Dziwny przetarg na samochody
12 października Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS) ogłosiła dwa przetargi na zakup w sumie 65 samochodów.
Generalnie nie ma w tym nic niezwykłego, chyba że bardziej wczytamy się w warunki...
KRUS jest zainteresowany 55 samochodami z 2006 roku o pojemności silnika między 1100 i 1200 ccm, z wtryskiem wielopunktowym, mocą minimum 54 KM, 3- lub 5-drzwiowymi, o rozstawie osi minimum 2200 mm, długości minimum 3300 mm, wysokości minimum 1400 mm, szerokości bez lusterek minimum 1500 mm z bagażnikiem o pojemności przynajmniej 170 litrów, pięcioosobowymi.
Wyposażenie musi obejmować wspomaganie kierownicy, dwie poduszki powietrzne i autoalarm lub immobilizer.
Kolejne wymagania to zużycie benzyny nieprzekraczające 8,3 l/100 km w jeździe miejskiej i 5 l/100 poza miastem. Gwarancja mechaniczna przynajmniej dwa lata bez limitu kilometrów, gwarancja na perforacje nadwozia - minimum 8 lat.
Drugi przetarg obejmuje 10 samochodów z 2006 roku o pojemności silnika między 1500 i 1599 ccm, z wtryskiem wielopunktowym, mocą między 100 i 110 KM, pięciodrzwiowych (nie kombi), pięcioosobowych, o rozstawie osi minimum 2500 mm, długości minimum 4100 mm, wysokości między 1400 a 1550 mm, szerokości bez lusterek minimum 1700 mm o pojemności bagażnika przynajmniej 370 litrów.
Wyposażenie musi obejmować dzieloną tylną kanapę, regulację kierownicy w dwóch płaszczyznach, wspomaganie kierownicy, ABS, cztery poduszki powietrzne, autoalarm i immobilizer, radioodtwarzacz i obrotomierz.
Zużycie benzyny ma być nie większe niż 9.5/100 km w mieście i 6 l/100 w trasie. Gwarancja mechaniczna bez limitu kilometrów minimum dwa lata, gwarancja na perforację nadwozia - minimum 12 lat.
Co jest więc w tych przetargach dziwnego? Terminy.
Otwarcie ofert nastąpi 22 listopada. Komisja ma 60 dni na ogłoszenie zwycięzcy, zwykle zajmuje jej to 2-3 tygodnie. Dopiero wówczas zostanie określony kolor samochodów. Tymczasem zwycięzca musi dostarczyć auta do 31 grudnia 2006, a jeśli tego nie zrobi, to za każdy dzień spóźnienia będzie naliczana kara w wysokości 1 procenta wartości kontraktu dziennie!
Producent ma więc tylko około 2-3 tygodni na wyprodukowanie aut w konkretnym kolorze, podczas gdy normalny cykl produkcyjny trwa od 6 do 15 tygodni...
Taka specyfika przetargu świadczy albo o nieznajomości realiów przez KRUS, albo... (co sugeruje jeden z naszych czytelników) przetarg wygra wcześniej wybrana firma, która już teraz przygotowuje samochody w odpowiednich kolorach...
Będziemy dalej śledzić sprawę tych przetargów.