BMW 1 coraz bliżej
18 września do salonów w Polsce i na całym świecie trafi nowe BMW serii 1. Firma ujawniła już wszystkie dane dotyczącego tego pojazdu. Znane są również ceny na rynku polskim.
BMW ma nadzieję serią 1 wyznaczać trendy w klasie samochodów kompaktowych. Pojazd posiada pięciodrzwiowe nadwozie typu hatchback i jako jedyny w tej klasie ma silnik ustawiony wzdłużnie oraz napęd na koła tylne. Przy zachowaniu wymiarów zewnętrznych charakterystycznych dla aut kompaktowych BMW ma największy rozstaw osi, co oznacza krótkie zwisy i dużo miejsca wewnątrz.
BMW 1 dostępne będzie od samego początku z czterema silnikami: dwoma benzynowymi i dwoma diesla. Wszystkie jednostki napędowe spełniają normę czystości spalin EUR-4.
Bazowy silnik benzynowy o pojemności 1.6l (116i) posiada moc 115 KM, a wyposażony w niego samochód do setki rozpędza się w 10.8 s i osiąga prędkość maksymalną 200 km/h. Mocniejsza, dwulitrowa jednostka (120i) posiada układ zmiennych faz rozrządu i osiąga moc 150 KM. Samochód z tą jednostką 100 km/h osiąga po 8.7 s oraz rozpędza się do 217 km/h.
W silnikach diesla zastosowano system wtrysku Common Rail drugiej generacji. Dzięki zastosowaniu turbiny o zmiennej geometrii i chłodnicy powietrza doładowującego wersja 118d osiąga 122 KM, przyspiesza do 100/h w 10 s i osiąga 201 km/h. Wersja 120d ma aż 163 KM, dzięki czemu prędkość maksymalna wynosi 220 km/h a przyspieszenie do 100/h - 7.9 s.
Model 116i wyposażony będzie w 5-biegową skrzynię biegów. Natomiast pozostałe wersje silnikowe otrzymają skrzynię sześciobiegową - manualną lub automatyczną.
BMW położyło duży nacisk na bezpieczeństwo aktywne i pasywne. Samochód wyposażony jest we wszystkie możliwe elektroniczne "wspomagacze": układ dynamicznej kontroli stabilności (DSC) z trybem dynamiki jazdy (DTC), układ stabilizacji toru jazdy (ASC), elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego, układ zapobiegający blokadzie kół (ABS), układ dynamicznej kontroli hamowania (DBC), układ kontroli hamowania na zakrętach (CBC) i elektroniczny rozkład siły hamowania (EBV).
Ponadto zastosowano skomplikowane zawieszenie, które z przodu składa się z aluminiowej dwuprzegubowej osi z wahaczami wzdłużnymi oraz ze stalowej pięciowahaczowej osi tylnej.
Pomyślano również o bezpieczeństwie biernym. Samochód posiada wskaźniki zużycia klocków hamulcowych i uszkodzenia opony. Poduszki powietrzne chronią pasażerów zarówno podczas uderzenia z przodu, jak i z boku. Po wypadku specjalne zabezpieczenie odcina dopływ prądu, wyłącza pompę paliwową, otwiera blokadę drzwi, włącza światła awaryjne i oświetlenie wnętrza.
Do ciekawostek należy zaliczyć komputer pokładowy, który potrafi rozpoznać, którym kluczem pojazd został otwarty i w zależności od tego odpowiednio dla danego kierowcy ustawić fotele, radio i klimatyzację.
Ceny BMW serii 1 w wersji podstawowej:
116i - 92 500 zł
TUTAJ galeria zdjęć nowego BMW.
Zobacz ostatnie wydanie naszego biuletynu.