BMW. Czy zachwyty nad tą marką nie są lekko przesadzone?
Jak wiadomo, samochodem roku 2016 został wybrany najnowszy opel astra. Konkurs Car of the Year nie jest oczywiście jedynym tego rodzaju motoplebiscytem.
Zobacz również:
Wśród wielu podobnych przedsięwzięć warto zwrócić uwagę na doroczny ranking Top 10 Best Cars amerykańskiego magazynu "Car and Driver", odnoszący się do aut dostępnych (nie tylko nowości) w Stanach Zjednoczonych, na drugim największym, po chińskim, rynku motoryzacyjnym świata.
Jak podkreślają autorzy wspomnianego zestawienia, ich celem było wyłonienie pojazdu "kompletnego". Żaden z samochodów zaliczonych do pierwszej dziesiątki nie jest zatem autem najpiękniejszym, najnowocześniejszym technicznie, najbardziej funkcjonalnym w codziennym użytkowaniu, zapewniającym najlepsze osiągi i własności jezdne, o najlepszym stosunku wartości do ceny, czy najlepiej brzmiącym na drodze. Jednak każdy z nich spełnia w znaczącym stopniu powyższe kryteria.
Aha, i jeszcze jedno - w rankingu uwzględniono wyłącznie pojazdy w cenie (w realiach USA) do 80 tys. dolarów.
Oto amerykański Top 10 Best Cars 2016, według "Car and Driver"...
1. BMW M235i
Czteroosobowe, dwudrzwiowe coupe. Turbodoładowany silnik benzynowy V6 3.0 l. 320 KM. Napęd na oś tylną lub 4x4. Cena: od 33 845 USD.
2. Cadillac CTS VSport
Sedan. Podwójnie doładowany silnik V6 3.6 l. 420 KM. Napęd na oś tylną. Cena: od 46 550 USD.
3. Chevrolet Camaro
Czteroosobowe, dwudrzwiowe coupe. Silniki: V6 3.6 l. 335 KM lub V8 6.2 l. 455 KM. Napęd na oś tylną. Cena: od 37 295 USD.
4. Ford Mustang Shelby GT350/GT350R
Dwu- lub czteroosobowe dwudrzwiowe coupe. Silnik V8 5.2 l. 526 KM. Napęd na oś tylną. Cena: od 48 695 USD.
5. Honda Accord
Pięcioosobowe, dwudrzwiowe coupe lub czterodrzwiowy sedan. Silniki: V4 2.4 l. 185 (189) KM lub V6 3.5 l. 278 KM. Napęd na oś przednią.
6. Mazda MX-5 Miata
Dwuosobowy, dwudrzwiowy kabriolet. Silnik V4 2.0 l. 155 KM. Napęd na oś tylną. Cena: od 25 735 USD.
7. Mazda 3
Czterodrzwiowy sedan lub hatchback. Silnik V4 2.0 l 155 KM. Napęd na oś przednią. Cena: od 18 665 USD.
8. Porsche Boxter/Cayman
Dwuosobowe, dwudrzwiowe coupe lub kabriolet. Silniki: V6 2.7 l. 265 (275) KM lub V6 3.4 l. 315-340 KM. Napęd na oś tylną. Cena: od 53 595 USD.
9. Tesla Model S 70/70D
Cztero- lub pięciodrzwiowy hatchback. Napęd elektryczny. Moc silnika 315 lub 328 KM. Cena: od 71 000 USD.
10. Volkswagen Golf/GTI/ Golf R
Pięcioosobowy dwu- lub czterodrzwiowy hatchback. Silniki: V4 1.8 l. 170 KM, V4 2.0 l. 200-292 KM. Cena: od 20 995 USD.
Jak widać, w pierwszej dziesiątce Top Best znalazły się 3 modele europejskie, 3 japońskie (dwie mazdy!) i 4 amerykańskie. 9 aut benzynowych i 1 elektryczne. Uwagę zwraca obecność w zestawieniu, mimo nadszarpniętej "aferą spalinową" reputacji, przedstawiciela Volkswagena. Zresztą po raz dziesiąty z rzędu w tym plebiscycie.
Rozpływając się nad zaletami zwycięzcy rankingu, jego twórcy piszą, że źródeł sukcesu BMW należy szukać... 30 milionów lat temu, kiedy to kontynent afrykański zaczął napierać na płytę europejską, doprowadzając do wypiętrzenia się Alp.
Drugim kluczowym wydarzeniem była decyzja o otwarciu u podnóża tych gór warsztatu, który z czasem przerodził się w koncern BMW. Gdyby Henry Ford zbudował swoją fabrykę nie w Detroit, lecz w górzystym stanie Kolorado, być może amerykańskie samochody, przystosowane do pokonywania tysięcy mil na ogromnych, płaskich terenach Środkowego Zachodu (Midwest), jeździłyby tak dobrze, jak auta z Bawarii z jej krętymi, alpejskimi drogami. Niemieccy konstruktorzy bmw M235i powinni, wzorem Marcina Lutra, przybić zdjęcie tego samochodu na drzwiach zakładów w Monachium, by pokazać innym producentom, jak drogą powinna podążać motoryzacja.
Hm... Czy te zachwyty marką BMW nie jest lekko przesadzone?