Impreza za 175 tysięcy

Kilka dni temu w Warszawie odbyła się polska premiera cywilnej wersji prawdziwej legendy tras rajdowych - Subaru Impreza WRX STI . Samochód ten, bazujący na cieszącej się popularnością 218 - konnej Imprezie WRX , stanowi ukoronowanie tej sportowej linii modelowej. Pomimo bardzo dużego podobieństwa do oferowanego już od roku nowej imprezy dokonane zmiany techniczne pozwalają na zdecydowanie sportową klasyfikację nowej Imprezy WRX STI. Tutaj zdjęcia subaru STi podczas jego europejskiej premiery jaka odbyła się pod koniec września na salonie samochodowym we Frankfurcie nad Menem.

article cover
INTERIA.PL
INTERIA.PL

Zmiany w silniku nie ograniczają się do banalnego "podrasowania" istniejącej jednostki napędowej, lecz dotyczą podstawowej jego konstrukcji. Nowy blok silnika charakteryzuje się znacznie sztywniejszą konstrukcją, umożliwiającą bezpieczne przenoszenie znacznie większych sił, bez żadnych kompromisów w zakresie niezawodności. Zdecydowanie szybsze reakcje na zmianę położenia pedału gazu zostały m.in. osiągnięte przez zastosowanie elementów ruchomych silnika o mniejszej masie : kute tłoki, lżejsze korbowody, czy drążone zawory ssące to tylko niektóre z nich.

Podwyższona do 265 KM moc silnika wymagała zmian w układzie ssącym, w którym zastosowano większy przekrój przewodów dolotowych, dostosowany do większego wydatku nowej turbiny współpracującej z powiększoną chłodnicą powietrza dolotowego.

INTERIA.PL

Krótkotrwałe uzyskiwanie jeszcze lepszej dynamiki samochodu jest możliwe dzięki zastosowaniu sprawdzonego w rajdach natrysku wody na intercooler podczas wykorzystywania maksymalnego potencjału silnika.

Maksymalny moment obrotowy to 343 NM . Ważniejszy jeszcze niż cytowane maksimum jest charakter krzywej momentu - dzięki zastosowaniu zmiennych faz rozrządu uzyskano wartości przekraczające 300 Nm w zakresie od 2800 do 6200 obrotów / min!

Napęd przekazywany jest przez wzmocnione sprzęgło do nowo skonstruowanej 6 biegowej skrzyni o krótkich przełożeniach, przystosowanej do przenoszenia bardzo wysokiego momentu obrotowego. Współpracuje ona ze znanym systemem stałego napędu wszystkich kół, który w tym modelu dysponuje znaną blokadą wiskotyczną centralnego dyferencjału, a także specjalnymi blokadami wiskotycznymi "suretrac" angielskiej firmy Automotive Products dyferencjałów tylnego i przedniego.

Odpowiednio do zmienionej dynamiki samochodu przystosowano także układ hamulcowy. Wyścigowy system Brembo z 17 calowymi tarczami z przodu i z tyłu, czterotłoczkowymi aluminiowymi zaciskami z przodu i dwutłoczkowymi z tyłu, zapewnia pełną kontrolę nad temperamentem samochodu. Sportowy system ABS i elektronicznie sterowany podział siły hamowania (EBD) umożliwia optymalne wykorzystanie systemu w każdych praktycznie warunkach.

INTERIA.PL

Bazujący na rajdowych doświadczeniach system zawieszenia Imprezy WRX został dostosowany do jeszcze wyższych wymagań. Sportowe amortyzatory "upside-down" japońskiej firmy Kayaba charakteryzują się umieszczeniem zbiorników płynu hydraulicznego w ich górnej części : dzięki temu zabiegowi zmniejszono masę nieresorowaną poprawiając tym samym szybkość reakcji zawieszenia na zmienne warunki drogowe i udoskonalając zachowanie samochodu. Zmianie uległa także charakterystyka zawieszenia, którego tuning został bardziej dostosowany do sportowego stylu jazdy.

Jako standard zastosowano koła ze stopów lekkich o wymiarze 7.5 JJ17 na których zamontowano opony 225/45 R17

Bardziej bezpośrednie przełożenia przekładni kierowniczej umożliwiają szybsze reakcje samochodu odzwierciedlając jego sportowy charakter.

Zmiany stylistyczne Imprezy STI dotyczą przede wszystkim elementów bezpośrednio związanych z wyższym potencjałem dynamicznym samochodu. Większy wlot powietrza do intercoolera, zmieniona atrapa chłodnicy i nowy, typowy dla wersji STI zderzak przedni oraz projektorowe reflektory nawiązują tak do zastosowanych rozwiązań technicznych, jak i do stylistyki rajdowej "kuzynki" - imprezy WRC. Również zgodnie z tradycją STI aluminiowe koła są utrzymane w kolorze złotym, a tył samochodu jest wyposażony w standardowy spojler udoskonalający stabilność samochodu przy bardzo wysokich prędkościach. Dostosowanie do większej mocy silnika układu wydechowego widoczne jest w postaci zmienionego tłumika końcowego z pojedynczą końcówką dużej średnicy.

INTERIA.PL

Angielska firma Prodrive odpowiedzialna za starty Subaru Imprezy w rajdowych mistrzostwach świata, przygotowała wspólnie z STI limitowaną wersję specjalną, która charakteryzuje się głównie zmianami aerodynamicznymi nawiązującymi w tym zakresie bezpośrednio do rajdowej Imprezy WRC. Oprócz zderzaka przedniego z dodatkowym spojlerem, atrapy chłodnicy i innego ukształtowania progów szczególnie charakterystycznym elementem jest legendarny, znany z tras rajdowych, wysoki spojler tylny. Ponadto zmianie uległy także instrumenty w kabinie, których tło utrzymane jest w wersji "Prodrive" w kolorze niebieskim.

Impreza WRX STI zostanie wprowadzona na polski rynek na przełomie roku 2001/2002. Ponieważ przydzielony Subaru Import Polska z pierwszej produkcji kontyngent 10 sztuk został sprzedany już na podstawie pierwszych nieoficjalnych informacji następne dostawy przewidziane są na luty przyszłego roku. Cena Imprezy WRX STI została ustalona na poziomie 175.000 zł, podczas gdy wersja limitowana "Prodrive" kosztuje 190.000 zł.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas