Lexus UX 300E. Pierwszy model marki z napędem elektrycznym

Oczy fanów motoryzacji skierowane są głównie w kierunku Los Angeles, gdzie odbywa się międzynarodowy salon motoryzacyjny. Tymczasem podobna impreza rozpoczęła się właśnie w chińskim Guangzhou.

Lexus UX 300E
Lexus UX 300EInformacja prasowa (moto)

Rozpoczęła z przytupem, bowiem na  Guangzhou International Automobile Exhibition zadebiutował właśnie pierwszy w historii Lexusa samochód elektryczny - model UX 300e.

Od wprowadzenia w 2005 roku modelu RX 400h Lexus jest pionierem technologii hybrydowych. Kilka miesięcy temu - na Tokio Motor Show -2019 firma ogłosiła nową globalną strategię elektryfikacji o nazwie Lexus Electrified.

Elektryczny UX 300e bazuje na obecnym wcieleniu najpopularniejszego modelu japońskiej marki, dla którego bazą jest platforma GA-C. By dostosować ją do wymogów nowego układu napędowego, inżynierowie zdecydowali się zastosować dodatkowe rozpórki zwiększające sztywność. Pod maską znalazł się elektryczny silnik trakcyjny generujący 150 kW (204 KM) i 300 Nm. Auto napędzane jest na koła przedniej osi. Producent nie zdradził jednak osiągów.

W myśl panujących standardów litowo-jonowe baterie akumulatorów umieszczono pod podłogą przedziału pasażerskiego. Ich pojemność to 54,3 kWh, co gwarantować ma zasięg na poziomie 350 km (wstępne testy w trybie WLTP; sam Lexus mówi o około 400 km). W stosunku do standardowego Lexusa, UX 300e otrzymał m.in. unikatowe - zoptymalizowane aerodynamicznie - koła i dodatkowe osłony podwozia.

Lexus UX 300E

Lexus UX 300E 
Lexus UX 300E 
Lexus UX 300E 
Lexus UX 300E 
Lexus UX 300E 
Lexus UX 300E 
Lexus UX 300E 
Lexus UX 300E 
Lexus UX 300E 
Lexus UX 300E 

Ciekawym rozwiązaniem są łopatki przy kierownicy, za pomocą których - w ramach systemu Drive Mode Select - kierowca wybierać może jeden z czterech trybów rekuperacji energii. Jednym z priorytetów inżynierów było zapewnienie jak najwyższego komfortu akustycznego. Samochody elektryczne z natury są ciche, ale UX 300e otrzymał dodatkowe wygłuszenia izolujące kabinę od odgłosów z zewnątrz, takich jak szumy wiatru czy opon. Te - po rezygnacji z tradycyjnego silnika i skrzyni biegów - stanowiły główne źródła hałasu odczuwalnego w kabinie.

Lexus UX 300EInformacja prasowa (moto)

Wraz z autem klienci otrzymają specjalną aplikację na smartfony - LexusLink. Dzięki niej, z poziomu telefonu, sprawdzić można stan baterii czy zasięg auta. Będąc w stałym kontakcie z właścicielem, samochód sam poinformuje go, czy akumulatory zostały naładowane lub pomoże zaplanować kolejne ładowanie w zależności od prognozowanego sposobu eksploatacji czy cen prądu. Aplikacja umożliwia też zdalną kontrolę klimatyzacji.

Lexus UX 300EInformacja prasowa (moto)

Lexus UX 300e wejdzie do sprzedaży w Chinach i Europie w 2020 roku. Z początkiem 2021 roku samochód trafi też na rynek japoński.

Lexus UX 300E 
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas