Czy Polacy są gotowi na samochody z Chin?
Chińscy producenci samochodów od czasu do czasu podejmują próby przebicia się na rynku europejski. Jak na razie bez efektu...
Czy Polacy są gotowi na zakup samochodu "made in China"?
Jak wykazało badanie TNS OBOP, 11 proc. Polaków wzięłoby pod uwagę samochód chińskiej marki przy zakupie auta. Odsetek ten nie zmienił się od sześciu lat. Głównym skojarzeniem z autami chińskich marek jest niska cena zakupu. Natomiast wśród najrzadziej wymienianych atrybutów aut z Państwa Środka znalazły się wysoka jakość (5 proc.) oraz bezawaryjność (4 proc.).
Co 10. Polak zainteresowany
Tegoroczne badanie na temat postrzegania przez Polaków aut chińskich marek jest kontynuacją projektu rozpoczętego w 2005 roku. Od tego czasu zwiększył się odsetek Polaków, którzy słyszeli o samochodach chińskich marek: w 2005 roku było to 20 proc., obecnie odsetek ten wzrósł do 36 proc.
W tej chwili dla nieco ponad połowy badanych (53 proc.), do których dotarły informacje o chińskich autach, głównym skojarzeniem z nimi jest niska cena, 17 proc. wskazało na niskie koszty eksploatacji, zaś 14 proc. doceniło wygląd aut. 11 proc. kojarzy auta marek chińskich z zaawansowanymi technologiami.
Szkodzi zła opinia
Z badania wynika również, że 11 proc. Polaków rozważyłoby wybór chińskiej marki przy zakupie samochodu. Ci z respondentów, którzy planując zakup czterech kółek, nie wzięliby pod uwagę auta "made in China" (a jest ich 71 proc.), jako główne bariery wskazują negatywną opinię o tych autach (36 proc.), brak zaufania (26 proc.), oraz brak wiedzy (16 proc.). W porównaniu z badaniem przeprowadzonym w 2005 roku wzrósł natomiast odsetek odrzucających auta chińskich marek z powodu negatywnej opinii na ich temat.
- W ciągu ostatnich sześciu lat znacząco zwiększyła się liczba Polaków, do których dotarły informacje o autach chińskich marek. Nadal jednak trudno spotkać taki samochód na polskich drogach, dlatego nasze skojarzenia z tymi samochodami są pochodną ogólnego wizerunku chińskich produktów - na pierwszy plan wysuwa się niska cena. Co więcej, oczekiwania dotyczące poziomu cen są dość wyśrubowane, badani spodziewają się, że samochody chińskich marek będą tańsze średnio o 36 proc. od marek zachodnich. Importerom chińskich aut może być trudno spełnić te oczekiwania, biorąc pod uwagę, że auta na rynku europejskim muszą spełniać określone normy ekologiczne i wymogi bezpieczeństwa. Warto więc, aby zwrócili uwagę potencjalnych nabywców na inne, pozacenowe walory swoich aut - komentuje wyniki badania dr Magdalena Sawińska z TNS OBOP.