Polska premiera Forestera
Dzisiaj w siedzibie Subaru Import Polska odbyła się dziennikarska premiera nowego forestera połączona z jazdami testowymi. Pojazd ten już od pewnego czasu dostępny jest w sprzedaży. Pojawiał się także na targach samochodowych w Katowicach i w Krakowie. Wkrótce zadebiutuje także na zbliżającym się Auto-salonie w Warszawie. Segment samochodów SUV, do którego zalicza się to auto cieszy się od początku lat dziewięćdziesiątych na świecie stale rosnącym powodzeniem.
Rozwój ten spowodowany został zainteresowaniem klientów samochodami posiadającymi pewne możliwości terenowe, lecz nie obarczonymi typowymi dla tej kategorii problemami - złym zachowaniem się na drodze na skutek typowo terenowych zawieszeń i wysoko położonego środka ciężkości, wysokiej masy własnej i wynikającej z niej kiepskiej dynamiki i ekonomiki, niewystarczającego bezpieczeństwa pasywnego i aktywnego.
Ponieważ w przekroju światowym ok. 90% samochodów klasy "off-road" nigdy nie opuszcza dróg utwardzonych, dla większości potencjalnych nabywców ich nieco lepsze możliwości terenowe nie stanowiły już wystarczającego argumentu do akceptowania wynikających z konstrukcji kompromisów.
W Polsce pomimo fatalnego stanu technicznego dróg, faworyzującego używanie właśnie samochodów typu SUV sprzedaż tej kategorii nie rozwinęła się tak szybko, jak w bardziej zaawansowanych w zakresie motoryzacji krajach. W roku 2001 segment ten zanotował sprzedaż ok. 1500 samochodów. Przyczyną tego stanu rzeczy jest w znacznej mierze brak świadomości zalet wynikających z zastosowania napędu wszystkich kół oraz ich większych rozmiarów. W efekcie samochody tego typu, w porównaniu z tradycyjnymi, oferują zarówno większy zapas aktywnego bezpieczeństwa, jak i większą odporność podzespołów na powszechne u nas dziury i nierówności nawierzchni. Inną przyczyną stosunkowo jeszcze niewielkiej akceptacji tej klasy pojazdów jest przywiązanie konserwatywnie nastawionych klientów do bardziej tradycyjnych rozwiązań, czy też symboli społecznego statusu. Niemniej, także w Polsce samochody typu SUV pozyskują sobie coraz więcej zwolenników, którzy - raz przekonawszy się o ich zaletach - pozostają wierni tej kategorii.
Subaru do tej pory sprzedało na rynku polskim 215 Foresterów, z czego 75% przypadło na 177-konną wersję S-Turbo. Mniejszą popularnością cieszył się Forester ze 125-konnym silnikiem atmosferycznym. Przyczyną tego stanu rzeczy był głównie kształt nadwozia, który nie znalazł szerszego uznania w gronie potencjalnych nabywców, oraz relatywnie wysoka cena detaliczna. W przeciwieństwie do wersji Turbo, która nie ma bezpośrednich odpowiedników u innych producentów, podstawowe Forestery, pomimo swej przewagi technicznej, często przegrywały w konkurencji z nowocześniej stylizowanymi produktami. W efekcie model ten był nabywany nieomal wyłącznie przez klientów faktycznie wykorzystujących jego możliwości trakcyjne, czy to do jazdy w terenie, czy też w trudnych warunkach zimowych.
Nowa stylizacja nadwozia Forestera 2003 łączy w sobie funkcjonalność i nowoczesność. Charakterystyczny kształt przodu samochodu podkreśla możliwości terenowe Forestera i pokrewieństwo z innymi modelami Subaru. Masywny tył z dużymi pionowymi światłami zrywa kompletnie ze stylizacją poprzednika.
Samochód wygląda ogólnie na większy i cięższy - w rzeczywistości jednak jest o 1cm krótszy, podczas gdy szerokość i wysokość praktycznie nie uległy zmianie. W przeciwieństwie do powszechnego trendu także ciężar samochodu - pomimo znacznie sztywniejszej karoserii - nie został podwyższony. Przeciwnie - dzięki zastosowaniu komponentów ze stopów lekkich faktycznie został zredukowany o 30kg (Turbo:20kg).
W konstrukcji nowej karoserii zastosowano w szerokim zakresie CAE (Computer Aided Engineering). Struktura klatki bezpieczeństwa wykonana jest ze stali ocynkowanej i zawiera zamknięte profile poprzeczne, podwyższające bezpieczeństwo zwłaszcza w przypadku zderzenia bocznego. Sztywność karoserii wzrosła o 29%, co oprócz bezpieczeństwa pasywnego pozwoliło na dalszą poprawę komfortu jazdy i trwałości samochodu.
Napęd Forestera zapewniają 16-zaworowe silniki w układzie przeciwsobnym ("bokser"). Zarówno blok, jak i głowice wykonane są z aluminium. Zasilanie zapewnia elektronicznie sterowany wtrysk wielopunktowy. Za oczyszczanie spalin odpowiedzialny jest trójdrożny katalizator eliminujący 99% składników szkodliwych. Nad całością czuwa komputer zaopatrzony w funkcje rozpoznawanie i zapamiętywania ew. błędów oraz program awaryjny. Obydwie jednostki napędowe zostały zoptymalizowane w zakresie emisji spalin, zużycia paliwa i przebiegu momentu obrotowego w dolnym i średnim zakresie obrotów. Wyniki przeprowadzonych zmian konstrukcyjnych są bardziej, niż przekonywujące : zużycie paliwa Forestera 2.0 (XG/XL) zostało zmniejszone o 12%, dzięki czemu stał się najoszczędniejszym samochodem z silnikiem benzynowym w swojej klasie.
Silnik wolnossący Forestera XG i XL o pojemności 1994 ccm rozwija maksymalną moc 92 kW (125 KM) przy 5.600 obr/min, oraz moment obrotowy 184 Nm przy 3.600 obr/min.
Turbodoładowany silnik Forestera XT o identycznej pojemności osiąga moc 130 kW (177 KM) przy 5.600 obr/min oraz moment obrotowy 245 Nm już przy 3.200 obr/min. Nowa turbosprężarka o mniejszej masie wirnika oraz elektronicznie sterowane ciśnienie doładowania umożliwiły jeszcze bardziej spontaniczną reakcję na zmianę położenia pedału gazu oraz wyższy moment obrotowy w dolnym i średnim zakresie obrotów.
Nowy Forester uzyskał już homologację i znajduje się od końca września w bieżącej sprzedaży. Oto jego ceny: Forester XG: 23.850 Euro (od 01.01.2003 : 26.500), Forester XL: 27.900 Euro (od 01.01.2003 : 31.000), Forester XT turbo: 35.000 Euro