Lexus oferuje SUVy już w pięciu rozmiarach
Gama SUV-ów Lexusa w ostatnim czasie znacząco się rozrosła. Za sprawą debiutu miejskiego crossovera UX w ofercie Lexusa w Polsce znajdują się już cztery modele z tego segmentu, dostępne łącznie w pięciu rozmiarach. Sprawdzamy, czym charakteryzuje się każdy z nich.
Najmniejszym SUV-em Lexusa jest jeden z najnowszych modeli marki - debiutujący właśnie crossover UX. Jego nazwa pochodzi od słów "Urban Explorer", które oznaczają "miejskiego odkrywcę". To określenie w dobry sposób oddaje charakter nowego Lexusa, bowiem auto zostało stworzone właśnie z myślą o kierowcach poruszających się głównie w mieście. Stąd kompaktowe wymiary samochodu - UX mierzy 4495 mm długości, 1845 mm szerokości i 1540 mm wysokości. Nie bez znaczenia są również dynamiczne, ale oszczędne jednostki napędowe - układ hybrydowy o mocy 184 KM i 171-konny silnik benzynowy. W wersji hybrydowej crossover przyspiesza od 0 do 100 km/h w nawet 8,5 s, a jego zużycie paliwa wynosi w cyklu mieszanym od 5,3 l/100 km. Hybrydę można wyposażyć w napęd na cztery koła.
Projekt wnętrza Lexusa UX oddaje jego miejską naturę. Auto ma nisko położoną deskę rozdzielczą i możliwie najcieńsze przednie słupki, co poprawia widoczność z wnętrza auta. Pomocny jest również dostępny w standardzie pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Lexus Safety System+, wyposażony m.in. w układ ochrony przedzderzeniowej zdolny do wykrywania rowerzystów oraz pieszych w dzień i w nocy czy asystenta utrzymywania pasa ruchu, ułatwiającego jazdę w korkach.
O oczko wyżej w gamie modelowej znajduje się Lexus NX. Tego kompaktowego SUV-a segmentu D zaprezentowano w 2014 roku. Auto szybko stało się sprzedażowym hitem i jest aktualnie najpopularniejszym modelem w europejskiej ofercie Lexusa. Podobnie jak w przypadku innych SUV-ów tej marki, w nazwie modelu znalazł się znak X. A poprzedzająca go litera N pochodzi od angielskiego słowa "nimble" i ma podkreślać zwinność auta.
Lexus NX jest niewiele większy od modelu UX - mierzy 4640 mm długości, 1870 mm szerokości i 1645 mm wysokości. Samochód występuje w dwóch wersjach napędowych - z układem hybrydowym o łącznej mocy 197 koni mechanicznych oraz turbodoładowanym, 238-konnym silnikiem benzynowym. W tej drugiej odsłonie auto potrafi przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 7,1 s. Lexus NX we wszystkich wersjach może być wyposażony w pakiet systemów Lexus Safety System+, a w najwyższych odmianach F Sport i Omotenashi dysponuje nim w standardzie. W ofercie nie zabrakło również odmian z napędem na cztery koła.
Model RX to doświadczony gracz na rynku luksusowych SUV-ów. Lexus zaprezentował to auto w 1998 roku, a obecnie produkuje już jego czwartą generację. Nazwa modelu tym razem wzięła się od angielskiego "recreational" i oznacza auto rekreacyjne. Lexus RX to już całkiem spory SUV - ma 4890 mm długości, 1895 mm szerokości i od 1685 mm do 1690 mm wysokości. RX również jest dostępny w dwóch wersjach napędowych - z układem hybrydowym o mocy 313 KM, wyposażonym w 3,5-litrowy silnik V6, a także z 238-konnym motorem benzynowym R4 2,0 l. W obu wersjach napędowych nie zabrakło również napędu 4x4, a auto już w najniższej wersji wyposażenia dysponuje pakietem Lexus Safety System+.
W ubiegłym roku Lexus zaprezentował na europejskim rynku 7-miejscowego SUV-a RX L, opartego na modelu RX. Auto jest wyższe i dłuższe od standardowego RX-a - mierzy 5000 mm długości i 1700 mm wysokości. W trzecim rzędzie siedzeń samochód mieści dwie osoby, a drugi został specjalnie umieszczony wyżej, by pasażerowie z tyłu mieli więcej miejsca nogi. Na polskim rynku Lexus RX L jest dostępny jednie z napędem hybrydowym o mocy 313 KM, z 3,5-litrowym silnikiem benzynowym V6. Układ napędza wszystkie koła za pośrednictwem inteligentnego systemu E-Four.
Gamę SUV-ów Lexusa na polskim rynku zamyka model LX. Litera L w nazwie auta, podobnie jak w przypadku sedana LS i coupé LC, oznacza flagowe auto luksusowe. Samochód nie jest dostępny w regularnej sprzedaży na rynku europejskim, ale do Polski trafiła limitowana edycja 50 egzemplarzy modelu. LX to luksusowe auto terenowe, oparte na klasycznej ramie. Samochód ma 5065 mm długości, 1980 mm szerokości i 1865 mm wysokości. Pod maską auta pracuje wolnossący silnik benzynowy V8 o pojemności 5,7 l i mocy 367 KM. A już w standardzie Lexus LX jest wyposażony w zawieszenie pneumatyczne z aktywną kontrolą wysokości, 19-głośnikowy system audio Mark Levinson i 11,6-calowe monitory zamontowane przy zagłówkach przednich foteli.