Auto w paczce? Dlaczego nie! Umiałbyś sam je skręcić?
Zestawy do samodzielnego montażu to domena producentów mebli, ale podobne pomysły od lat zaprzątają też głowy twórców różnej maści pojazdów.
Takie rozwiązanie proponuje chociażby założona w 2011 roku brytyjska firma Global Vehicle Trust, która stawia sobie za cel zmotoryzowanie krajów rozwijających się.
W tym celu opracowano użytkowy pojazd o nazwie OX. Auto zaprojektowano tak, by można je było w krótkim czasie rozmontować i zmieścić w "płaską" paczkę. W takim stanie do standardowego kontenera morskiego o długości 40 stóp (niespełna 12,2 m) zapakować można aż sześć egzemplarzy! Zdaniem producenta trójka robotników może przywrócić samochód do pełnej sprawności w zaledwie 12 godzin.
Z technicznego punktu widzenia Global Vehicle Trust OX to niezwykle prosta konstrukcja przypominająca nieco - wykorzystywanego niegdyś przez Wehrmacht - Volkswagena Kubelwagena. Podobnie jak on, model OX ma napęd tylko na jedną oś, ale dzięki niewielkie masie i niezależnemu zawieszeniu wszystkich kół może pochwalić się świetną dzielnością terenową.
Zbudowane w oparciu o kratownicową, stalową, ramę auto mierzy 4,68 m długości (rozstaw osi to aż 2,95 m), 2,07 m szerokości i 2,38 m wysokości. Pojazd może pochwalić się ładownością 1900 kg. Pojemność przestrzeni ładunkowej to aż 7 m3. Samochód powstał głównie z myślą o wykorzystaniu w Afryce. W zależności od konfiguracji na pokład zabrać można do 13 pasażerów, 8 mieszczących po 165 l wody beczek lub trzy pełnowymiarowe palety.
Konstrukcja podporządkowana została prostocie i uzyskaniu jak najlepszej dzielności terenowej. Kąty natarcia i zejścia wynoszą odpowiednio aż 45 stopni i 55 stopni. Samochód może też forsować przeszkody wodne o głębokości powyżej 1 m!
Źródłem napędu jest wysokoprężny, czterocylindrowy diesel konstrukcji Forda. Szesnastozaworowa jednostka o pojemności 2,2 l rozwija moc 115 KM i dysponuje maksymalnym momentem obrotowym 385 Nm. Co ciekawe, napęd przekazywany jest na przednie koła za pośrednictwem ręcznej, pięciostopniowej skrzyni biegów. Zastosowanie takiego rozwiązania podyktowane zostało tym, że - na pusto - aż 71 proc. masy pojazdu przypada na przednią oś (lepsza przyczepność). Przy pełnym załadunku na każdą z osi przypada dokładnie po 50 proc. masy pojazdu.
Ceny ostatecznej wersji Global Vehicle Trust OX nie są znane. Biorąc jednak pod uwagę cel projektu, można spodziewać się bardzo atrakcyjnej oferty. Warto dodać, że jednym z inżynierów zaangażowanych w stworzenie pojazdu jest sam Godron Murray - twórca McLarena F1 i wielu bolidów Formuły 1.
Paweł Rygas