Premiera: Nowa C-klasa
W czwartek wieczorem w Stuttgardzie zaprezentowano nowego mercedesa klasy C.
Teraz C-klasa stylistycznie nawi膮zuje do du偶ej i drogiej klasy S. Podobie艅stwa mi臋dzy tymi samochodami nie ogranicz膮 si臋 do designu - np. w nowej C-klasie na wyposa偶eniu standardowym znajdzie si臋 - do tej pory zarezerwowany dla dro偶szych i wi臋kszych pojazd贸w Mercedesa - system PreSafe, kt贸ry wykrywa zagro偶enie kolizj膮 podnosz膮c ci艣nienie w hamulcach, napinaj膮c pasy i przygotowuj膮c do uruchomienia poduszki powietrzne.
Zgodnie z panuj膮c膮 tendencj膮 nowy samoch贸d jest wi臋kszy od poprzednika. D艂ugo艣膰 wynosi 458 cm, a wi臋c o 5,5 cm wi臋cej, szeroko艣膰 wzros艂a o 4.2 cm do 177 cm, za艣 rozstaw osi jest wi臋kszy o 4,5 cm i wynosi 276 cm.
Po raz pierwszy z mercedesie stylizacja grilla i przedniej cz臋艣ci nadwozia nieco r贸偶ni si臋 w zale偶no艣ci od wersji wyposa偶eniowej. A te ostatnie b臋d膮 trzy: Avantgarde, Elegance i Classic. W wersji Avantgarde gwiazda znajdzie si臋 nie na masce, ale na 艣rodku grilla. Takie rozwi膮zanie by艂o typowe dla sportowych odmian mercedesa. Natomiast w dw贸ch pozosta艂ych wersjach gwiazda zajmie tradycyjne miejsce na 艣rodku maski, ponad grillem.
Standardowe wyposa偶enie wszystkich wersji obejmuje tzw. agility control, czyli aktywne zawieszenie, kt贸re dostosowuje swoj膮 prac膮 (szybko艣膰 i si艂臋 t艂umienia amortyzator贸w) w zale偶no艣ci od nawierzchni i sposobu jazdy kierowcy. Podczas spokojnej jazdy, bo niezbyt r贸wnej drodze amortyzatory staj膮 si臋 bardziej mi臋kkie, dzi臋ki czemu w zauwa偶alny spos贸b ro艣nie komfort jazdy.
Jakie silniki znajd膮 si臋 pod mask膮 nowej C-klasy? Gam臋 rozpocznie C180 z czterocylindrowym silnikiem, kt贸ry dzi臋ki do艂adowaniu kompresorem dysponuje moc膮 156 KM (w poprzednim modelu moc wynosi艂a 143 KM) i momentem 230 NM. Mocniejsz膮, 184-konn膮 alternatyw臋, stanowi C200, kt贸rego moc wzros艂a o 20 KM. Maksymalny moment obrotowy tego silnika wynosi 250 Nm.
Je艣li to dla kogo艣 ci膮gle za ma艂o b臋dzie m贸g艂 wybra膰 C230 z sze艣ciocylindrowym silnikiem o mocy 204 KM lub C280 o mocy 231 KM. Na szczycie stoi natomiast C350 z 3.5-litrowym, sze艣ciocylindrowym silnikiem o mocy 272 KM. Wszystkie jednostki sze艣ciocylindrowe dysponuj膮 tak膮 sam膮 moc膮, jak poprzednio.
Zwolennicy diesli pocz膮tkowo b臋d膮 mieli wyb贸r ograniczony do silnika C220 CDI (170 KM, wzrost o 20 KM). Wkr贸tce jednak do艂膮czy C200 CDI (136 KM; 122 w poprzedniej wersji) oraz mocniejsze wersje a偶 po sze艣ciocylindrowe C320 CDI. Wszystkie wersje nowej C-klasy b臋d膮 wyposa偶one w sze艣ciobiegow膮, manualn膮 skrzyni臋 bieg贸w. Jedyny wyj膮tek stanowi topowa C 350, kt贸rej silnik wsp贸艂pracuje z siedmiobiegow膮, automatyczn膮 przek艂adni膮 typu 7G-Tronic. Kupuj膮c now膮 C-klas臋 z dowolnym silnikiem sze艣ciocylindrowym b臋dziemy mogli dosta膰 skrzyni臋 7G-Tronic oferowana w opcji.
W p贸藕niejszym okresie gama zostanie poszerzona o C63 AMG z silnikem V8 o pojemno艣ci 6.2 litra. Wersja ta b臋dzie bezpo艣rednim konkurentem BMW M3, audi RS4 czy nowego lexusa IS-F.
Nowa klasa C trafi do europejskich salon贸w ju偶 wiosn膮.