Przegląd SUV-ów Lexusa. Jest w czym wybierać
SUV-y mają dziś ponad 50-procentowy udział w rynku premium i stopniowo wypierają z niego tradycyjne konstrukcje. Zamiast potężnych sedanów, kierowcy wolą wysoko zawieszone auta.
Prekursorem mody na tego typu pojazdy była zaprezentowana w 1994 roku Toyota RAV4. Nie dziwi więc, że Japończycy bardzo poważnie traktują ten segment rynku.
Lexus to dziś jedyna marka w segmencie premium oferująca aż pięć modeli suvów. Cztery z nich dostępne są z "wizytówką" japońskiego koncernu - napędem hybrydowym.
Najintensywniejszy wzrost sprzedaży SUV-ów Lexusa zanotowano w 2014 roku, po wprowadzeniu modelu NX. Od tego czasu, w zaledwie cztery lata, sprzedaż SUV-ów japońskiej marki zwiększyła się aż o 470 procent. Samochody z podwyższonym zawieszeniem stanowią dziś około 2/3 całkowitej sprzedaży Lexusa, a wszystko zaczęło się od zaprezentowanej w 1998 roku, pierwszej generacji modelu RX.
Lexus RX - pierwszy na świecie SUV klasy premium z napędem hybrydowym
Ten model dał początek segmentowi luksusowych SUV-ów z napędem hybrydowym. Powstały cztery generacje auta, a w 2019 roku RX przeszedł gruntowny facelifting. Dziś do wyboru są wersje: 5-osobowa i 7-osobowa RX L. Lexus RX ma 4 890 mm długości, a jego bagażnik pomieści od 453 do 924 l.
W Lexusie RX po liftingu zastosowano dotykowy ekran, współpracujący z systemami Apple CarPlay i Android Auto, a także innowacyjne światła w technologii AHS BladeScan. Dzięki ruchomym, szybko obracającym się, elementom o zmiennej geometrii zapewniają aż o 75 proc. lepszą dystrybucję światła i doświetlanie pobocza. Nadwozie usztywniono, stosując ponad 4 m dodatkowych spoiw. Nowością w modelu na rok 2019 są także redukujące drgania aktywne amortyzatory. W standardzie znalazł się komplet najnowszych systemów bezpieczeństwa Lexus Safety System + z radarem, kamerami i możliwością półautonomicznej jazdy. Samochód w takiej wersji nie jest jednak jeszcze dostępny w salonach.
Wersja hybrydowa, z benzynowym silnikiem 3.5 V6, połączonym z dwoma elektrycznymi, zapewnia systemową moc 313 KM, przyspieszenie 0-100 km/h w 7,7 s i średnie zużycie paliwa od 6,7 l/100 km. Jest również odmiana z benzynowym silnikiem 2.0 turbo o mocy 238 KM (350 Nm), mogącym pracować w oszczędnym cyklu Atkinsona. Optymalną przyczepność w każdych warunkach zapewnia inteligentne sterowanie momentem obrotowym tylnej osi w montowanym standardowo napędzie 4x4. Za promocyjną konfigurację wyposażenia - wersję Elegance i pakiet Optimum - z jednostką 2.0 turbo trzeba zapłacić 219 900 zł.
Lexus RX L
Zaprezentowana w 2018 roku, siedmioosobowa wersja modelu RX jest SUV-em z elektrycznie składanym i rozkładanym trzecim rzędem siedzeń (dysponuje on osobnym panelem klimatyzacji). Jest wyższa i dłuższa od standardowego modelu, ma 5 000 mm długości i 1 700 mm wysokości. W trzecim rzędzie siedzeń mieszczą się dwie osoby, a drugi został umieszczony wyżej, by pasażerowie z tyłu mieli więcej miejsca dla nóg.
Lexus RX L po faceliftingu będzie oferowany za dopłatą z niezależnymi kapitańskimi fotelami ustawionymi w układzie 2+2+2. W ostatnim, trzecim rzędzie zwiększono o 95 mm przestrzeń dla nóg, wprowadzając dodatkową regulację foteli.
Siedmioosobowa wersja RX L 450h z napędem hybrydowym o mocy 313 KM w wersji wyposażenia Prestige kosztuje 368 900 zł.
Lexus UX - crossover, który jeździ jak hatchback
Zaprezentowany w 2018 roku model UX jest najnowszym i najmniejszym, kompaktowym crossoverem w gamie Lexusa. Jego opracowanie zajęło japońskim inżynierom 5 lat. Wyróżnia się przestronnym wnętrzem i wzorowym prowadzeniem, które można porównać do nisko zawieszonych, sportowych coupe i hatchbacków. To zasługa nowej płyty podłogowej GA-C, optymalnego rozkładu masy pomiędzy osiami, a także najniżej umieszczonego w tej klasie samochodów środka ciężkości oraz lekkiego nadwozia. Maskę, drzwi i przednie nadkola wykonano z aluminium, a tylną klapę ze specjalnych, polimerowych kompozytów o wytrzymałej strukturze kryształu.
Mierzący 4495 mm długości, 1845 mm szerokości i 1540 mm wysokości UX może się także poszczycić przestronnym wnętrzem, zwłaszcza w pierwszym rzędzie siedzeń. Bagażnik w wersji hybrydowej ma pojemność od 283 do 1231 litów, a w benzynowej 334 - 1245 l. W standardowym wyposażeniu jest komplet systemów bezpieczeństwa Lexus Safety System + z układem ochrony przedzderzeniowej, zdolnym do wykrywania rowerzystów i pieszych.
Pod maską modelu UX znalazła najnowsza hybryda IV generacji z mechanizmem różnicowym zintegrowanym z przekładnią hybrydową. Sercem układu jest 2-litrowy benzynowy silnik z 41-procentową efektywnością cieplną oraz dwa silniki elektryczne, które w sumie dają moc systemową 184 KM. W efekcie UX w wersji 250h z napędem na przód dysponuje przyspieszeniem do 100 km/h w 8,5 s i średnim zużyciem paliwa na poziomie od 5,3 l/100 km. Hybrydowy Lexus jest oferowany również z unowocześnionym elektrycznym układem przeniesienia napędu na obie osie E-Four. Dostępny jest także benzynowy, czterocylindrowy wolnossący silnik 2.0 (171 KM, 205 Nm), zapewniający przyspieszenie do setki w 9,2 s i średnie spalanie od 6,6 l/100 km.
W wersji Elegence z pakietem wyposażenia Optimum Lexusa UX z benzynowym silnikiem wyceniono obecnie na 139 900 zł, a odmianę hybrydową w konfiguracji Elegance na 166 000 zł.
Lexus NX - najpopularniejszy SUV Lexusa w Polsce
Zaprezentowany w 2014 roku model NX stanowi aż 40 proc. całkowitej sprzedaży japońskiej marki. Ma 4 640 mm długości i 1 645 mm wysokości. Pod maską może pracować jeden z dwóch napędów. Pierwszy to hybryda z 2,5-litrowym silnikiem działającym w oszczędnym cyklu Atkinsona - o systemowej mocy 197 KM. Alternatywą jest turbodoładowany, benzynowy silnik 2.0 o mocy 238 KM zapewniający przyspieszenie do 100 km/h w 7,1 s.
Obie wersje silnikowe występują w odmianach z napędem na przednią oś lub wszystkie koła. W przypadku wersji hybrydowej auto wyposażono w napęd E-Four z umieszczonym przy tylnej osi silnikiem elektrycznym ze sprzęgłem elektromagnetycznym. Analizując położenie kierownicy oraz prędkość poszczególnych kół, napęd E-Four wykrywa możliwość wystąpienia pod- lub nadsterownego poślizgu i w odpowiedni sposób przekazuje moment obrotowy pomiędzy osiami, optymalizując tor jazdy. W normalnych warunkach pełna moc trafia wyłącznie do przedniej osi, oszczędzając paliwo.
Oprócz hybrydowego napędu, o rynkowym sukcesie NX-a zdecydowały atrakcyjna stylistyka i praktyczne wnętrze z bagażnikiem o pojemności 580/1625 l w wersji benzynowej oraz 555/1600 l w odmianie hybrydowej (o ile zdecydujemy się na zestaw naprawczy zamiast koła zapasowego). Wersje wyposażenia F Sport i Omotenashi w standardzie oferują komplet systemów bezpieczeństwa Lexus Safety System +.
Lexus NX w promocyjnej konfiguracji Elegance z pakietem Optiumum kosztuje teraz 169 900 zł. Dopłata do napędu hybrydowego to 10 000 zł.
Lexus LX
To największy i najbardziej luksusowy model w gamie SUV-ów Lexusa, którego długość to 5065 mm, a szerokości wynosi 1980 mm. Wielki jest również bagażnik auta, który pomieści 701/1276 l. Pod maską auta znalazła się tylko jedna wersja napędu: wolnossący, benzynowy silnik 5.7 l o mocy 367 KM i 530 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 7,7 s, a prędkość maksymalna to 210 km/h.
W rzeczywistości nie jest to zwykły SUV, lecz rasowy samochód terenowy oparty na ramie i wyposażony w napęd 4x4. LX może holować przyczepy o masie do 3,5 tony. We wnętrzu znajdziemy tylko najlepsze materiały, jak skóra, drewno i puszyste, welurowe wykładziny. W wyposażeniu jest m. in. znany z Land Cruisera system Crawl, z pomocą którego można automatycznie sterować tempem terenowej jazdy czy zawieszenie pneumatyczne z aktywną kontrolą wysokości.
Nie mogło też zabraknąć 19-głośnikowego systemu nagłośnienia Mark Levinson i 11,6-calowych ekranów zamontowanych na przednich fotelach. Lexus LX ma także inteligentną, precyzyjną klimatyzację z systemem Climate Consierge. Auto oferowane jest obecnie polskim klientom w specjalnej, limitowanej do 50 egzemplarzy, luksusowej wersji. Każdy z samochodów kosztuje bagatela 650 000 zł.