Które marki są warte najwięcej? Niespodzianki nie ma

Eksperci z Kantar Millward Brown kolejny już raz opublikowali szczegółowy ranking stu firm o największej szacunkowej wartości - "BrandZ 100 Most Valuable Global Brands". I tym razem nie zabrakło w nim producentów samochodów.

Tegorocznym zwycięzcą prestiżowego rankingu został Amazon. Wartość stworzonej przez firmę marki oszacowano na 315,5 mld dolarów. Na drugie miejsce spadł ubiegłoroczny zwycięzca zestawienia - Apple. Wg najnowszych szacunków logo marki warte jest dziś około 309,5 mld dolarów. Ostatni stopień podium przypadł kolejnemu amerykańskiemu gigantowi ze świata nowych technologii. Okupuje go Google z szacunkowym wynikiem 309 mld dolarów.

W przypadku samochodów średnia wartość marek zmalała w stosunku do ubiegłego roku o 7 proc. Wśród dziesiątki producentów motoryzacyjnych o najwyższej szacunkowej wartości aż 8 marek zanotowało niższe wyniki niż przed rokiem. Zdaniem autorów raportu to wynik towarzyszącemu branży "trzęsienia ziemi" związanego z historyczną zmianą warty, czyli przesiadką na pojazdy elektryczne.

Reklama

Twórcy zestawienia zwracają też uwagę na zwrot producentów w kierunku nowych technologii. W powszechnej opinii najwyższą wartość uzyskają w kolejnych latach te motoryzacyjne marki, które najlepiej odnajdą się na "rynku cyfrowym".

Którzy producenci mają dziś szczególne powody do zadowolenia?

Bezdyskusyjnym zwycięzcą kategorii "motoryzacja" została Toyota. To jedyny z samochodowych gigantów notowany w pierwszej pięćdziesiątce najpotężniejszych firm świata (miejsce 41.). Wartość Toyoty szacowana jest dzisiaj na 29,15 mld dolarów. Wynik jest o 3 proc. słabszy niż przed rokiem. Nie zmienia to jednak faktu, że Toyota zawdzięcza swoją obecną potęgę technologii, którą wielu ekspertów uznawało za ślepy zaułek motoryzacji. Marka jest dziś absolutnym liderem na lukratywnym i wykreowanym przez siebie rynku aut hybrydowych. Na jej postrzeganie wpływa też zaangażowanie w rozwój nowoczesnych technologii elektrycznych i wodorowych.

Warto przypomnieć, że Toyota już siódmy raz z rzędu zwyciężą w zestawieniu producentów pojazdów. Biorąc pod uwagę całą historię prestiżowego zestawienia to już dwunaste zwycięstwo japońskiego giganta!

Drugie miejsce w kategorii motoryzacja (54. w ogólnym zestawieniu) przypadło w udziale marce Mercedes-Benz. Wynik 23,35 mld jest o 9 proc. słabszy niż przed rokiem. Identyczny spadek zanotowało również, sklasyfikowane na 3. miejscu, BMW (55. pozycja w ogólnym zestawieniu). Wartość marki oszacowano na 23,32 mld dolarów.

W pierwszej piątce motoryzacyjnych firm o największej szacunkowej wartości znajdziemy jeszcze: 4. Hondę (11,79 mld dolarów) i 5. Forda (11,24 mld dolarów).

Na dalszych miejscach uplasowały się kolejno: 6. Nissan (10,55 mld dolarów). 7. Tesla (9,28 mld dolarów), 8. Audi (8,55 mld dolarów), 9. Volkswagen (6,70 mld dolarów) oraz - powracające do zestawienia po dłuższej nieobecności - Porsche (5,81 mld dolarów).

W tym miejscu warto zauważyć, że w rankingu top ten producentów pojazdów jedynie Volkswagen poprawił swój ubiegłoroczny wynik. Wartość marki wzrosła w ostatnich miesiącach aż o 12 proc. To nie tylko efekt wychodzenia z kryzysu będącego następstwem afery dieselgate, ale też ekspresowego tempa przestawiania rynkowej oferty na samochody elektryczne.  

Paweł Rygas

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama