Kolejny testy Euro NCAP. Nie obyło się bez wpadki!

Euro NCAP, niezależna organizacja badająca poziom bezpieczeństwa oferowany przez nowe pojazdy, opublikowała wyniki ostatnich w tym roku testów zderzeniowych. Tym razem wymagającym próbom poddano aż trzynaście samochodów. Dla których aut trzynastka okazała się pechowa?

Wśród testowanych pojazdów znalazły się: Audi A6, Ford Kuga, Ford Mondeo, Jeep Renegade, Peugeot 2008, Porsche Tycan, Renault Captur, Seat Alhambra, Subaru Forester, Tesla Model X, Volkswagen Sharan i Skoda Octavia. Do wymienionej dwunastki wypada jeszcze dodać kolejnego Peugeota 2008 z bogatszym wyposażeniem z zakresu bezpieczeństwa. Wpadki? Owszem, były...

Tylko dziewięć z przetestowanych pojazdów zasłużyło na maksymalną notę ogólną pięciu gwiazdek. W tej grupie znalazły się: Audi A6, oba modele Forda, Porsche Tycan, Renault Captur, Subaru Forester, Tesla model X oraz Skoda Octavia. W tym elitarnym gronie znalazł się też wspomniany Peugeot 2008 jednak w podstawowej wersji samochód oceniony został na 4 gwiazdki. Na słabszy wynik bazowej odmiany wpłynęły głównie niższe noty w kategoriach zabezpieczenia niechronionych uczestników ruchu i dodatkowych systemów wspomagających bezpieczeństwo.

Reklama

O rewelacyjnych wynikach mówić można zwłaszcza w przypadku Tesli model X. Auto otrzymało aż 98 proc. punktów za ochronę dorosłych pasażerów i 94 punkty w kategorii systemów wspomagających. To najwyższy wynik (identyczny otrzymała też testowana wcześniej Tesla model 3) w najnowszej historii testów Euro NCAP.

Bardzo dobrze spisały się też m.in.: Subaru Forester (aż 97 proc. punktów za ochronę dorosłych), Ford Mondeo i Renault Captur (oba po 96 proc. punktów za ochronę dorosłych pasażerów). Rozczarowywać mogą za to wyniki Porsche Tycan. Pierwszy elektryk niemieckiej maki uzyskał wprawdzie pięciogwiazdkowy wynik ogólny, ale noty w poszczególnych kategoriach były raczej przeciętne. Ochronę dorosłych oceniono na 85 punktów, dzieci na 83 punkty, a poziom zabezpieczenia niechronionych uczestników ruchu oraz dodatkowe systemy wspomagające na odpowiednio: 70 i 73 proc. punktów.

Wśród "czterogwiazdkowców" znalazły się bliźniacze: Seat Alhambra i Volkswagen Sharan. W ich przypadku na wyniku zaważyła głownie konfrontacja z pieszym - ich poziom ochrony  oceniono na skromne 59 proc. Przedstawiciele Euro NCAP pochwalili jednak producentów za to, że mimo wieloletniej obecności rynkowej, nie zaprzestali oni podnoszenia poziomu bezpieczeństwa oferowanego przez każdy z modeli. Auta doposażone zostały m.in. w system hamowania awaryjnego. Podkreślono również, że - jako jedne z nielicznych - oferują możliwość montażu fotelików i-Size na wszystkich tylnych siedzeniach.

Największym przegranym tej tury testów jest - kolejny już - produkt Fiat Chrysler Automobiles. Tym razem chodzi o Jeepa Renegade, który otrzymał ogólną notę trzech gwiazdek. Co ciekawe, stało się tak mimo całkiem przyzwoitych wyników notowanych przez auto w kategorii ochrony dorosłych (82 proc.) czy dzieci (84 proc.). Na ostatecznym wyniku zaważyły rezultaty testu z pieszym (zaledwie 55 proc.) i... oszczędności producenta. W kategorii dodatkowych systemów wspomagających Jeep Renegade otrzymał jedynie 58 punktów procentowych.

To najgorszy wynik ze wszystkich 49 przetestowanych w tym roku przez Euro NCAP samochodów...

Paweł Rygas


INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy