Samochody na prąd pod kołem podbiegunowym

Mercedes rozpoczyna elektryczną ofensywę. Podczas ubiegłorocznego salonu samochodowego we Frankfurcie niemiecki producent zaprezentował przedprodukcyjny model GLC F-CELL, pierwsze auto elektryczne, którego napęd łączy ogniwa paliwowe i akumulator z możliwością zewnętrznego ładowania (plug-in).

Z kolei rok 2019 przyniesie rynkowy debiut EQC - pierwszego całkowicie elektrycznego Mercedesa oferowanego pod nową marką - EQ. W drodze do seryjnej produkcji oba prototypy pomyślnie "zaliczyły" zimowe testy na północy Szwecji.

Zanim nowy model Mercedesa trafi do produkcji, musi przejść serię wymagających, żmudnych testów: prócz zimowych prób na północy Szwecji są to oczywiście letnie testy drogowe na południu Europy oraz w USA, a także długodystansowe testy odbywające się w różnych zakątkach świata.

Od dziesięcioleci Mercedes-Benz testuje każdy swój nowy model w ekstremalnych warunkach w pobliżu koła podbiegunowego - w zimowych temperaturach dochodzących do -35 stopni Celsjusza, na ośnieżonych drogach i skutych lodem jeziorach. W tym celu producent uruchomił centrum testowe w małym szwedzkim mieście Arjeplog w Laponii. Poza próbami drogowymi testy odbywają się tam na specjalnie przygotowanych torach.

Reklama

Pokonywanie wzniesień o nachyleniu do 20%, tory testowe o zróżnicowanym poziomie przyczepności, tory manewrowe oraz jazda po zamarzniętym jeziorze - oto najtrudniejsze wyzwania dla układu napędowego i systemów pokładowych.

W przypadku nowego modelu Mercedesa walidacja całego pojazdu obejmuje program ponad 500 indywidualnych testów. W przypadku aut elektrycznych zakres standardowych procedur uzupełnia szereg dodatkowych prób układu napędowego, opracowanych specjalnie z myślą o sprawdzeniu nowych rozwiązań.

Wyzwania, przed którymi staje samochód elektryczny, to m.in.: uruchamianie silnika przy niskich temperaturach i z zimnym akumulatorem, właściwości ogniw paliwowych (stosu) przy rozruchu na zimno, zasięg pojazdu w typowych warunkach eksploatacji, używanie kabli do ładowania, działanie wstępnej wentylacji oraz strategia działania napędu wraz z rekuperacją.

Aby przetestować najróżniejsze wymagania klientów i profile ładowania akumulatora, ośrodek w Arjeplogu oferuje pełną gamę opcji "tankowania" prądu, od domowych gniazdek przez wallboxy aż po stacje szybkiego ładowania. Jest tu również stacja tankowania wodoru.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy