Polska firma wybuduje fabrykę Izery. Jest decyzja
Wiemy już, kto wybuduje fabrykę Izery w Jaworznie. ElectroMobility Poland, czyli spółka odpowiedzialna za stworzenie polskiego samochodu elektrycznego, ogłosiła właśnie, że fabryka Izery ma być wybudowana przez polską firmę MIRBUD S.A. ElectroMobility Poland S.A i MIRBUD S.A podpisały właśnie list intencyjny w tej sprawie. Masowa produkcja samochodów w nowym zakładzie ruszyć ma najpóźniej w połowie 2026 roku.
Jak czytamy w komunikacie giełdowym, przedmiotem listu jest "potwierdzenie, że w wyniku postępowania zakupowego na wybór generalnego wykonawcy" polska firma MIRBUD S.A złożyła ofertę "optymalną z punktu widzenia celów i budżetu realizowanego projektu". W dokumencie czytamy ponadto, że fabryka powstawać ma w formule "Projektuj i Buduj", co oznacza, że wykonawca ma odpowiadać zarówno za sam projekt budynku, jak i za pozostałe podejmowane działania aż do oddania fabryki do użytku.
Ostateczna współpraca zostanie potwierdzona odrębną umową o generalne wykonawstwo inwestycji po uzyskaniu przez spółkę ElectroMobility Poland odpowiednich zgód korporacyjnych. Sama inwestycja ma być realizowana w ekspresowym tempie. ElecctroMobility Poland deklaruje, że "masową produkcja samochodów" w nowym obiekcie ruszyć ma do połowy 2026 roku.
MIRBUD S.A. to jeden z krajowych potentatów w dziedzinie budownictwa. Spółka powstała w 1988 roku i do tej pory zrealizowała blisko 1000 projektów inwestycyjnych. Firma specjalizuje się m.in. w budownictwie przemysłowym, realizacji obiektów użyteczności publicznej oraz inżynierii drogowej i jest spółką notowaną na Giełdzie Papierów Wartościowych. W ubiegłym roku wyróżniona została tytułem "Spółka Budowlana Roku 2023" w konkursie Diamenty Infrastruktury i Budownictwa 2023.
Jak poinformował Interię Łukasza Maliczenko - dyrektor do spraw rozwoju technicznego produktu w ElectroMobility Poland - w listopadzie 2023 roku spółka zakończyła drugą fazę projektową realizowaną we współpracy z Geely i Pininfariną oraz kluczowymi na tym etapie dostawcami komponentów związaną z pierwszym samochodem z gamy modelowej Izery, czyli kompaktowym SUV-em.
Przedstawiciel Izery potwierdza również, że - zgodnie z przyjętym harmonogramem - ciężar pracy przesuwa się właśnie z fazy projektowej na fazę testowania wypracowanych rozwiązań.
Udało nam się również potwierdzić, że pod koniec roku owoc prac chińskich i polskich inżynierów przyjąć ma formę jeżdżących prototypów.
Niedawno informowaliśmy, że projekt pierwszego modeli Izery nosi wewnętrzne oznaczenie kodowe Z-100. Nie oznacza to rzecz jasna, że auto nosić będzie takie oznaczenie handlowe.