Co straciły Kobierzyce?
8 grudnia z fabryki Kii w Żylinie (200 km na północny-zachód od Bratysławy) wyjechała pierwsza kia cee'd.
Oznacza to, że słowacką fabrykę wybudowano w rekordowym czasie - decyzję o jej lokalizacji na Słowacji ogłoszono w marcu 2004 roku. Przypomnijmy, że w walce o inwestycję Żylina pokonała polskie Kobierzyce.
Budowa ruszyła z pewnymi kłopotami spowodowanymi niedokończonym wykupem gruntów. Koreańczycy grozili nawet wycofaniem na skutek problemów z prawem własności ziemi.
Ostatecznie sporne kwestie rozwiązano i budowa ruszyła. Pierwszy samochód wyjechał z fabryki 28 miesięcy później.
Co straciły Kobierzyce? Inwestycję wartości 3 miliardów euro i 3000 miejsc pracy. Obecnie zatrudnienie w fabryce Kii znalazło już 1300 osób, które wyprodukują do końca roku 5000 samochodów. Zatrudnienie będzie rosło, w przyszłym roku z fabryki wyjedzie 150 tysięcy samochodów (w tym kombi), a osiągnięcie pełnego stanu kadry i produkcję na poziomie 300 tysięcy aut zaplanowano na 2009 rok.
Przypomnijmy, że na produkowaną na Słowację kię cee'd Koreańczcy udzielają siedmioletniej gwarancji, a polskie ceny tego samochodu zaczynają się od niespełna 45 tysięcy złotych.