Oto najbardziej wartościowe marki świata

Firma analityczna Millward Brown opublikowała właśnie wyniki cyklicznego raportu "BrandZ 100 Most Valuable Global Brands" uwzględniającego sto najpotężniejszych marek świata. Jak co roku w zestawieniu nie zabrakło producentów ze świata motoryzacji.

Tradycyjnie już, Toyota to najbardziej wartościowa motoryzacyjna marka świata
Tradycyjnie już, Toyota to najbardziej wartościowa motoryzacyjna marka świataGetty Images

Przypominamy, że szacowane przez autorów kwoty nie są jedynie prostym odzwierciedleniem wartości poszczególnych firm. Przy opracowaniu raportu analitycy biorą pod uwagę wahania giełdowe, wyniki finansowe, nastroje konsumenckie czy rynkowe trendy.

Co zaskakujące, mimo skokowego rozwoju nowoczesnych technologii (pojazdy elektryczne i autonomiczne) w pierwszej setce zestawienia znalazło się zaledwie czterech producentów samochodów. Które więc marki, zdaniem Millward Brown, "rządzą" dziś w świecie motoryzacji?

W 13. edycji zestawienia, już po raz jedenasty (!), za najbardziej wartościową motoryzacyjną markę świata uznano Toyotę. Jej wartość wyceniono na 29,987 miliardów dolarów. To o 5 proc. więcej niż w 2017 roku. Najpotężniejszy z producentów samochodów sklasyfikowany został na 36. miejscu ogólnego zestawienia.

Drugie miejsce zajmuje obecnie wyceniony na 25,625 mld dolarów Mercedes. W stosunku do ubiegłorocznego wyniku producent ze Stuttgartu zyskał aż 9 punktów procentowych. W ogólnym zestawieniu Mercedes-Benz sklasyfikowany został na 46. pozycji.

Ostatni stopień podium należy do kolejnego niemieckiego producenta. Mercedesowi depcze po piętach BMW, którego wartość wyceniono na 25,654 mld dolarów. Firma z Monachium zajmuje obecnie 47. miejsce w ogólnym rankingu.

Za podium - z dużą stratą do liderującej trójki - znalazł się Ford. Eksperci oszacowali wartość amerykańskiej marki na 12,742 mld dolarów. To jedyny producent z czołowej dziesiątki, który stracił (-2 proc.) w stosunku do ubiegłorocznego wyniku. W ogólnym rankingu BrandZ100 Ford uplasował się na odległym 96. miejscu.

Zaraz za nim, na 97. miejscu (5. w kategorii "motoryzacja") sklasyfikowano Hondę. Znak handlowy japońskiej marka wyceniono na 12,965 mld dolarów. Producent poprawił swój ubiegłoroczny wynik o 4 proc.

Chociaż w zestawieniu 100 największych marek pojawili się tylko czterej producenci samochodów, analitycy Millward Brown pokusili się też o zestawienie "top 10" świata motoryzacji.

6. pozycja przypadła marce Nissan, którą wyceniono na 11,425 mld dolarów (+1 proc. w stosunku rok do roku). 7. zajmuje ostatnia marka z niemieckiej "wielkiej trójki" - Audi. Jej wartość wyceniono na 9,630 mld dolarów (+3 proc. w stosunku rok do roku).

Na 8. miejscu zestawienia sklasyfikowano amerykańską Teslę. Mimo problemów z wywiązywaniem się firmy z dostaw i kilku wpadek wizerunkowych (m.in. związanych z wykorzystywaniem pracowników) wartość Tesli wyceniono na 9,415 mld dolarów. Oznacza to wzrost w stosunku rok do roku o rekordowe 60 proc!

9. pozycja należy do - debiutującego w zestawieniu - Maruti Suzuki. Indyjski potentat motoryzacyjny wyceniony został na 6,375 mld dolarów.

Zestawienie dziesięciu najpotężniejszych marek motoryzacyjnych zamyka Volkswagen, którego wartość określono na 5,986 mld dolarów.

Za najpotężniejszą markę świata uznano Google wycenioną na 302,063 mld dolarów. Amerykański gigant zanotował tym samym wzrost w stosunku do ubiegłego roku aż o 23 proc! Drugie miejsce przypadło marce Apple (300,595 mld dolarów). Na ostatnim stopniu podium uplasował się Amazon wyceniony na 207,594 mld dolarów. W stosunku do ubiegłorocznego zestawienia marka zyskała aż 49 proc!

Paweł Rygas

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas