Cztery auta na pięć!
Niezależna organizacja Euro NCAP poddała testom zderzeniowym kolejne samochody.
Tym razem "na tapetę" trafiły dwie absolutne nowości, których jeszcze nie ma w salonach, czyli nowy citroen C4 oraz nowy suzuki swift, a także modele, które od niedawna są już dostępne na rynku - honda CR-Z i hyundai ix35.
Z zadowoleniem należy odnotować fakt, że tym razem producenci uniknęli wpadek, wszystkie testowane pojazdy oceniono na maksymalną ocenę 5 gwiazdek.
Najbliżej niższej oceny był citroen C4, który jako jedyny z testowanych samochodów nie zawsze standardowo będzie posiadał układ kontroli stabilności (ESP) - na niektórych rynkach najuboższe i najtańsze wersje tego pojazdu układ ten będą miały dostępny jedynie w opcji. Euro NCAP zdecydowało się jednak nie obniżać noty, gdyż zakładana sprzedaż C4 standardowo wyposażonych w ESP wielokrotnie przekracza zakładany poziom sprzedany aut pozbawionych tego systemu.
Warto w tym miejscu przypomnieć, że w 2012 roku wejdzie w życie przepis, zgodnie z którym wszystkie nowo wprowadzane na rynek modele będą musiały mieć ESP w standardzie. W 2014 roku regulacja ta obejmie również modele, które debiutowały wcześniej, a nadal będą znajdować się w sprzedaży.
Wart podkreślania jest fakt, że honda, hyundai i suzuki zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa również podczas uderzenia z tyłu. Jedynie w citroenie ryzyko uszkodzenia kręgów szyjnych jest nieco większe. Euro NCAP doceniło natomiast fakt, że w C4 standardowo jest montowany układ, który... alarmuje kierowcę, że przekroczył ustawiony przez siebie limit prędkości.
Od października Euro NCAP poszerzy swój program oceny samochodów o kolejne pozycje. Pod uwagę będą brane systemy aktywnie wspomagające kierowcę, czyli np. monitorujące czy nie zasypia, czy w niekontrolowany sposób nie opuszcza swojego pasa, a także np. potrafiące samoczynnie uruchomić hamulce w sytuacji zagrożenia.
Crashtest hondy CR-Z:
Crashtest citroena C4:
Crashtest hyundaia ix35:
Crashtest suzuki swift: