Powstrzymajcie ten trend. Mercedes-AMG GT debiutuje z silnikiem 2.0

Jedni tańczą na TikToku, drudzy noszą za szerokie spodnie, a jeszcze inni wsadzają do flagowych modeli małe silniki. Gdybym mógł pozbyć się jednego trendu, zwróciłbym się do inżynierów z Affalterbach. Nowy Mercedes-AMG GT, technicznie spokrewniony z najnowszą generacją modelu SL, doczekał się bazowej wersji z 2-litrowym silnikiem benzynowym.

Mercedes-AMG GT 43 debiutuje z 4-cylindrowym silnikiem. Jednostka o pojemności 2-litrów generuje moc 421 KM
Mercedes-AMG GT 43 debiutuje z 4-cylindrowym silnikiem. Jednostka o pojemności 2-litrów generuje moc 421 KMMercedesmateriały prasowe

Droga do pełnej elektryfikacji nie jest łaskawa dla producenta spod znaku trójramiennej gwiazdy. Chcąc ciągle oferować klientom nietuzinkowe samochody, niemiecki producent jest zmuszony rozszerzać ofertę o warianty z mniejszymi silnikami. Jak można się było tego spodziewać, osoby, którym oktany płyną w żyłach, nie są fanami tego trendu.

Nowy trend w Mercedesie. Flagowe auta z małymi silnikami

Jeszcze do niedawna najmniejsze jednostki dostępne we flagowych modelach liczyły 3 litry pojemności, jednak z premierą Mercedesa SL nowej generacji, poprzeczkę obniżono jeszcze bardziej. Spektakularny i rasowy kabriolet zadebiutował z 2-litrowym silnikiem, który wcześniej mogliśmy zobaczyć w kompaktowym hatchbacku spod znaku A 45 S. Teraz jego los podzielił technicznie spokrewniony z SL-em sportowiec - nowy Mercedes-AMG GT.

Mercedes-AMG GT 43 debiutuje z 4-cylindrowym silnikiem benzynowymMercedesmateriały prasowe

Mercedes-AMG GT 43. Turbosprężarka z Formuły 1

Nowy GT spod znaku gwiazdy debiutuje w bazowej wersji z numerem "43" na klapie bagażnika. Podobnie jak w przypadku SL-a z miękkim dachem, oznacza to, że pod maską znajduje się 4-cylindrowa jednostka (M139) - w tym jednak przypadku rozwija ona moc 421 KM przy 6750 obr./min i oferuje 500 Nm maksymalnego momentu obrotowego w zakresie od 3250 do 5000 obr./min. W połączeniu z automatyczną, 9-stopniową przekładnią AMG SPEEDSHIFT MCT 9G, która przenosi cały ten moment na tylne koła, sprint od 0 do 100 km/h zajmuje 4,6 sekundy, a prędkość maksymalna to 280 km/h.

Silnik M139 generuje moc 421 KM i 500 Nm maksymalnego momentu obrotowegoMercedesmateriały prasowe

Producent podkreśla jednak, że mniejszy "piec" nie oznacza wcale, że GT 43 jest ślamazarny. Podobnie jak w modelu SL 43, ów silnik wyposażono w sterowaną elektrycznie turbosprężarkę zamontowaną w układzie wydechowym. Co to oznacza dla laika? Ta technologia wywodzi się z Formuły 1, a jej działanie polega na tym, że silnik elektryczny o grubości zaledwie 4 cm jest zamontowany bezpośrednio na wale turbosprężarki, między wirnikami turbiny i sprężarki. Jego zadaniem jest rozpędzanie wirnika sprężarki zanim zrobi to strumień spalin. Silnik jest połączony z pokładowym komputerem i stąd "wie", kiedy kierowca naciska gaz. Efekt jest taki, że reakcja na gaz jest jeszcze szybsza.

Mercedes-AMG GT ma cyfrowe wskaźniki i duży, prostokątny wyświetlacz systemu multimedialnegoMercedesmateriały prasowe

Mercedes-AMG GT. Czym się różni od poprzednika?

Sportowe GT wciąż wygląda drapieżnie i na wiele sposobów przypomina swojego poprzednika, który został zaprezentowany pod koniec 2014 roku, podczas Paris Motor Show. Nowa generacja jest jednak bardziej "cyfrowa", ma sztywniejsze podwozie i jest dłuższa o całe 180 mm (4728 mm). W środku czekaja na nas cyfrowe zegary z wyświetlaczem o przekątnej 12,3 cala oraz centralny ekran mający 11,9 cala, a także dwa miejsca w drugim rzędzie. Po raz pierwszy Mercedes oferuje to GT w 4-miejscowym wydaniu, jednakże - jak się można domyślić - nie ma tam miejsca na dorosłe osoby. W gruncie rzeczy przewiezienie nawet małych pociech może być problematyczne. Bagażnik natomiast mierzy 321 litrów, a przestrzeń ładunkowa po złożeniu oparć kanapy wzrasta do 675 litrów.

Mercedes-AMG GT oferuje 4 miejsca siedzące. W tylnym rzędzie dorosłe osoby raczej się nie zmieszcząMercedesmateriały prasowe

Mercedes-AMG GT. W ofercie ciągle jest V8

Poza nową wersją GT 43, w ofercie dostępne są również dwa warianty z podwójnie doładowanym V8 i napędem na wszystkie koła 4MATIC+. Wariant GT 55 4MATIC+ dysponuje mocą 476 KM, a topowy na chwilę obecną GT 63 4MATIC+ mocą 585 KM. W późniejszym czasie prawdopodobnie doczekamy się także wersji hybrydowej typu plug-in, której moc przekroczy 800 KM. Mercedes-AMG GT póki co na polskim rynku jest dostępny wyłącznie w najmocniejszym wydaniu, a jego ceny zaczynają się od 990 000 zł.

Mercedes-AMG GT 43 rozszerza ofertę flagowego sportowcaMercedesmateriały prasowe
Mercedes-AMG GT kosztuje w Polsce od 990 000 złMercedesmateriały prasowe
Mercedes-AMG GT jest już dostępny w trzech wersjach silnikowych - 43, 55 4MATIC+ i 63 4MATIC+materiały prasowe
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas