Oto sportowa Łada Niva. Jej budowa zajęła 48 lat
Po niemal 48 latach od debiutu legendarnej rosyjskiej terenówki, Łada Niva doczekała się nowego, sportowego wcielenia. Wersja ta wyróżnia się odświeżonym zderzakiem, udoskonaloną manualną skrzynią biegów, 17-calowymi felgami oraz mocniejszym silnikiem, który oferuje imponujące 122 koni mechanicznych.

Produkowana nieprzerwanie od 1977 roku i oparta konstrukcyjnie na rozwiązaniach Fiata z lat 60., Łada Niva, właśnie doczekała się usportowionej edycji. Nowy wariant stanowi swoisty hołd dla 48-letniej historii kultowego SUV-a, który wciąż znajduje nabywców na licznych rynkach na całym świecie. Warto jednak zaznaczyć, że określenie "sport" w kontekście rosyjskiej nowości może być nieco na wyrost.
Nowa Łada Niva ma 122 KM i 151 Nm. 100 km/h w 12 s
Czytając specyfikację techniczną auta, śmiało można powiedzieć, że firma postawiła na downsizing. W miejsce fabrycznego 1,7 l rozwijającego 83 KM pojawiła się nowa, czterocylindrowa, 16-zaworowowa jednostka 1,6 l generująca aż 122 KM i 151 Nm. Jest to zresztą ten sam silnik, który napędza m.in. Ładę Granta Sport. Chociaż skok mocy wydaje się spory, uspokajamy - sportowy wariant niewielkiego SUV-a wciąż potrzebuje przynajmniej 12 sekund, by osiągnąć prędkość 100 km/h.

Na tym jednak zmiany się nie kończą. Znaczący przyrost mocy wymusił na konstruktorach daleko idące modyfikacje. Inżynierowie z Togliatti z dumą podkreślają obecność nowego, wzmocnionego sprzęgła oraz przeprojektowanych kół zębatych piątego biegu. Auto wyposażono również w ulepszoną, pięciobiegową skrzynię manualną. Niva Sport przeszła także modernizację zawieszenia i układu kierowniczego, a jej dynamiczny charakter podkreślają wizualnie 17-calowe felgi oraz dodatkowy wlot powietrza umieszczony na masce.
Sportowe wnętrze, skóra i czerwone przeszycia
W kabinie pojawił się nowy, "sportowy" wzór tapicerki foteli oraz kierownica obszyta skórą. Skórzane wykończenie z czerwonym, kontrastowym przeszyciem trafiło również na lewarki skrzyni biegów i reduktora. Niva Sport może się także pochwalić zauważalnym wzrostem komfortu - na liście wyposażenia znalazły się podgrzewane przednie fotele, elektrycznie sterowane lusterka oraz klimatyzacja.

Producent podkreśla, że podobnie jak prawdziwe "rajdówki", także sportowa Łada Niva wykonywana jest ręcznie. Specjalnie wyselekcjonowane karoserie trafiają na osobną linię montażową, gdzie otrzymują nowy silnik, wzmocnione zawieszenie czy hamulce.
Sportowa Łada Niva kosztuje ok. 80 tys. zł
Na rosyjskim rynku ceny Łady Nivy Sport startują od 1,699 miliona rubli, co po przeliczeniu daje około 80 tysięcy złotych. To niemało, zwłaszcza że podstawowa wersja Nivy kosztuje od 981 tysięcy rubli, czyli niespełna 45 tysięcy złotych. Na chwilę obecną nie wiadomo, czy usportowiona wersja trafi do sprzedaży poza Rosją. Przypomnijmy, że model Łada Niva został wycofany z rynku Unii Europejskiej w 2020 roku ze względu na zaostrzenie norm emisji spalin.