Polska premiera Forestera

Dzisiaj w siedzibie Subaru Import Polska odbyła się dziennikarska premiera nowego forestera połączona z jazdami testowymi. Pojazd ten już od pewnego czasu dostępny jest w sprzedaży. Pojawiał się także na targach samochodowych w Katowicach i w Krakowie. Wkrótce zadebiutuje także na zbliżającym się Auto-salonie w Warszawie. Segment samochodów SUV, do którego zalicza się to auto cieszy się od początku lat dziewięćdziesiątych na świecie stale rosnącym powodzeniem.

Forester w Subaru Import Polska (kliknij)
Forester w Subaru Import Polska (kliknij)INTERIA.PL
INTERIA.PL

Rozwój ten spowodowany został zainteresowaniem klientów samochodami posiadającymi pewne możliwości terenowe, lecz nie obarczonymi typowymi dla tej kategorii problemami - złym zachowaniem się na drodze na skutek typowo terenowych zawieszeń i wysoko położonego środka ciężkości, wysokiej masy własnej i wynikającej z niej kiepskiej dynamiki i ekonomiki, niewystarczającego bezpieczeństwa pasywnego i aktywnego.

Ponieważ w przekroju światowym ok. 90% samochodów klasy "off-road" nigdy nie opuszcza dróg utwardzonych, dla większości potencjalnych nabywców ich nieco lepsze możliwości terenowe nie stanowiły już wystarczającego argumentu do akceptowania wynikających z konstrukcji kompromisów.

INTERIA.PL

W Polsce pomimo fatalnego stanu technicznego dróg, faworyzującego używanie właśnie samochodów typu SUV sprzedaż tej kategorii nie rozwinęła się tak szybko, jak w bardziej zaawansowanych w zakresie motoryzacji krajach. W roku 2001 segment ten zanotował sprzedaż ok. 1500 samochodów. Przyczyną tego stanu rzeczy jest w znacznej mierze brak świadomości zalet wynikających z zastosowania napędu wszystkich kół oraz ich większych rozmiarów. W efekcie samochody tego typu, w porównaniu z tradycyjnymi, oferują zarówno większy zapas aktywnego bezpieczeństwa, jak i większą odporność podzespołów na powszechne u nas dziury i nierówności nawierzchni. Inną przyczyną stosunkowo jeszcze niewielkiej akceptacji tej klasy pojazdów jest przywiązanie konserwatywnie nastawionych klientów do bardziej tradycyjnych rozwiązań, czy też symboli społecznego statusu. Niemniej, także w Polsce samochody typu SUV pozyskują sobie coraz więcej zwolenników, którzy - raz przekonawszy się o ich zaletach - pozostają wierni tej kategorii.

INTERIA.PL

Subaru do tej pory sprzedało na rynku polskim 215 Foresterów, z czego 75% przypadło na 177-konną wersję S-Turbo. Mniejszą popularnością cieszył się Forester ze 125-konnym silnikiem atmosferycznym. Przyczyną tego stanu rzeczy był głównie kształt nadwozia, który nie znalazł szerszego uznania w gronie potencjalnych nabywców, oraz relatywnie wysoka cena detaliczna. W przeciwieństwie do wersji Turbo, która nie ma bezpośrednich odpowiedników u innych producentów, podstawowe Forestery, pomimo swej przewagi technicznej, często przegrywały w konkurencji z nowocześniej stylizowanymi produktami. W efekcie model ten był nabywany nieomal wyłącznie przez klientów faktycznie wykorzystujących jego możliwości trakcyjne, czy to do jazdy w terenie, czy też w trudnych warunkach zimowych.

Nowa stylizacja nadwozia Forestera 2003 łączy w sobie funkcjonalność i nowoczesność. Charakterystyczny kształt przodu samochodu podkreśla możliwości terenowe Forestera i pokrewieństwo z innymi modelami Subaru. Masywny tył z dużymi pionowymi światłami zrywa kompletnie ze stylizacją poprzednika.

INTERIA.PL

Samochód wygląda ogólnie na większy i cięższy - w rzeczywistości jednak jest o 1cm krótszy, podczas gdy szerokość i wysokość praktycznie nie uległy zmianie. W przeciwieństwie do powszechnego trendu także ciężar samochodu - pomimo znacznie sztywniejszej karoserii - nie został podwyższony. Przeciwnie - dzięki zastosowaniu komponentów ze stopów lekkich faktycznie został zredukowany o 30kg (Turbo:20kg).

W konstrukcji nowej karoserii zastosowano w szerokim zakresie CAE (Computer Aided Engineering). Struktura klatki bezpieczeństwa wykonana jest ze stali ocynkowanej i zawiera zamknięte profile poprzeczne, podwyższające bezpieczeństwo zwłaszcza w przypadku zderzenia bocznego. Sztywność karoserii wzrosła o 29%, co oprócz bezpieczeństwa pasywnego pozwoliło na dalszą poprawę komfortu jazdy i trwałości samochodu.

Napęd Forestera zapewniają 16-zaworowe silniki w układzie przeciwsobnym ("bokser"). Zarówno blok, jak i głowice wykonane są z aluminium. Zasilanie zapewnia elektronicznie sterowany wtrysk wielopunktowy. Za oczyszczanie spalin odpowiedzialny jest trójdrożny katalizator eliminujący 99% składników szkodliwych. Nad całością czuwa komputer zaopatrzony w funkcje rozpoznawanie i zapamiętywania ew. błędów oraz program awaryjny. Obydwie jednostki napędowe zostały zoptymalizowane w zakresie emisji spalin, zużycia paliwa i przebiegu momentu obrotowego w dolnym i średnim zakresie obrotów. Wyniki przeprowadzonych zmian konstrukcyjnych są bardziej, niż przekonywujące : zużycie paliwa Forestera 2.0 (XG/XL) zostało zmniejszone o 12%, dzięki czemu stał się najoszczędniejszym samochodem z silnikiem benzynowym w swojej klasie.

Silnik wolnossący Forestera XG i XL o pojemności 1994 ccm rozwija maksymalną moc 92 kW (125 KM) przy 5.600 obr/min, oraz moment obrotowy 184 Nm przy 3.600 obr/min.

Turbodoładowany silnik Forestera XT o identycznej pojemności osiąga moc 130 kW (177 KM) przy 5.600 obr/min oraz moment obrotowy 245 Nm już przy 3.200 obr/min. Nowa turbosprężarka o mniejszej masie wirnika oraz elektronicznie sterowane ciśnienie doładowania umożliwiły jeszcze bardziej spontaniczną reakcję na zmianę położenia pedału gazu oraz wyższy moment obrotowy w dolnym i średnim zakresie obrotów.

Nowy Forester uzyskał już homologację i znajduje się od końca września w bieżącej sprzedaży. Oto jego ceny: Forester XG: 23.850 Euro (od 01.01.2003 : 26.500), Forester XL: 27.900 Euro (od 01.01.2003 : 31.000), Forester XT turbo: 35.000 Euro

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas