Frajda z Aero-Saabem
Wiosna to czas debiutu całkowicie nowego Saaba 9-3 SportSedan Aero. Ten pojazd to coś więcej niż tylko wspaniałe osiągi. To samochód dla amatorów szybkiej jazdy i mocnych wrażeń za kierownicą. Jak frajda to frajda - w nowym Saabie można po prostu czuć się jak w prawdziwym wyczynowym aucie.
Saab 9-3 Aero to już na pierwszy rzut oka jest to dynamiczny i nowoczesny sedan, którego sportowa linia wywołuje silne emocje u kierowcy, pasażerów i obserwatorów, często płci pięknej! Od swych projektantów samochód ten otrzymał dodatkowy wymiar: rozbudzoną chęć posiadania.
Aero tworzy specyficzną aurę, rodzaj naturalnego odczucia sympatii, wykraczającej poza prosty podziw dla tworu najwyższej techniki.
"To kwestia emocji" - mówi Aamer Mahmud, główny projektant gamy samochodów 9-3 - "emocje z reguły powstają z wrażeń estetycznych. A więc z proporcji sylwetki Aero, osadzenia na drodze, wielkości i układu kół wobec reszty nadwozia, wyglądu z boku, z tyłu, z przodu a nawet z góry. Sama sylwetka znaczy już wiele; u Saaba powinna przemawiać ruchem, u Aero - iść jeszcze dalej. Wystarczy jedno spojrzenie, aby dostrzec pełen energii i siły obraz samochodu.".
Kluczową rolę odgrywa podwozie. Obniżone zawieszenie kół nadaje Aero agresywności wyglądu, podkreślając sportowe zacięcie. "Bardzo ważna jest sama rzeźba samochodu" - mówi dalej Aamer Mahmud - "Jak wygląda odbicie światła, gdzie padają cienie". W nowym Aero 9-3 światło pada na linię dachu, na boczne przetłoczenia, potem w dół aż na progi, powodując, iż samochód wygląda na nisko osadzony na drodze, jakby się jej trzymał. Liczy się także prostota powierzchni, że linie nie kończą się nagłymi uskokami czy krzywiznami.
To tak jak prąd rzeki - gdzie przeszkody tam i turbulencje, wiry i niepokój. Pakiet sportowy Aero: przedni i tylny spojler oraz boczne spoilery progowe są z nadwoziem zintegrowane lecz nie rzucają się nadmiernie w oczy. Jest to raczej kontynuacja płynności, uzupełniająca ów obraz energii i siły".
Odczuciami wewnątrz Saaba 9-3 Aero kierują inne motywy. "Źródłem najważniejszych wrażeń jest kolorystyka wnętrza" - mówi Maria Thunberg, stylistka wnętrza i barw" - a dobór kolorów jest oczywiście typowo skandynawski, jako wyraz współczesnej i sportowej natury naszych samochodów. Odcienie szarości i beżu foteli Aero są wyraziste i świeże - może nawet nieco za zimne. Ale Aero to Saab o skandynawskich tradycjach, które warte są pokazania".
Skandynawskie pochodzenie 9-3 SportSedana Aero sięga znacznie dalej niż kolorystyki wnętrza. "Aero, bardziej niż inne modele gamy, inspirowany był architekturą i techniką - mówi Maria Thunberg. Więcej jest metalu i koloru czarnego. Aero wywołuje emocjonalne reakcje również dlatego, iż jest bardzo nowoczesny i nieostentacyjny. Niektóre samochody współczesne są po prostu wzorniczo przeładowane, a to już skandynawskie na pewno nie jest. Dobrze mieć odwagę eliminacji - zamiast dokładania coraz kosztowniejszych materiałów dla wątpliwego efektu. Mniej może także znaczyć lepiej."
Jednak pod maską wzornicze "mniej" nie istnieje. Nowy, całkowicie aluminiowy silnik 2.0T wytwarza potężne 210 KM oraz moment obrotowy 300 Nm już przy 2500 obr/min. Wraz z systemem sterowania Saab Trionic 8 silnik wykazuje niezrównaną żywiołowość i energię. Dla idealnej niemal płynności pracy Trionic 8 powoduje nieco większe uchylenie przepustnicy tak, by szybciej "podkręcić" turbinę sprężarki z wolnych obrotów silnika i tym samym przyspieszyć działanie doładowania.
Samochód dla amatorów szybkiej jazdy i mocnych wrażeń za kierownicą to moc i dynamika napędu, lecz dobry samochód to także pierwszorzędna charakterystyka jezdna.
Pierwszym krokiem konstruktorów było stworzenie sztywnego, sportowego podwozia, które zmniejszałoby przechyły samochodu na zakrętach, zapewniając pewność prowadzenia oraz wyczucie zachowania się na drodze. Następnie zastosowano nowy system czterodrążkowego zawieszenia tylnego z unikalnym samoistnym skręcaniem kół ReAxs. System ten pozwala unikać nadmiernej podsterowności i poprawia stabilność pojazdu na drodze, wspomagając precyzję skrętu i reakcji na ruchy kierownicy.
Jak frajda to frajda - własności aerodynamiczne samochodu o ambicjach niemal wyczynowych muszą być bez zarzutu. Tradycje lotnicze firmy Saab powodują, iż więcej niż u konkurencji uwagi przykładano do aerodynamiki - a 9-3 Aero jest najlepszym dowodem wyższości Saaba w tej dziedzinie.
Specjalistom Centrum Techniki Saaba udało się zredukować siły unoszące, osiągając zwiększoną stabilność przy wyższych prędkościach - także i za sprawą kształtu przedniego zderzaka, bocznych spoilerów oraz dyskretnego spojlera tylnego. "Wyraźne zmniejszenie sił unoszących jest wynikiem skierowania przepływu powietrza ponad samochodem - zamiast pod jego podwoziem" - wyjaśnia Hakan Danielsson, Szef Działu Aerodynamiki.