I-MiEV za 160 800 zł!

Pierwszy na świecie seryjnie produkowany samochód elektryczny - mitsubishi i-MIEV został właśnie wprowadzony do oferty polskiego oddziału Mitsubishi Motors.

Według danych fabrycznych samochód ma rozpędzać się do 130 km/h
Według danych fabrycznych samochód ma rozpędzać się do 130 km/hINTERIA.PL

Od dziś klienci mogą składać zamówienia na ten pojazd a pierwsze samochody przypłyną do Polski z Japonii wczesną wiosną 2011 roku. Jeszcze przed oficjalną premierą rynkową w naszym kraju sprzedano 25 sztuk: 4 z nich trafią do fińskiej firmy energetycznej Fortum, 1 - do biura rozwoju jednego z polskich miast, a pozostałe 20 do przedsiębiorstwa z branży energetycznej.

Wysoki koszt baterii

Nowy pojazd elektryczny wzbudza duże zainteresowanie wśród klientów instytucjonalnych: firm z sektora energetycznego, elektrowni, służb miejskich a także władz miast, które promują ekologiczne środki transportu.

I wygląda na to, że ta sytuacja się szybko nie zmieni. Wysoki koszt baterii wywindował cenę i-MiEV-a bardzo wysoko. W polskim salonie samochód będzie kosztował 160 800 zł! Jedyną opcją jest lakier metaliczny za 1600 zł.

Natomiast wyposażenie standardowe obejmuje m.in. układ stabilizacji jazdy, poduszki i kurtyny powietrzne, manualną klimatyzację i elektrycznie sterowane lusterka.

I-MiEV - jak to działa

I-MiEV napędzany jest silnikiem synchronicznym z magnesami trwałymi, który opracowano specjalnie dla tego samochodu. Jednostka wytwarza maksymalny moment obrotowy już od bardzo niskich prędkości obrotowych (180 Nm - 0 do 2,000 obr/min), wytwarza całkowicie wystarczającą moc (66.6 KM/49 kW). Gdy samochód zaczyna zwalniać, włącza się system odzysku energii, który przełącza silnik w tryb pracy generatora prądu, a wytworzoną energie elektryczną oddaje do akumulatorów trakcyjnych pojazdu.

i-MiEV posiada niewielkich rozmiarów, lekką przekładnię stałą (reduktor), pozwalającą tak wykorzystać charakterystykę wysokomomentowego silnika elektrycznego, by nie trzeba było używać wielobiegowej przekładni z jej skomplikowanymi mechanizmami zmiany biegów, jak w typowych układach przeniesienia napędu pojazdów z silnikami spalinowymi.

Samochód został wyposażony w małą ładowarkę akumulatorową zamontowaną na stałe. Pozwala ona na ładowanie akumulatorów po podłączeniu auta bezpośrednio do domowego gniazdka prądu zmiennego.

Zastosowane w samochodzie akumulatory muszą muszą cechować się małymi rozmiarami i jak najmniejszą masą. Z tego właśnie powodu i-MiEV wyposażony jest w opracowany specjalnie do tego celu przez firmę LEJ bardzo pakiet akumulatorów litowo-jonowych składający się z 88 ogniw, mieszczący się w całości pod podłogą samochodu.

Ze zwykłego domowego gniazdka

Umieszczając w ten sposób akumulatory, zagwarantowano ich najlepszą ochronę przed uszkodzeniem w razie kolizji, a także obniżono położenie środka ciężkości samochodu o 70 mm w porównaniu do benzynowego modelu "i".

INTERIA.PL

Ładowanie baterii może odbywać się w jednym z dwóch trybów.

- Tryb zwykłego ładowania, z wykorzystaniem energii ze zwykłego domowego gniazdka elektrycznego, pozwalający za pomocą specjalnego kabla i gniazda umieszczonego na prawym tylnym błotniku naładować akumulatory z typowej w Europie sieci prądu zmiennego o napięciu 230V. Pełne ładowanie akumulatorów samochodu i-MiEV trwa około 6 godzin. (Czas ładowania zależy od temperatury otoczenia i stopnia rozładowania akumulatorów.)

INTERIA.PL

- Tryb szybkiego ładowania umożliwiający uzyskanie częściowego naładowania akumulatorów w krótkim czasie, ale dostępny tam, gdzie dostawcy energii, władze lokalne lub inne firmy zainstalowały terminale szybkiego ładowania. W takich miejscach i-MiEV może być podłączony do terminalu szybkiego ładowania poprzez gniazdo znajdujące się na tylnym lewym błotniku samochodu. Ładowanie trwa około 30 minut

Naładowanie całkowicie rozładowanych akumulatorów do 80% ich maksymalnej pojemności, w trybie szybkiego ładowania, przy użyciu napięcia trójfazowego 400V i przy mocy 50kW zapewnianej przez terminal, trwa około 30 minut. (Czas ładowania zależy od temperatury otoczenia i stopnia rozładowania akumulatorów.)

Według danych fabrycznych samochód ma rozpędzać się do 130 km/h, a pełne baterie mają zapewnić zasięg 150 km. Jak jednak pokazały jazdy testowe bliźniakiem i-MiEV-a, peugeotem iOn, w normalnej eksploatacji w mieście zasięg wynosi raczej 70-80 km.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas