Skoda Enyaq w nowej odsłonie. Największy zasięg w historii
Elektryczna Skoda Enyaq przeszła kolejną modernizację, w której główny nacisk położono na aspekty stylistyczne. Czesi wprowadzili nowy język projektowania „Modern Solid”, który upodabnia Enyaqa do mniejszego modelu Skoda Elroq. Jednocześnie poprawiono współczynnik oporu powietrza i wzbogacono wyposażenie standardowe. Jakie jeszcze zmiany pojawiły się w odświeżonej wersji czeskiego bestsellera?
Wprowadzona na rynek w 2020 roku Skoda Enyaq, szybko stała się jednym z najlepiej sprzedających się pojazdów elektrycznych w Europie. Do końca 2024 roku elektryczny SUV trafił do ponad 250 tys. klientów, zajmując czwarte miejsce wśród najpopularniejszych pojazdów elektrycznych na rynku europejskim. Nie dziwi zatem, że Czesi konsekwentnie rozwijają projekt, prezentując jego kolejną modernizację.
Nowa Skoda Enyaq upodobniła się do modelu Elroq
Tym razem skupiono się głównie na stylistyce elektrycznego bestsellera. Podobnie jak niedawno zaprezentowany model Elroq, także nowa rodzina Enyaq czerpie garściami z języka projektowania „Modern Solid”. Charakteryzuje się on modnymi w ostatnim czasie „dzielonymi” reflektorami, wzbogaconym o efektowny pas przedni LED, błyszczącym elementem „Tech-Deck Face” zastępującym tradycyjną osłonę chłodnicy oraz ostrzejszymi, bardziej dynamicznymi kształtami. Znane logo ustąpiło miejsca prostemu napisowi „Skoda”. Dodatkowo, nowością w ofercie jest ekskluzywny metalizowany lakier w odcieniu Zieleń Olibo.
Nowy design to jednak nie tylko zmiany wizualne, ale również poprawa funkcjonalności. Smuklejsza stylistyka wpłynęła na obniżenie współczynnika oporu powietrza do wartości 0,225, w porównaniu do wcześniejszego 0,234. Dzięki zoptymalizowanym kurtynom powietrza, zmniejszonej przerwie między chłodnicą a przednim zderzakiem oraz nowym, bardziej aerodynamicznym nakładkom na koła, model oferuje większy zasięg w cyklu WLTP, co czyni go jeszcze bardziej praktycznym w codziennym użytkowaniu.
Szereg udoskonaleń technicznych oraz lepsze wyposażenie
To jednak nie wszystko. W nowej odsłonie Enyaqa wprowadzony został szereg udoskonaleń technicznych oraz wzbogacono wyposażenie standardowe. To obejmuje teraz system Kessy Advanced, który umożliwia otwieranie pojazdu przy zbliżaniu się i automatyczne blokowanie przy oddalaniu, a także asystenta jazdy w korkach. Dodatkowo pojawiły się zaawansowane funkcje cyfrowe, takie jak Remote Park Assist i Remote Trained Parking, pozwalające na zdalne parkowanie.
Wnętrze zostało wzbogacone o sześć różnych pakietów stylistycznych. Design Selection Lodge wykorzystuje ekologiczne materiały i pomarańczowe detale, takie jak pasy bezpieczeństwa. Z kolei w Design Selection Lounge dominuje szara kolorystyka, łącząca skórę ekologiczną z materiałem tekstylnym oraz kontrastującymi jasnozielonymi przeszyciami. Elegancka wersja Eco Suite Design Selection oferuje fotele w kolorze koniaku, wykonane ze skóry garbowanej ekologicznie przy użyciu ekstraktu z liści oliwnych. Pakiety Suite i Eco Suite Design Selection standardowo obejmują wentylowane fotele przednie.
Dla większego komfortu dostępny jest opcjonalny pakiet Maxx, który zapewnia elektrycznie regulowane fotele przednie z pamięcią ustawień, funkcją masażu oraz regulowanym podparciem odcinka lędźwiowego kręgosłupa.
Dwa rozmiary akumulatorów i trzy wersje układu napędowego
Nowa Skoda Enyaq dostępna jest z dwoma rozmiarami akumulatorów i trzema różnymi wersjami układu napędowego. Akumulator litowo-jonowy modelu Enyaq 60 składa się z dziewięciu modułów, każdy z 24 ogniwami, o łącznej pojemności brutto 63 kWh. Jest on połączony z synchronicznym silnikiem elektrycznym o mocy 204 KM montowanym na tylnej osi, który dostarcza maksymalny moment obrotowy 310 Nm na tylne koła.
Wariant Enyaq 85 również ma silnik elektryczny umieszczony z tyłu i napęd na tylne koła, ale jest wyposażony w większy akumulator litowo-jonowy składający się z dwunastu modułów o pojemności brutto 82 kWh. Jego silnik wytwarza moc 285 KM i maksymalny moment obrotowy 545 Nm.
Enyaq 85x jest również wyposażony w większy akumulator, ale posiada także drugi, asynchroniczny silnik elektryczny na przedniej osi, umożliwiający napęd na cztery koła. Wszystkie trzy opcje układu napędowego są dostępne dla wersji SUV i Coupe, a także ich wariantów Sportline.
Wersja | Enyaq 60 | Enyaq 85 | Enyaq 85x |
Zasięg (km) | 431 | 588 | 559 |
Pojemność baterii (kWh) (brutto/netto) | 63/59 | 82/77 | 82/77 |
Maksymalna moc silnika (kW) | 150 | 210 | 210 |
Maksymalny moment obrotowy (Nm) | 310 | 545 | 545 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 160 | 180 | 180 |
Przyśpieszenie (sek) (0–100 km/h) | 8.1 | 6.7 | 6.7 |
Napęd | Na tylną oś | Na tylną oś | Na cztery koła |
Wszystkie warianty nowej Skody Enyaq obsługują wysokie prędkości ładowania: do 165 kW dla Enyaq 60 i maksymalnie do 175 kW dla dwóch wariantów 85. Oznacza to, że większy akumulator można naładować od 10 do 80 procent w 28 minut na stacjach szybkiego ładowania. Model Enyaq 60 można naładować od 10 do 80 procent w zaledwie 24 minuty. Wszystkie modele ładują się z mocą do 11 kW na stacjach ładowania prądem przemiennym.
Funkcje Simply Clever dla codziennej wygody
Jak przystało na Skodę, nowy Enyaq został wzbogacony o szereg rozwiązań Simply Clever. Wśród nich debiutuje kod QR w bagażniku, który po zeskanowaniu wyświetla informacje o wyposażeniu samochodu oraz umożliwia obejrzenie instrukcji wideo dotyczących obsługi półki bagażnika czy systemów siatek zabezpieczających.
Do innych funkcji Simply Clever należą ekologiczna skrobaczka do lodu z wskaźnikiem głębokości bieżnika opony zintegrowana z panelem klapy bagażnika, ekologiczny parasol w schowku drzwi kierowcy oraz praktyczne kieszenie na telefony komórkowe umieszczone na oparciach przednich siedzeń. W bagażniku znajdziemy dwa haczyki na torby oraz zwijaną pokrywę przestrzeni bagażowej, którą można obsługiwać jednym dotknięciem.