DS 4 to prawdziwie unikatowy kompakt na rynku

Segment aut kompaktowych jest jednym z największych w Europie, więc niełatwo jest się w nim wyróżnić. Aby to zrobić, trzeba stworzyć samochód ze wszech miar wyjątkowy. Najlepszym tego przykładem jest DS 4, będący unikalnym połączeniem elegancji, komfortu i technologii.

Awangarda to drugie imię DS 4

Jak głosi znane porzekadło, pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz. Dlatego też samochód mający się wyróżniać, musi w sposób zdecydowany manifestować swoją wyjątkowość. Taki też jest DS 4, charakteryzujący się prawdziwie unikalnym designem. Francuzi znani są ze swojego nietuzinkowego podejścia do stylu i niekwestionowaną emanacją tego jest właśnie DS 4.

Technicznie rzecz biorąc, model ten jest pięciodrzwiowym hatchbackiem, ale jego bryła oraz duże koła zdają się nawiązywać do bardzo dziś modnych crossoverów. Z kolei stosunkowo długa maska i opadająca linia dachu z mocnymi przetłoczeniami na słupku C, to wyraźne odwołanie do aut z nadwoziem coupe. Dodajmy do tego wyraziste i ostre linie, a otrzymamy samochód będący ucieleśnieniem ducha awangardy, pełnym unikalnych elementów i rozwiązań, takich jak choćby tylne światła z motywem łuski, wykonane w technice laserowej.

Reklama

Luksusowe wnętrze i technologia w służbie kierowcy

Paryski styl odnajdziemy także we wnętrzu DS 4, będącym pełnym charakteru przykładem wyjątkowego połączenia elegancji, komfortu i technologii. Zgodnie z najnowszymi trendami, kierowca ma przed sobą dwa ekrany - wskaźników oraz centralny, stanowiący centrum dowodzenia - ale w przeciwieństwie do popularnych obecnie rozwiązań, są one wkomponowane w deskę rozdzielczą, co nadaje jej bardziej spójną i elegancką formę. Uwagę zwraca też unosząca się i rozszerzająca konsola środkowa, wzmagająca wrażenie solidności całego wnętrza.

Obito ją przy tym, podobnie jak deskę rozdzielczą, wysokiej jakości skórą. Skórzana jest oczywiście także tapicerka, mogąca mieć podłużne, głębokie przeszycia, tworzące zwracający uwagę wzór, być wykończona motywem inspirowanym bransoletą zegarka. Tak wyrafinowany sposób wykonania, daje wrażenie obcowania z ręcznym rzemiosłem. Same fotele wyposażone są oczywiście w elektryczną regulację, podgrzewanie, wentylację oraz kilka programów masażu, pozwalając zakosztować najwyższego komfortu.

Jak do tego wszystkiego ma się technologia? W przypadku dóbr luksusowych, powinna ona być nienachalna, a jednocześnie wykorzystująca nowatorskie rozwiązania i praktyczna w użyciu. Jak to rozwiązano w przypadku DS 4? Obsługa większości funkcji samochodu jest oczywiście dotykowa, ale poniżej ekranu umieszczono szereg fizycznych przycisków, pozwalających na szybkie wybieranie funkcji związanych z klimatyzacją. Wkomponowane są one przy tym w listwę ozdobną, więc nie zakłócają czystości formy deski rozdzielczej. Tuż pod nimi, z tego samego powodu, ukryto nawiewy. Charakterystycznym elementem wnętrza DS 4 jest też niewielki tablet, umieszczony obok wybieraka skrzyni biegów. Pozwala on między innymi na wygodne wybieranie ulubionych funkcji na centralnym ekranie oraz ręczne wpisywanie adresu w nawigacji, bez podnoszenia ręki z podłokietnika.

Układ napędowy od mistrzów Formuły E

Kwestia układów napędowych to kolejny popis technologicznego know-how marki DS. Klienci mogą zdecydować się na DS 4 z dynamicznym i oszczędnym silnikiem PureTech, średnio spalającym jedynie 6,1 l/100 km. Jak na samochód segmentu premium przystało, jednostka standardowo łączona jest z 8-stopniową, automatyczną skrzynią biegów.

Największym wyróżnikiem jest jednak odmiana E-TENSE 225, czyli hybryda plug-in, łącząca zalety samochodu elektrycznego oraz spalinowego. Podczas codziennych dojazdów do pracy czy na zakupy, właściciel DS 4 może korzystać wyłącznie ze 110-konnego silnika elektrycznego, pokonując zeroemisyjnie do 62 km (podczas jazdy wyłącznie miejskiej do 73 km). Po powrocie do domu trzeba jedynie podłączyć auto do zwykłego gniazdka lub ładowarki naściennej (tak zwanego wallboxa), aby ponownie naładować baterię. W tym drugim przypadku wystarczy 1 h 40 min, aby uzupełnić energię od 0 do 100 procent. Osoby pokonujące codziennie większe dystanse, mogą też naładować auto korzystając z publicznych ładowarek.

W razie potrzeby (gdy bateria będzie pusta lub kierowca będzie chciał wykorzystać większą moc), uruchamia się doładowany silnik benzynowy rozwijający 180 KM. Wspólnie z motorem elektrycznym może on przekazać 225 KM na koła, za pośrednictwem 8-biegowej skrzyni automatycznej. Pozwala to na przyspieszenie do 100 km/h w 7,9 s, co czyni z DS 4 E-TENSE 225 auto bardzo dynamiczne. Warto dodać, że kierowca zawsze ma do dyspozycji pełnię możliwości układu napędowego - dba on o to, aby bateria nigdy nie była całkowicie rozładowana. Zawsze pozostaje w niej dość energii na to, by w razie potrzeby kierowca miał zawsze 225 KM pod prawą stopą. Podczas opracowywania układu hybrydowego, inżynierowie DS korzystali z doświadczenia marki w Formule E (gdzie marka zdobyła cztery tytuły mistrza świata), więc nic dziwnego, że poza naciskiem na oszczędność i ekologię, nie zapomniano także o przyjemności z jazdy, jaką powinien czerpać kierowca.

DS 4 wspiera kierowcę na każdym kroku

Przyjemność z jazdy w samochodzie premium to oczywiście także wysoki poziom wygody i francuscy inżynierowie zaprojektowali DS 4 z myślą o najwyższym komforcie. Dba o niego adaptacyjne zawieszenie, które wykorzystuje obraz z kamery, skanującej nawierzchnię przed pojazdem. Na tej podstawie amortyzatory przy każdym kole niezależnie dostosowują się, aby jak najlepiej niwelować pokonywane nierówności.

DS 4 ma zresztą cały zestaw czujników, radarów oraz kamer, które analizują sytuację wokół pojazdu i dbają o bezpieczeństwo podróżnych. Adaptacyjny tempomat pozwala na utrzymywanie zadanej prędkości oraz bezpiecznej odległości od poprzedzającego pojazdu, zaś system wykrywający linie zapobiega niezamierzonemu zjechaniu z pasa ruchu. Dostępny jest też tryb jazdy częściowo autonomicznej, w którym auto utrzymuje się na pasie ruchu, reaguje na ograniczenia prędkości oraz pokonywane zakręty.

Samochód potrafi także ostrzec kierowcę przed ryzykiem kolizji i sam zahamować w przypadku braku reakcji. Nocą z kolei kierowca ma do dyspozycji adaptacyjne, matrycowe reflektory LED, oświetlające jak największą część drogi, bez oślepiania innych uczestników ruchu, a także system Night Vision, wykorzystujący kamerę na podczerwień i pozwalającą kierowcy dosłownie widzieć w nocy, wyróżniając szczególnie pieszych i zwierzęta.

DS 4 wyznacza trendy, ale czy ktoś odważy się za nimi podążyć?

Tworząc rzecz wyjątkową, kreując nowe trendy zawsze trzeba brać pod uwagę, że inni podchwycą nasze idee i podążą za powstałym trendem. Tylko czy ktoś podąży drogą wyznaczoną przez DS 4? Można mieć co do tego spore wątpliwości. Samochód ten jest niezwykłym połączeniem wyrafinowanych technologii, luksusowego wykonania i najwyższego komfortu, a wszystko to okraszono awangardowym designem i nietuzinkowymi rozwiązaniami stylistycznymi. Dało to wszystko tak śmiałe i niepowtarzalne połączenie, że nie ma wątpliwości co do tego, iż DS 4 jest i pozostanie prawdziwie unikatową propozycją na rynku.

Zużycie paliwa dla modelu DS4 Pure Tech 6,1 l/100 km; emisja CO2 138 g/km zostały określone zgodnie z procedurą WLTP

Zużycie paliwa dla modelu DS4 E-TENSE 225 1,4 l/100 km; emisja CO2 27 g/km zostały określone zgodnie z procedurą WLTP.

Advertisement
materiał promocyjny
materiały promocyjne
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy