Lexus Dynamic Handling System - jak to działa?
Samochody luksusowej japońskiej marki są znane z wyjątkowego komfortu, wyróżniają się jednak przy tym świetnymi własnościami jezdnymi, zapewnianymi przez szereg nowatorskich rozwiązań. Jednym z nich jest system LDH. Zobaczmy, czym jest i jak działa.
System Lexus Dynamic Handling, wdrożony po raz pierwszy w zwinnej limuzynie Lexus GS F Sport, a potem również w coupe RC, koordynuje pracę kilku niezależnych systemów, zapewniając dzięki temu lepszą zwrotność pojazdu oraz większą stabilność i precyzję prowadzenia, zwłaszcza podczas dynamicznej jazdy.
LDH wykorzystuje systemy zmiennych przełożeń układu kierowniczego (VGRS, Variable Gear Ratio Steering), skrętnych kół tylnej osi (DRS, Dynamic Rear Steering), korekcji sztywności zawieszenia (AVS, Adaptive Variable Suspension) oraz zintegrowanego zarządzania dynamiką pojazdu (VDIM, Vehicle Dynamics Integrated Management Step 5).
W zależności od prędkości pojazdu, system niezależnie koryguje kąty skrętu kół przednich i tylnych. Przy prędkościach poniżej 80 km/h tylne koła są skręcane w stronę przeciwną, niż przednie, co poprawia zwrotność pojazdu. Przy prędkościach powyżej 80 km/h tylne koła są skręcane w tę samą stronę, co przednie, jednak o znacznie mniejszy kąt - do 1,5 stopnia. Choć pozornie wydaje się to nielogiczne, w rzeczywistości radykalnie poprawia zwinność samochodu i precyzję prowadzenia.
Jednocześnie monitorując sytuację pojazdu, a także położenie pedałów przyspieszenia i hamulca oraz koła kierownicy, LDH odpowiednio dostosowuje sztywność zawieszenia i wpływa na działanie innych systemów bezpieczeństwa czynnego, optymalnie dopasowując zachowanie samochodu do prędkości i sposobu jazdy.