Najfajniejsze BMW, a może najbardziej „wieśniackie”? Znasz historię „Trójki”?

BMW obchodzi właśnie ważny jubileusz. 40 lat temu bramę fabryki niemieckiej marki w Monachium opuścił pierwszy egzemplarz serii 3. Z tej okazji zapraszamy was na krótką wędrówkę po historii najpopularniejszego modelu niemieckiej marki.

Pierwsze BMW serii 3 - typoszereg E21 - zadebiutowało w 1975 roku. Auto miało za zadanie zastąpić pojazdy starzejącej się wówczas "neue klasse" E114/115.

Samochód - tak jak poprzednik - dostępny był wyłącznie, jako dwudrzwiowy sedan lub kabriolet. Do napędu używano benzynowych silników o czterech lub sześciu cylindrach. Moc przenoszona była na koła tylnej osi.

Auto przetrwało w ofercie do 1983 roku. Łącznie powstało dokładnie 1 364 039 egzemplarzy BMW E21.

II generacja serii 3 - typoszereg E30 - zadebiutowała pod koniec 1981 roku. W 1983 roku po raz pierwszy pojawił się czterodrzwiowy sedan.

Reklama

Kolejną historyczną datą był rok 1986, gdy w ofercie zadebiutowała usportowiona seria M. Z czasem gamę modelową E30 uzupełniły również kabriolet i kombi.

Ostatnie E30 wyprodukowano w 1994 roku. BMW firma sprzedała przeszło 2,3 mln egzemplarzy typoszeregu E30.

"Trójka" numer trzy - typoszereg E36 - zadebiutowała w końcówce 1989 roku. Nowością było między innymi tylne zawieszenie wielowahaczowe.

Wraz z debiutem E36 "Trójka" po raz pierwszy otrzymała przednie światła zespolone. Samochód oferowany był w pięciu wariantach nadwoziowych. Dostępne były: czterodrzwiowy sedan, coupe, kombi (Touring), kabriolet i compact (czyli skrócona o 30 cm, trzydrzwiowa wersja mająca konkurować m.in. z Volkswagenem Golfem).

Ostatni egzemplarz typoszeregu E36 zjechał z linii produkcyjnej w 2000 roku. BMW sprzedało niemal 2,7 miliona egzemplarzy E36.

Czwarta generacja "Trójki" pojawiła się na drogach w 1997 roku. Początkowo auto dostępne było wyłącznie, jako czterodrzwiowy sedan.

W kolejnych latach gamę modelową uzupełniły: coupe, kombi (Touring), compact i kabriolet. W 1999 BMW zaprezentowało kolejny model M (z nadwoziem typu coupe).

Samochód miał sześciocylindrowy silnik 3,2 l (S54) o mocy 338 KM, "kręcący" się do 8000 obr. min. Typoszereg E46 jest najlepiej sprzedającą się "Trójką" w historii. W sumie wyprodukowano przeszło 3,27 mln egzemplarzy E46.

Piąta generacja serii 3 nosi oznaczenie E90. Auto zadebiutowało w grudniu 2004 roku. W 2006 roku E90 zdobył prestiżowy tytuł Światowego Samochodu Roku.

Auto otrzymało zupełnie nową stylistykę - nie wszystkim fanom spodobała się jednak rezygnacja z typowej dla marki - zwróconej w stronę kierowcy - konsoli środkowej.

W porównaniu z poprzednikiem E90 zdecydowanie urosło - nie wpłynęło to jednak w znaczącym stopniu na masę auta. By uzyskać jak najlepsze rozłożenie ciężaru między osie w samochodzie zastosowano wykonaną z aluminium maskę i błotniki.

W 2008 roku zaprezentowano odmianę M3 z czterolitrowym silnikiem V8 o mocy 420 KM i maksymalnym momencie obrotowym 400 Nm. Typoszereg E90 przetrwał w ofercie BMW do 2012 roku.

Aktualnie oferowaną "Trójkę" zaprezentowano w październiku 2011 roku. W 2013 roku pojawiła się zupełnie nowa odmiana nadwoziowa - powiększony model GT.

W topowej wersji M powrócono do sześciocylindrowego, rzędowego silnika, ale po raz pierwszy w historii turbodoładowanego. Efektem jest 431 KM i 550 Nm uzyskiwanych z pojemności 3 litrów.

W początku bieżącego roku BMW serii 3 typoszeregu F30 przeszło subtelny lifting. Wraz z liftingiem, w palecie jednostek napędowych po raz pierwszy pojawiły się benzynowe, doładowane silniki o zaledwie trzech cylindrach.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: BMW seria 3
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy