Fiat 500L od października w polskich salonach
Już w październiku do polskich klientów trafią pierwsze egzemplarze nowego samochodu ze stajni Fiata - modelu 500L.
500L to włoska odpowiedź na cieszące się coraz większą popularnością mini clubman i countryman. Literka L to skrót od słowa large (duży) - samochód mierzy aż 4,14 m długości, 1,78 m szerokości i 1,66 m wysokości.
Takie wymiary nie są dziełem przypadku - z najnowszych badań rynkowych wynika, że średnia długość samochodów sprzedawanych w Europie wynosi 4,1 metra, co stanowi idealny kompromis między łatwością manewrowania a przestrzenią w kabinie.
Oprócz projektu wnętrza, które aspiruje do klasy MPV (bez problemu pomieszczą się w nim cztery osoby o wzroście 2 m) samochód może się też pochwalić całkiem dużym bagażnikiem. Kufer ma pojemność 400 litrów, co oznacza możliwość przewozu nawet pięciu podręcznych walizek.
Tylna kanapa przesuwa się wzdłużnie i składa w proporcji 60/40, a dzięki funkcji "Fold&Tumble" można ją całkowicie odchylić do przodu, uzyskując płaską podłogę ładunkową.
Fiat 500L
Auto zbiera też wysokie noty w kategorii funkcjonalność wnętrza. Dla przykładu - aby przewieźć ładunek długości 2,4 metra wystarczy złożyć oparcia tylnej kanapy i fotela przedniego pasażera. Złożone płasko do przodu oparcie fotela służyć może jako wygodny "stolik" dla notatek albo laptopa kierowcy. To jednak tylko niewielka próbka możliwości auta - włoscy konstruktorzy przewidzieli aż 1500 możliwych konfiguracji przestrzeni pasażerskiej!
Fiat 500L oferowany będzie w 11 kolorach nadwozia. Łącznie z 3 kolorami dachu, czterema odmianami modelowymi (Pop, Pop Star, Easy i Lounge) oraz trzema wzorami felg ze stopów lekkich oznacza to 333 możliwe kombinacje wyglądu i wyposażenia samochodu.
W momencie swej premiery rynkowej auto oferowane będzie z trzema jednostkami napędowymi. Do wyboru będą dwa silniki benzynowe (105-konny TwinAir o pojemności 0,9 litra oraz 95-konny 1,4-litrowy) i jeden turbodiesel (85-konny MultiJet II o pojemności 1,3 litra).
Samochód produkowany jest w zakładzie Kragujewac w Serbii, w fabryce, która wytwarzała niegdyś zastavy. Wartość poniesionych przez Fiata od roku 2010 nakładów inwestycyjnych sięga miliarda Euro. Obecna wydajność zrekonstruowanego zakładu Kragujevac przekracza 700 samochodów dziennie.
Auto pojawi się w polskich salonach Fiata w połowie października. Wtedy również poznamy jego polskie ceny i wyposażenie. Docelowo - do końca przyszłego roku - model 500L trafić ma na rynki 100 krajów całego świata, w tym również do Stanów Zjednoczonych.