156 km za 19 mld zł. Nowe trasy na drogowej mapie Polski
W całym 2024 roku kierowcy zyskali blisko 160 km autostrad, dróg ekspresowych, krajowych i obwodnic. W efekcie do dyspozycji mamy już w Polsce ponad 5200 km takich tras. W minionych dwunastu miesiącach GDDKiA doświetliła też blisko 4 tysiące przejść dla pieszych. To blisko 1/3 z ogółu takich obiektów w Polsce!
Spis treści:
- 156 km nowych szybkich dróg w Polsce. Jakie fragmenty doszły w 2024 roku?
- Zima nie zaskoczyła drogowców. Na budowach do ostatniego dnia roku
- Nowe drogi szybkiego ruchu oddane w 2024 roku. Lista
- Drogowcy zadbali o pieszych. 4 tysiące przejść dla pieszych z oświetleniem
- Wydali na drogi 19 mld zł. Zyskaliśmy 156 km
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podsumowała rok 2024. W minionych dwunastu miesiącach oddano do użytku 18 fragmentów nowych szybkich tras o łącznej długości blisko 156 km. Kierowców ucieszy też zakrojona na gigantyczną skalę modernizacja przejść dla pieszych.
156 km nowych szybkich dróg w Polsce. Jakie fragmenty doszły w 2024 roku?
Oddanie do użytku 18 nowych odcinków oznacza, że kierowcy mogą dziś korzystać z dokładnie 5205 km tras szybkiego ruchu w Polsce. 1884,6 km z nich to autostrady. Pozostałe 3320,9 km – drogi ekspresowe.
Na oddane w tym roku do użytku trasy składają się:
- 35,5 km autostrad,
- 87,7 km dróg ekspresowych,
- 32,7 km dróg krajowych oraz obwodnic.
Zima nie zaskoczyła drogowców. Na budowach do ostatniego dnia roku
Łagodna zima pozwoliła utrzymać szybkie tempo prac na wielu odcinkach. Tylko w grudniu 2024 roku drogowa mapa Polski wzbogaciła się o kilka ważnych dla kierowców fragmentów nowych dróg:
- 17 grudnia w woj. zachodniopomorskim oddano kolejny, 5-kilometrowy fragment obwodnicy Gryfina na DK3,
- 18 grudnia otwarty został 13-kilometrowy odcinek autostrady A2 Groszki – Siedlce Zachów w województwie mazowieckim. Dzięki temu – autostradą A2 - udało się wreszcie połączyć Siedlce z Warszawą.
W całym 2024 roku kierowcom udostępniono łącznie 37 km autostrady A2. Warto dodać, że oddanie odcinka Groszki-Siedlce zachód planowane było na wiosnę 2025 roku, więc drogowcom udało się wykonać plan przed terminem.
- 23 grudnia uruchomiono wyczekiwany przez kierowców 13-kilometrowy odcinek S7 Widoma – Kraków wraz z 12-kilometrowym fragmentem drogi ekspresowej S52 czyli Północnej Obwodnicy Krakowa. W efekcie – dzięki spięciu dróg tymczasowym węzłem Mistrzejowice i wcześniejszemu uruchomieniu odcinka Miechów – Szczepanowice, Warszawa i Kraków uzyskały wreszcie bezpośrednie, ekspresowe połączenie drogowe.
Nowe drogi szybkiego ruchu oddane w 2024 roku. Lista
Wśród udostępnionych kierowcom w 2024 roku odcinków nie sposób pominąć dwóch fragmentów autostrady A2 w województwie mazowieckim:
- Kałuszyn – Groszki,
- Siedlce Zachód – Siedlce Południe.
W województwie śląskim doszedł w tym roku nowy odcinek drogi ekspresowej S1 Podwarpie – Dąbrowa Górnicza. W zachodniopomorskim, w ciągu S6, doszła również obwodnica Koszalina.
W warmińsko-mazurskim udostępniono niemal 13-kilometrowy fragment S16 Borki Wielkie – Mrągowo.
W małopolskim GDDKiA oddała do ruchu ponad 16-kilometrowy odcinek nowej zakopianki Rdzawka – Nowy Targ w ciągu DK47 oraz (również mierzący ponad 16 km).
W dolnośląskim kierowców ucieszył zapewne nowy,16-kilometrowy, fragment drogi ekspresowej S3 Bolków – Kamienna Góra Północ (woj. dolnośląskie)z najdłuższym pozamiejskim tunelem w Polsce.
Ważnym momentem było też oddanie do ruchu pierwszej jezdni drogi ekspresowej S61 pomiędzy węzłami Łomża Zachód i Kolno (podlaskie), z mostem nad doliną Narwi (o długości 1205 m). Dzięki niej połączono funkcjonujące już odcinki międzynarodowego szlaku Via Baltica, a trasa przejęła ruch tranzytowy do przejścia granicznego z Litwą.
Druga nitka mostu zostanie ukończona w przyszłym roku i na całym, blisko 13-kilometrowym odcinku ruch będzie odbywał się po obu jezdniach – przekonuje GDDKiA.
Oprócz tego w 2024 roku kierowcom udostępniono też trzy nowe obwodnice:
- Strykowa,
- Grzymiszewa,
- Gryfina.
Drogowcy zadbali o pieszych. 4 tysiące przejść dla pieszych z oświetleniem
GDDKiA informuje też, że w 2024 roku wydano aż 650 mln zł na zadania związane z poprawą bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego. To m.in.:
- budowa chodników,
- budowa ciągów pieszo-rowerowych,
- budowa sygnalizacji świetlnej na przejściach dla pieszych,
- budowa zatok autobusowych,
- budowa azyli.
Przykładowo – w mijającym roku doświetlono aż 3997 przejść dla pieszych. Od 2021 roku, gdy rozpoczęła się realizacja Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021-2024 GDDKiA, doświetliło już – uwaga – 7425 przejść dla pieszych. To blisko połowa z ogólnej liczby - nieco ponad 16 tys. takich obiektów – znajdujących się obecnie na drogach w zarządzie GDDKiA.
Wydali na drogi 19 mld zł. Zyskaliśmy 156 km
Wydatki inwestycyjne GDDKiA na koniec listopada 2024 roku wyniosły rekordowe 15,4 mld zł. To ponad 10 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jest to też najwyższy wynik w ostatnich siedmiu latach.
Prognozowane wydatki inwestycyjne na koniec 2024 r. wyniosą ok. 19 mld zł - informuje GDDKiA