Wycieraczki zostawiają smugi na szybie. Spróbuj tego sposobu, zanim kupisz nowe
Kiedy wycieraczki zamiast czyścić powierzchnię, rozmazują brud i wodę tworząc nieprzejrzystą warstwę, warto najpierw przyjrzeć się im z bliska, a nie od razu planować zakup nowych. Oczywiście, gdy wycieraczki zrobiły już swoje, kupno nowych będzie nieuniknione, bo nie da się przedłużać ich żywotności w nieskończoność. Gdy wycieraczki smużą, warto jednak sprawdzić, czy da się wyeliminować ten problem prostymi sposobami.

Spis treści:
Gdy wycieraczki zostawiają smugi, większość kierowców od razu myśli o wymianie piór. To normalna reakcja, ale niekoniecznie najlepsza. Zanim sięgniemy po portfel i wydamy kilkadziesiąt złotych, warto skontrolować, czy nie da się usunąć problemu prostymi metodami.
Wycieraczki zostawiają smugi
Głównym winowajcą powstawania smug nie zawsze są zużyte pióra. Często problemem są drobne zanieczyszczenia, które nagromadziły się na krawędzi gumowych elementów. Jesienne liście, nasiona drzew, kurz, pozostałości po owadach czy nawet mikroskopijne cząsteczki asfaltu - wszystko to przykleja się do piór, tworząc niewidoczne dla oka nierówności.
Gdy wycieraczka przesuwa się po szybie, te drobne zanieczyszczenia działają jak miniaturowe przeszkody. Zamiast równomiernie usuwać wodę, pióro "podskakuje" na nich, pozostawiając za sobą charakterystyczne smugi. Problem nasila się szczególnie zimą, gdy niska temperatura sprawia, że guma staje się mniej elastyczna i gorzej przylega do powierzchni szyby.
Co zrobić, gdy wycieraczki zostawiają smugi na szybie?
Potrzebujesz jedynie czystej, wilgotnej szmatki z mikrofibry. Podnieś wycieraczki do pozycji pionowej i delikatnie przetrzyj krawędź każdego pióra. Rób to spokojnie, bez nadmiernego nacisku, by nie uszkodzić delikatnej gumy.
Podczas czyszczenia możesz zauważyć, że na szmatce pozostają ciemne zacieki - to właśnie te zanieczyszczenia, które powodowały smugi. Niektóre z nich są tak drobne, że trudno je dostrzec gołym okiem, ale ich wpływ na pracę wycieraczek jest ogromny. Po dokładnym oczyszczeniu piór zajmij się także samą szybą, używając dobrej jakości płynu do szyb.
Czasem problem leży głębiej. Stare pióra mogą mieć mikroskopijne pęknięcia lub deformacje, które powstały w wyniku wielomiesięcznej eksploatacji. Szczególnie narażone są na uszkodzenia w okresie zimowym, gdy przymarznięte wycieraczki zostają uruchomione bez wcześniejszego usunięcia lodu i szronu z szyby.
W takiej sytuacji można spróbować użyć specjalnego nożyka do regeneracji piór. To niewielkie narzędzie, dostępne w sklepach motoryzacyjnych za kilka złotych, pozwala "odświeżyć" krawędź pióra poprzez usunięcie mikroskopijnej warstwy zużytej gumy. Uwaga - zbyt głębokie cięcie może całkowicie zniszczyć pióro.
Czego unikać podczas czyszczenia wycieraczek?
Nigdy nie należy używać do czyszczenia piór agresywnych środków chemicznych, benzyny czy rozpuszczalników. Tego typu substancje mogą uszkodzić gumę, sprawiając, że stanie się twarda i krucha. Podobnie trzeba unikać czyszczenia piór papierem ściernym czy innymi szorstkim materiałami.
Jeśli parkujemy pod drzewami, regularnie trzeba usuwać z wycieraczek liście i drobne gałązki. Zimą, przed uruchomieniem wycieraczek, zawsze sprawdź, czy nie są przymarznięte do szyby.
Jak rozpoznać, że wycieraczki wymagają wymiany?
Nawet najlepsze czyszczenie nie pomoże, gdy pióra są już rzeczywiście zużyte. Wymiana jest konieczna, gdy na gumie widać wyraźne pęknięcia, gdy pióro stało się twarde i nieelastyczne, lub gdy pozostawia na szybie równoległe pasma zamiast równomiernie ją czyścić.
Warto również zwrócić uwagę na odgłosy podczas pracy. Skrzypiące czy "skaczące" wycieraczki to znak, że mechanizm ramienia może być uszkodzony. W takim przypadku wymiana samych piór może okazać się niewystarczająca.
Mandat za uszkodzone wycieraczki? To możliwe
Jeżdżenie z niesprawnym wycieraczkami to nie tylko kwestia komfortu. Policjant może nałożyć mandat do 500 złotych i zatrzymać dowód rejestracyjny, jeśli stwierdzi, że wycieraczki nie spełniają swojego zadania. Dodatkowo, uszkodzone pióra mogą rysować szybę, co w skrajnych przypadkach prowadzi do konieczności jej wymiany.