Reklama

BMW świętuje 30 lat napędu 4x4

Bawarska marka jak mało która, przywiązana jest do napędu na tylną oś. Nie znaczy to jednak, że nie dostrzegała ona zalet przekazywania mocy na wszystkie koła. Wręcz przeciwnie - BMW ma długą tradycję związaną z układami 4x4.

Bawarska marka jak mało która, przywiązana jest do napędu na tylną oś. Nie znaczy to jednak, że nie dostrzegała ona zalet przekazywania mocy na wszystkie koła. Wręcz przeciwnie - BMW ma długą tradycję związaną z układami 4x4.


Pierwszym BMW ze stałym napędem na cztery koła było 325i Allrad, które pojawił się na rynku w 1985 roku. W modelu tym moc rozdzielana była w proporcji 37 % na przód i 63 % na tył. Wbrew obecnym trendom, zgodnie z którymi "uterenawia" się wersje kombi, samochód oferowany był jako sedan.

Rok 1988 przyniósł zmianę nazwy modelu na 325iX, a do gamy dołączyła również wersja Touring, czyli kombi.

Po klasie średniej, przyszedł czas na wyższą - w 1991 roku na rynku pojawiło się BMW 525iX. Po raz pierwszy rozdział mocy między osiami kontrolowany jest elektronicznie (choć początkowo wykorzystywano hydraulicznie sterowane sprzęgło wielopłytkowe). Standardowo proporcje wynoszą 36:64.

Reklama

Koniec lat 90. Ubiegłego stulecia to początek rozkwitu segmentu SUVów. Do nowego segmentu dołączyło również BMW, rozpoczynając w 1999 roku sprzedaż X5. Model ten wykorzystywał przekładnię planetarną, która rozdzielała moc w proporcjach 38:62.

Dokładnie rok później, zmodyfikowana wersja napędu na cztery koła z X5, trafiła do BMW serii 3.

Rok 2003 można uznać z przełomowy, ponieważ wtedy właśnie BMW zaprezentowało swój nowy system 4x4, który otrzymał nazwę xDrive. Wykorzystywał on elektronicznie sterowane sprzęgło wielopłytkowe, które odznaczało się błyskawiczną reakcją. Współpracowało ono też ściśle z układem kontroli stabilności DSC, czyli odpowiednikiem ESP. Napęd ten wyróżnia się tym, że reaguje zanim jeszcze jedno z kół zacznie się ślizgać, a nie dopiero po wykryciu utraty przyczepności.

Przez kolejne lata xDrive pojawiało się w kolejnych modelach BMW - serii 3 i serii 5, zarówno w wersjach sedan, jak i Touring.

W roku 2007 BMW zaprezentowało model X6, który rozpoczął trend tworzenia przez bawarskiego producenta aut łączących cechy różnych klas. Otrzymał on napęd xDrive połączony z systemem Dynamicznej Kontroli Osiągów (Dynamic Performance Control), który pozwala na rozdzielanie mocy nie tylko między osiami, ale także pomiędzy tylnymi kołami.

Dwa lata później BMW zaprezentowało kolejne nowości ze znaczkiem xDrive. Z jednej strony spektrum była pierwsza bawarska hybryda z napędem na cztery koła (X6 Active Hybrid), a z drugiej pierwsze modele przygotowane przez dywizję M, wyposażone w xDrive (X5 M oraz X6 M).

Również w 2009 roku na rynku pojawił się najmniejszy SUV w  gamie BMW - X1. Zastosowany w nim napęd xDrive i elektronika, z którą współpracuje, podczas pokonywania zakrętu potrafią przyhamować wewnętrzne koło, jednocześnie zwiększając ilość mocy trafiającą na koła, co pozwala na zwinniejsze pokonywanie zakrętów.

Zupełnie inne podejście do napędu 4x4 BMW zaprezentowało w swoim modelu i8. W jego przypadku silnik spalinowy napędza jedynie tylne koła, natomiast przednie korzystają z motoru elektrycznego.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: BMW | napęd na cztery koła

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy