Lexus CT - 9 rzeczy, których o nim nie wiedziałeś

CT to najmniejszy i najtańszy model w ofercie Lexusa. Ale równie ważny w historii japońskiej marki, co dużo większe i mocniejsze auta. Lexus CT zrewolucjonizował segment luksusowych kompaktowych hatchbacków, wprowadzając do niego napęd hybrydowy, skrywa wiele nietypowych rozwiązań, a nawet ma za sobą epizod w motorsporcie. Oto 9 ciekawostek związanych z tym modelem, o których wiele osób nie ma pojęcia.

Sportowiec na Nürburgringu

Lexus CT ma za sobą starty w wyścigach. W 2011 roku auto rywalizowało w klasie SP4 6-godzinnego Adenauer ADAC Rundstrecken-Trophy. Ta długodystansowa próba odbyła się na słynnym torze Nürburgring. A Lexus był wtedy jedynym producentem, który startował w głównych wyścigach typu endurance w pełni hybrydowymi autami. Wyścigową wersję modelu CT przygotowała ekipa inżynierów, którzy pracowali również przy Lexusie LFA.

Podgrzewane fotele, które oszczędzają paliwo


Kiedy chodzi o oszczędność paliwa, nawet najdrobniejsze szczegóły mają znaczenie. Dlatego hybrydowego Lexusa CT wyposażono w system podgrzewania przednich foteli, który automatycznie włącza się, gdy klimatyzacja zostanie przełączona w tryb ogrzewania. Kierowcy i pasażerowi szybciej robi się ciepło, a układ klimatyzacji pobiera mniej energii z silnika. Przez to zaraz po starcie w zimny dzień motor może pracować krócej.

Reklama

LED-y i jeszcze więcej LED-ów

Odpowiednie oświetlenie to kolejne oszczędności. W momencie debiutu w 2011 roku Lexus CT był modelem z największą liczbą żarówek LED ze wszystkich samochodów dostępnych w ofercie marki - łącznie na zewnątrz auta znalazło się ich aż 89. Z przodu samochodu umieszczono 46 takich źródeł światła, z tyłu 35, a dodatkowych osiem znalazło się w kierunkowskazach zamontowanych w obudowach lusterek. Tak obfite wyposażenie nie dziwi - Lexus był pierwszym producentem w historii, który zastosował przednie oświetlenie LED w autach.

Stworzony przez kobietę

Lexus CT powstał pod okiem kobiety. Zespołem pracującym nad hybrydowym hatchbackiem kierowała Chika Kako, pierwsza w historii marki kobieta na stanowisku głównego inżyniera. Kako pracuje dla Lexusa od 1989 roku, czyli od samego początku istnienia firmy, a początkowo pełniła rolę specjalisty od materiałów - zarówno tych stosowanych w środku i na zewnątrz samochodu, a także wygłuszających. Jej dziełem jest również najnowszy i najmniejszy crossover Lexusa - model UX.

Z poziomym zawieszeniem

Hybrydowy hatchback to także pierwszy Lexus, w którym fabrycznie obok standardowego zawieszenia zastosowano także dodatkowe amortyzatory poprzeczne. Inżynierowie umieścili je pomiędzy kolumnami przedniego zawieszenia oraz w ramie tylnego układu resorującego. Ich zadaniem jest minimalizowanie drgań sztywnego nadwozia, by auto prowadziło się lepiej i było bardziej komfortowe.

Cichy jak Lexus CT

Wyciszenie jest również mocną stroną Lexusa CT. Inżynierowie japońskiej marki nie oszczędzali materiałów wygłuszających w czasie projektowania auta, wyposażyli je również w akustyczną przednią szybę i aerodynamiczne uszczelki, a maska ma specjalny kształt, który ogranicza turbulencje powietrza wokół wycieraczek. Dodajmy do tego napęd hybrydowy, który w czasie korzystania z silnika elektrycznego pozwala poruszać się niemal bezszelestnie i Lexus CT okazuje się cichy nie tylko dla pasażerów, ale także osób znajdujących się poza autem. Samochód otrzymał nawet wyróżnienie Quiet Mark od brytyjskiej organizacji Noise Abatement Society, która zajmuje się uświadamianiem zagrożeń związanych z nadmiernym hałasem.

Głośniki z bambusa

Dobre wyciszenie wnętrza stwarza idealne warunki do słuchania ulubionej muzyki bez zakłóceń. A ta płynie do wnętrza Lexusa CT przez głośniki opracowane razem z firmą Panasonic. Ich nowatorskie membrany wykonano z nietypowego materiału, bazującego na węglu drzewnym pozyskanym z bambusa. Takie tworzywo jest o nawet 15% lżejsze i sztywniejsze, dzięki czemu zapewnia świetną jakość dźwięku.

Niezniszczalny samochód

Przez lata Lexus CT wyrobił sobie opinię samochodu bezawaryjnego. W najnowszej odsłonie badania 2019 What Car? Reliability Survey, w którym udział wzięło ponad 18 tys. brytyjskich kierowców, japoński hatchback klasy premium zdobył maksymalny wynik - 100%. A to nie pierwszy raz, kiedy auto zdobywa taki rezultat. W 2017 roku modelowi CT również przyznano ocenę 100% w zakresie niezawodności.

Inspirujący Lexus CT

Projektanci mody czerpią inspirację z przeróżnych źródeł. Twórcy sportowych butów marki Walsh znaleźli ją we wnętrzu Lexusa CT w wersji F Sport. Tak powstały czerwono-czarne sneakersy Walsh x Lexus - Fuji Red. Zamiast zwykle stosowanego materiału, twórcy obuwia postanowili wykorzystać skórę tapicerską, specjalnie sprowadzoną z Włoch, dodali perforowane wstawki, a także przeszycia w czerwonym kolorze.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy