Elektryczna Kia Soul. Pokona Golfa i Leafa?
Na stoisku Kii w Genewie debiutował dziś model Soul w elektrycznej wersji EV. Auto, które konkurować ma o klientów m.in. z Nissanem Leaf i Volkswagenem e-Golf trafi do sprzedaży jeszcze w tym roku.
Genewa 2014
Genewa 2014
Samochód napędzany jest elektrycznym silnikiem trakcyjnym o mocy 81,4 kW (109 KM) i momencie obrotowym 285 Nm. Energia elektryczna magazynowana jest w akumulatorach litowo-jonowych o pojemności 27 kWh. Dzięki nim, na jednym ładowaniu, w zależności od warunków ruchu, auto pokonać może dystans do 200 km.
Napęd przekazywany jest na koła przednie za pośrednictwem jednostopniowej przekładni redukcyjnej. Układ ten zapewnia przyspieszenie 0-100 km/h w czasie poniżej 12 sekund oraz prędkość maksymalną 145 km/h.
Standardowy, "pokładowy" prostownik-ładowarka o mocy 6,6 kW umożliwia pełne naładowanie akumulatorów w czasie pięciu godzin, zależnie od natężenia prądu w lokalnej sieci elektrycznej. Przy zastosowaniu ładowarki prądu stałego (100 kW) ładowanie do 80 procent pojemności trwać ma 25 minut (lub 33 minuty z ładowarki 50 kW).
Auto oferowane ma być na rynkach Starego Kontynentu z siedmioletnią gwarancją limitowaną przebiegiem 150 tys. km.
W Szwajcarii Koreańczycy zaprezentowali również nowy układ hybrydowy opracowany z myślą o kolejnych pojazdach spod znaku Kii i Hyundaia. System składa się ze spalinowego silnika trakcyjnego, niewielkiego ołowiowo-węglowego akumulatora i małej jednostki elektrycznej.
Akumulator dostarcza również energii dla elektrycznego kompresora zapewniającego wydajniejszą pracę silnika spalinowego przy niskich prędkościach obrotowych. W ograniczonym zakresie prędkości za napęd odpowiadać może wyłącznie silnik elektryczny.
W Genewie zaprezentowano również pierwszą zautomatyzowaną, dwusprzęgłową skrzynię biegów Kii o siedmiu przełożeniach.