Nie oślepiaj!
Jednym z warunków bezpiecznej jazdy jest prawidłowe ustawienie reflektorów. Właśnie dlatego przepisy już od roku 1990 wymagają układu regulacji ustawienia lamp głównych. Większość kierowców samochodów doskonale "zna się" z niewielkim, sprytnie ukrytym w desce rozdzielczej pokrętłem z symbolem reflektora. Umożliwia on zmianę ustawienia lamp, gdy samochód jest silnie załadowany - kiedy na przykład wyjeżdżamy całą rodziną na długi urlop albo wieziemy zapasy drewna do kominka. Jeśli nie przestawimy lamp, silnie oślepimy nadjeżdżających z przeciwka.
Ale gdy ładunek już z bagażnika zniknie, wielu z nas zapomina o przywróceniu pierwotnego ustawienia pokrętła i dziwi się potem, dlaczego kiedy jadą sami, mają tak słabe światła. Ano, są teraz ustawione zbyt silnie w dół i oświetlają tylko asfalt przed samym autem. Oznacza to obniżenie poziomu bezpieczeństwa jazdy w ciemnościach. Dlatego też zalecamy szczególnie dużo uwagi podczas czytania rozdziału "Regulacja reflektorów" w instrukcji obsługi nowego auta. I wnioski z jego przeczytania uznać trzeba za równie ważne podczas jazdy na wakacje, jak i poruszania się samochodem jesienią czy zimą.
Pierwszy system ręcznego poziomowania reflektorów za pomocą silniczka elektrycznego wprowadziła Hella już w roku 1974 na długo przedtem, nim układy takie zaczęły być wymagane przez przepisy. Takie właśnie, elektryczne, systemy są obecnie najbardziej poszukiwane - układy pneumatyczne i hydrauliczne odgrywają rolę marginalną. Dla wszystkich producentów samochodowych Hella oferuje dopasowane do ich wymagań rozwiązania, do zintegrowania z elektrycznymi silniczkami wewnątrz reflektora lub do dołączenia na zewnątrz (wraz lub bez podstawowej regulacji) w wersjach 12- lub 24-woltowych.
W międzyczasie ten specjalista w konstruowaniu i produkcji oświetlenia oraz elektroniki wytwarza już trzecią generację systemów poziomowania reflektorów w swej fabryce elektroniki w Rechkinghausen o miesięcznej zdolności produkcyjnej 750 000 sztuk. Fabrykę tę od roku 1997 opuściło już 25 milionów takich układów. Trzecia generacja charakteryzuje się wyjątkowo niską masą i minimalnymi wymiarami zewnętrznymi. Układy obecnie produkowane są o 60 proc. mniejsze i 65 proc. lżejsze od zestawów pierwszej generacji. Kolejny etap rozpocznie się z końcem roku 2002 produkcją jeszcze bardziej zoptymalizowanych układów poziomowania.
W przeciwieństwie do powszechnych obecnie ręcznych systemów regulacji ustawienia lamp pokrętłem w desce rozdzielczej, nowoczesne ksenonowe systemy reflektorowe mają automatyczne układy poziomowania. Są one zdolne w ciągu milisekund kompensować zmiany w obciążeniu samochodu, nawet związane z manewrami jezdnymi.