Lexus UX 300E. Pierwszy model marki z napędem elektrycznym
Oczy fanów motoryzacji skierowane są głównie w kierunku Los Angeles, gdzie odbywa się międzynarodowy salon motoryzacyjny. Tymczasem podobna impreza rozpoczęła się właśnie w chińskim Guangzhou.

Rozpoczęła z przytupem, bowiem na Guangzhou International Automobile Exhibition zadebiutował właśnie pierwszy w historii Lexusa samochód elektryczny - model UX 300e.
Od wprowadzenia w 2005 roku modelu RX 400h Lexus jest pionierem technologii hybrydowych. Kilka miesięcy temu - na Tokio Motor Show -2019 firma ogłosiła nową globalną strategię elektryfikacji o nazwie Lexus Electrified.
Elektryczny UX 300e bazuje na obecnym wcieleniu najpopularniejszego modelu japońskiej marki, dla którego bazą jest platforma GA-C. By dostosować ją do wymogów nowego układu napędowego, inżynierowie zdecydowali się zastosować dodatkowe rozpórki zwiększające sztywność. Pod maską znalazł się elektryczny silnik trakcyjny generujący 150 kW (204 KM) i 300 Nm. Auto napędzane jest na koła przedniej osi. Producent nie zdradził jednak osiągów.
W myśl panujących standardów litowo-jonowe baterie akumulatorów umieszczono pod podłogą przedziału pasażerskiego. Ich pojemność to 54,3 kWh, co gwarantować ma zasięg na poziomie 350 km (wstępne testy w trybie WLTP; sam Lexus mówi o około 400 km). W stosunku do standardowego Lexusa, UX 300e otrzymał m.in. unikatowe - zoptymalizowane aerodynamicznie - koła i dodatkowe osłony podwozia.
Lexus UX 300E










Ciekawym rozwiązaniem są łopatki przy kierownicy, za pomocą których - w ramach systemu Drive Mode Select - kierowca wybierać może jeden z czterech trybów rekuperacji energii. Jednym z priorytetów inżynierów było zapewnienie jak najwyższego komfortu akustycznego. Samochody elektryczne z natury są ciche, ale UX 300e otrzymał dodatkowe wygłuszenia izolujące kabinę od odgłosów z zewnątrz, takich jak szumy wiatru czy opon. Te - po rezygnacji z tradycyjnego silnika i skrzyni biegów - stanowiły główne źródła hałasu odczuwalnego w kabinie.

Wraz z autem klienci otrzymają specjalną aplikację na smartfony - LexusLink. Dzięki niej, z poziomu telefonu, sprawdzić można stan baterii czy zasięg auta. Będąc w stałym kontakcie z właścicielem, samochód sam poinformuje go, czy akumulatory zostały naładowane lub pomoże zaplanować kolejne ładowanie w zależności od prognozowanego sposobu eksploatacji czy cen prądu. Aplikacja umożliwia też zdalną kontrolę klimatyzacji.

Lexus UX 300e wejdzie do sprzedaży w Chinach i Europie w 2020 roku. Z początkiem 2021 roku samochód trafi też na rynek japoński.