Fabryka Porsche jest coraz bardziej ekologiczna

Ciepło i energia wytwarzane we własnym zakresie: firma Porsche uruchomiła dwie nowe elektrociepłownie kogeneracyjne na terenie zakładów w Stuttgarcie-Zuffenhausen. Pozwoli to wzmocnić ich przyjazny dla środowiska miks energetyczny i domknąć lukę, jaka dzieliła producenta od neutralnej pod względem emisji CO2 produkcji w pełni elektrycznego modelu Taycana w Zuffenhausen – fabryce o długiej historii. Elektrociepłownie, z których każda ma moc około 2 megawatów, są zasilane wyłącznie biogazem i pozostałościami wytwarzanymi z odpadów organicznych.

W przeciwieństwie do konwencjonalnych elektrowni zakłady kogeneracyjne służą do równoległego wytwarzania energii i ciepła. Nie emitują ciepła wytwarzanego w ramach produkcji energii do środowiska, ale wykorzystują je do ogrzewania. Ich wydajność można zmaksymalizować, lokalizując je w pobliżu miejsca, w którym ciepło jest stale potrzebne - np. w pobliżu lakierni, wanien zanurzeniowych i sekcji suszenia, gdzie potrzeba równomiernego dopływu ciepła procesowego. Około 90% generowanego ciepła zostanie wykorzystane do ogrzewania i dostarczania ciepłej wody do biur oraz budynków produkcyjnych w fabryce Porsche w Zuffenhausen, w której pracuje blisko 12 tysięcy osób. "Całkowita sprawność nowych elektrociepłowni kogeneracyjnych przekracza 83%" - wyjaśnia Stephan Hartmann, pracownik działu zarządzania środowiskiem i energią w Porsche.

Dwie nowe elektrociepłownie kogeneracyjne uzupełnią istniejące już rozwiązania w zakresie wytwarzania energii elektrycznej i ciepła na terenie zakładów w postaci dwóch elektrowni gazowych. Również one zostaną przestawione na zasilanie biogazem. Ponadto, Porsche jest na dobrej drodze do wykorzystania w Zuffenhausen bioenergii z miejskiego zakładu przetwarzania odpadów organicznych - nastąpi to, gdy tylko Stuttgart odda go do użytku (2021 r.).

Rozbudowa elektrociepłowni kogeneracyjnych w fabryce producenta w Zuffenhausen zbiega się z przygotowaniami do produkcji modelu Taycan - pierwszego w pełni elektrycznego Porsche. Czterodrzwiowy samochód sportowy zostanie wprowadzony na rynek pod koniec 2019 r. i będzie wytwarzany w zakładach w Zuffenhausen w ramach procesu neutralnego pod względem emisji CO2. "Naszym celem nie jest wyłącznie wyprodukowanie neutralnego pod względem emisji CO2, bezemisyjnego samochodu, ale przede wszystkim dopilnowanie, żeby w ogóle nie pozostawiać śladu ekologicznego. W tym celu realizujemy wizję »fabryki o zerowym wpływie na środowisko«. Nowe elektrociepłownie kogeneracyjne są istotnym krokiem we właściwym kierunku" - mówi Albrecht Reimold, członek zarządu Porsche ds. produkcji i logistyki.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy