Golf V najtańszy w Polsce?
Średnie ceny detaliczne nowych samochodów w Polsce wzrosły o 6,8 proc. od czerwca 2003 roku do czerwca 2004 roku - poinformowała firma doradcza PricewaterhouseCoopers (PwC).
W Europie Zachodniej w tym samym czasie średnie ceny detaliczne nowych samochodów wzrosły o 4,6 proc. Największy wzrost cen wystąpił w Danii i wyniósł 7,9 proc. Tendencję spadkową odnotowano na Węgrzech, gdzie ceny zmalały o 1,8 proc.
Średnie ceny detaliczne nowych samochodów w Europie rosły szybciej w okresie ostatnich 12 miesięcy do 30 czerwca 2004 roku niż w poprzednich 12 miesiącach do 30 czerwca 2003 roku - podaje PwC.
W końcu czerwca 2004 ceny netto (przed podatkiem) były w Polsce niższe o 18 proc. od średnich cen w Europie Zachodniej oraz niższe o 16 proc. od średnich cen w strefie euro. Ceny netto w całej Europie Zachodniej wzrosły o 1,9 proc. w okresie 12 miesięcy do czerwca 2004 roku.
PwC podaje przykład volkswagena golfa, którego cena netto jest niższa w Polsce niż gdziekolwiek indziej w Europie. W Polsce wynosi ona 10 820 euro i jest o 23 proc. niższa od ceny w Niemczech, gdzie auto to kosztuje 13 978 euro - piszą autorzy analizy.
W ciągu ostatnich 12 miesięcy segment samochodów niższej klasy średniej charakteryzował się w Europie Zachodniej największym wzrostem cen netto: 9,6 proc. Najmniejszy wzrost odnotowano w segmencie sport coupe, gdzie ceny wzrosły tylko o 1,7 proc.
Średnie wzrosty cen w segmentach o największej liczbie sprzedanych aut wyniosły: w klasie małych samochodów 4 proc., w klasie niższej średniej 9,6 proc., w klasie wyższej średniej 5,1 proc., w klasie samochodów luksusowych 8,4 proc.
Zdaniem Davida Greena z grupy motoryzacyjnej PwC w Polsce, jest coraz więcej dowodów na to, że ceny netto samochodów ulegają harmonizacji w obrębie strefy euro. Jednak różniące się między sobą systemy podatkowe powstrzymują zrównanie się cen detalicznych liczonych z uwzględnieniem podatków. "Poza strefą Eurolandu wahania kursów wymiany walut uniemożliwiają jakąkolwiek harmonizację cen, czy to na poziomie przed opodatkowaniem, czy też już z uwzględnieniem podatków" - ocenia Green.
"W Polsce wzrasta niepokój wśród koncernów samochodowych. W szczególności zachodzi obawa, że znaczące transakcje zakupu samochodów, jakich dokonują firmy leasingowe, będą odbywać się w krajach o najniższych cenach. Jeśli powyższy trend, jak również zakupy samochodów przez Niemców u polskich dealerów będą kontynuowane, to koncerny motoryzacyjne będą zwiększały presję na harmonizację cen samochodów" - komentuje Green dane analizy.
Zobacz ostatnie wydanie naszego biuletynu.