Hybrydowe porsche 911!

To było nieuniknione, jednak prawdziwi fani Porsche mogą dostać zawału serca. Na salonie genewskim zadebiutuje porsche 911 GT3 R o napędzie hybrydowym!

Porsche 911 GT3 R hybrid
Porsche 911 GT3 R hybridInformacja prasowa (moto)

Od pewnego czasu pojawiały się już doniesienia mówiące, że Porsche pracuje nad tym typem napędu. Pierwszym modelem, który ma czerpać z "dobrodziejstw" tego wynalazku, ma być cayenne. Dodatkowe akumulatory i związany z nimi ciężar w SUV-ie można przeboleć. Ale w 911? I to wyczynowym GT3 R?

Informacja prasowa (moto)

Porsche 911 GT3 R to pojazd stworzony do wyścigów. Czy jednak można ścigać się hybrydą? Porsche przekonuje, że tak.

Tylna oś 911 GT3 R hybrid napędzana jest spalinowym, sześciocylindrowym silnikiem boxer o mocy 480 KM. Ponadto dwa silniki elektryczne o mocy 60 kW każdy (nr 2 na rysunku) napędzają koła przednie.

Informacja prasowa (moto)

No i kwestia najważniejsza. Masa. W przeciwieństwie do rozwiązań stosowanych w Formule 1 (KERS), Porsche zdecydowało się nie korzystać z akumulatorów. Do magazynowania energii służy koło zamachowe (nr 4 na rysunku).

Koło to obraca się z olbrzymią prędkością (do 40 tys. obr/min) gromadząc energię kinetyczną. Gdy kierowca naciska hamulec, silniki elektryczne zaczynają działać jak generatory i przekazują energię do koła, napędzając je. Zachowana moc, może być wykorzystana w razie potrzeby, np. podczas wyprzedzania. Odbywa się to poprzez elektromagnetyczne zwolnienie koła. W pełni rozpędzone koło zamachowe jest w stanie dostarczyć 120 kW mocy przez 6-8 sekund. Odzyskana energia może być również wykorzystywana do obniżenia zużycia paliwa (zamiast zastrzyku mocy). To w wyścigach jest istotne, bo pozwala obniżyć masę auta (mniej tankowanego paliwa) lub zmniejszyć częstotliwość pitstopów.

Informacja prasowa (moto)

W teorii wygląda to prosto, w praktyce niesie za sobą sporo problemów. W zeszłym sezonie, gdy w Formule 1 stosowano KERS, jedynie Williams eksperymentował z kołem zamachowym. Reszta zespołów albo zdecydowała się na akumulatory, albo w ogóle zrezygnowała z układu odzyskiwania energii.

Porsche 911 GT3 R hybrid zadebiutuje na salonie genewskim. Następnie auto będzie testowane na Nurburgringu. Punktem kulminacyjnym testów będzie udział w 24-godzinnym wyścigu, który odbędzie się na tym torze 15 i 16 maja.

Porsche 911 GT3 R hybrid na filmie:

Oceń swoje auto. Wystarczy wybrać markę... Kliknij TUTAJ.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas