Lexus ma powody do świętowania. Sprzedał ponad 3 mln takich aut
Lexus inwestuje w elektromobilność, choć jest to nieco inna droga od tej obranej przez wielu innych producentów. Japoński producent pochwalił się teraz ważnym sukcesem w procesie elektryfikacji.
Lexus, podobnie jak cały jego macierzysty koncern, czyli Toyota, jest dość sceptycznie nastawiony do elektromobilności. Nie oznacza to jednak, że marka nie skupia się na elektryfikacji. Wręcz przeciwnie. Środek ciężkości jest w tym względzie zdecydowanie bardziej przeniesiony jednak na napędy hybrydowe. Pod kątem elektryfikacji rok 2024 będzie z pewnością dość znaczący dla japońskiej marki. Sprzedaż aut ze zelektryfikowanymi napędami Lexusa przekroczyła teraz 3 mln sztuk. Łączna liczba sprzedanych aut z takimi napędami na wszystkich rynkach wyniosła 3 019 283 egzemplarzy.
Obecnie ponad połowa globalnej sprzedaży japońskiej marki (52 proc.) to samochody zelektryfikowane. W pierwszej połowie 2024 r. na całym świecie kupiono 214 tys. takich samochodów. Krajem, do którego trafiło ich najwięcej, są Stany Zjednoczone - 61 tys. Nie bez znaczenia dla sprzedaży zelektryfikowanych aut Lexusa jest również Europa, gdzie dziewięć na dziesięć aut opuszczających salony ma taki napęd, a także Japonia z udziałem na poziomie 81 proc.
Hybrydy Lexusa najpierw trafiły do SUV-ów (pierwszym autem z takim napędem w gamie był RX, który zadebiutował w 2004 roku) oraz limuzyn. To właśnie SUV-y i crossovery stanowią największą grupą, jeśli chodzi o zelektryfikowane napędy. Na tego typu auta w wariantach hybrydowych i elektrycznych zdecydowało się 1 651 595 klientów.
Niekwestionowanym liderem w zelektryfikowanej ofercie Lexusa jest wspomniany już RX. Dotychczas sprzedano 753 958 egzemplarzy modelu w różnych wcieleniach. Obecna na rynku piąta generacja modelu dostępna jest zarówno z klasyczną hybrydą oraz hybrydą typu plug-in. Pierwsza z nich oferowana jest w dwóch wariantach 350h (250 KM) i 500h (371 KM). Drugi napęd, 450h+, oferuje 309 KM. Wszystkie dostępne są z napędami na cztery koła - w wersji 350h i 450h+ jest to napęd E-FOUR (układ hybrydowy wspomaga znajdujący się na tylnej osi silnik elektryczny), a w odmianie 500h napęd Direct4. Jest dedykowany samochodom hybrydowym i elektrycznym. Układ dostosowuje moc i moment obrotowy między przednim i tylnym silnikiem elektrycznym i zapewnia optymalny rozdział pomiędzy poszczególnymi kołami.
614 228 egzemplarzy sprzedano natomiast hybrydowych wariantów Lexusa ES. Model obecnie oferowany jest wyłącznie z układem hybrydowym generującym 218 KM. Barierę pół miliona sprzedanych egzemplarzy przekroczył również model NX - sprzedano dotychczas 545 802 samochody. SUV, który zadebiutował w 2014 roku, od początku oferowany był również w odmianie hybrydowej. Dostępne obecnie na rynku drugie wcielenie tego modelu można nabyć wyłącznie w wariantach hybrydowych - 350h (klasyczna hybryda, 243 KM) lub 450h+ (hybryda plug-in, 309 KM).
Sporą popularnością cieszą się także zelektryfikowane odmiany Lexusa UX. Dotychczas sprzedano 296 612 egzemplarzy, z czego 281 759 to wersje hybrydowe, a 14 853 to wariant elektryczny. Obecna oferta obejmuje hybrydową wersję 300h (199 KM) oraz zasilaną prądem 300e (204 KM). Najchętniej kupowanym modelem Lexusa oferującym napęd wyłącznie elektryczny jest jednak RZ. Model pojawił się w 2023 roku i sprzedał się w liczbie 26 696 sztuk na całym świecie. Dostępny jest w dwóch wersjach - 300e (napęd na przód, 204 KM) oraz 450e (204-konny silnik na przedniej i tylnej osi, łączna moc układu to 313 KM).
Najnowszym zelektryfikowanym modelem w gamie Lexusa jest LBX, zaprojektowany z myślą o rynku europejskim. Samochód jest dostępny z napędem na przód i na cztery koła. W obu wersjach oferuje on 136 KM. Pierwsze egzemplarze modelu trafiły do klientów wiosną. Do końca czerwca na całym świecie nabywców znalazło już 21,9 tys. egzemplarzy.