Nowa technologia w oświetleniu daje nowe możliwości

Innowacyjna technologia systemów oświetlenia w przyszłych modelach Volkswagena jednocześnie wpływa na poprawę bezpieczeństwa i otwiera drzwi do coraz bardziej spersonalizowanego wyglądu pojazdów.

Podczas międzynarodowych warsztatów Volkswagen zaprezentował, w jaki sposób systemy oświetlenia będą w przyszłości potrafiły przekazywać informacje i zwiększać bezpieczeństwo.

Inżynierowie i styliści Volkswagena wykorzystują cały szereg nowatorskich technologii, aby poprawić bezpieczeństwo na drogach dzięki innowacyjnemu systemowi oświetlenia. Jednym z celów jest poprawa jakości oświetlenia w obecnie produkowanych modelach i tym samym poprawa bezpieczeństwa na drogach w jak najkrótszym czasie. Prace badawczo-rozwojowe osiągnęły punkt kulminacyjny w przypadku matrycowych LED-owych reflektorów IQ.Light stosowanych w nowym Touaregu. Reflektory te poprawiają komfort i bezpieczeństwo podczas jazdy nocą. Styliści i inżynierowie, którzy zajmują się oświetleniem, patrzą także w przyszłość. Autonomiczne samochody przyszłości będą konfrontować użytkowników dróg z nową rzeczywistością na drodze, np. z sytuacjami takimi jak brak kontaktu wzrokowego z kierowcami.

W tym miejscu wkraczają zupełnie nowe, interaktywne funkcje oświetlenia. Nowe systemy będą obejmowały reflektory mikro-pikselowe HD składające się z 30.000 punktów świetlnych i wysokiej jakości reflektory LED jako niedrogą alternatywę dla wciąż bardzo kosztownych świateł laserowych. Mikro-pikselowe reflektory HD jako pierwsze będą potrafiły wyświetlać informacje bezpośrednio na drodze, co jeszcze bardziej wpłynie na poprawę bezpieczeństwa.

Technologia ta umożliwi także opracowanie nowych systemów asystujących, jak "Optical Lane Assist". Reflektory HD mogą wyświetlić pasy przed Touaregiem, aby dostarczyć kierowcy dokładną informację o szerokości dużego SUV-a (łącznie z przyczepą) i o odległości do linii wyznaczających pas ruchu, na przykład w miejscu robót drogowych. Pasy podążają przed autem również w trakcie pokonywania zakrętu. Takie i inne funkcje oświetlenia, które poprawiają bezpieczeństwo są testowane w reflektorach HD-LCD.

Reklama

Interaktywne tylne światła dla poprawy bezpieczeństwa

Nowe systemy zrewolucjonizują również tylne światła wykonane w technologii LED. Dzięki nim możliwe będzie włączenie sygnału ostrzegawczego, który w niebezpiecznej sytuacji - takiej jak na przykład korek na autostradzie - pozwoli uniknąć zagrożenia za pomocą komunikacji między samochodami. Nowe funkcje asystujące, takie jak system "Optical Park Assist" oparty na mikrosoczewkach, poprawią z kolei bezpieczeństwo podczas manewrowania. System ten będzie mógł wyświetlać trasę przejazdu na drodze, aby ostrzec przechodniów.

Tunel świetlny Volkswagena skraca czas projektowania

W zakładzie w Wolfsburgu Volkswagen uruchomił własne centrum doskonalenia systemów oświetlenia. Tunel świetlny ośrodka badawczo-rozwojowego liczy 100 m długości, 15 m szerokości i 5 m wysokości. Volkswagen wykorzystuje go do m.in. symulowania sytuacji drogowych, podczas których testuje rozwiązania stosowane zarówno w dzisiejszych, jak i w przyszłych modelach. Testy można rejestrować i powtarzać. Dzięki powtarzalności warunków testów systemy mogą być porównywane i oceniane lepiej niż kiedykolwiek wcześniej. Centrum doskonalenia systemów oświetlenia jest również idealnym miejscem do zbadania, w jaki sposób kierowcy i piesi postrzegają światło. Tunel świetlny skrócił także czas opracowywania nowych reflektorów, świateł tylnych i oświetlenia wnętrza, ponieważ pozwala zmniejszyć liczbę czasochłonnych jazd testowych nocą. Dzięki temu postępy w rozwoju oświetlenia można prędzej wdrażać do produkcji seryjnej - szybko zwiększając bezpieczeństwo i korzyści wszystkich użytkowników dróg.


Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy