BAIC BJ40 to luksusowe auto terenowe z Chin. W Polsce może mocno zamieszać
Chiński koncern BAIC, który sprzedaje w Polsce modele Beijing 3, 5 i 7 zamierza poszerzyć ofertę o model BJ40. Chińczycy wiążą z tym pojazdem naprawdę duże nadzieje.
Spis treści:
BJ40 II-generacji to dla BAIC-a najważniejszy model ostatnich lat. Poprzednia generacja pozostaje najpopularniejszym samochodem w gamie BAIC w Chinach oraz znajduje się w czołówce sprzedaży eksportowej. BAIC BJ40 II to najbardziej zaawansowany technologicznie pojazd ze wszystkich modeli tego producenta.
BAIC BJ40 to połączenie SUV-a i auta terenowego
Samochód ma łączyć komfort SUV-ów z zdolnościami terenowymi typowymi raczej dla samochodów terenowych. Został oparty na ramie i posiada napęd na cztery koła z reduktorem i możliwością blokady przedniego i tylnego mostu. Prześwit przy pełnym obciążeniu przekracza 22 cm, a maksymalna głębokość brodzenia sięga 75 cm. Podczas jazdy terenowej niezwykle ważne są wartości kąta natarcia, zejścia i kąta rampowego, które wynoszą w modelu BJ40 odpowiednio 37, 35 oraz 27 stopni.
Wzorem samochodów terenowych pełnowymiarowe koło zapasowe montowane jest na otwieranych w bok drzwiach tylnych (dodatkowo można otworzyć do góry samą szybę). Ciekawostkę stanowią bezramkowe szyby w drzwiach. Ponadto w samochodzie znajdziemy panoramiczne okno dachowe o powierzchni 1,2 m2, a w kabinie może znajdować się nawet pięć ekranów.
BJ40 daje możliwość łatwych modyfikacji, dzięki m.in. możliwości prostego demontażu zderzaków i trapezowych nadkoli, co może umożliwić montaż np. większych niż seryjne kół. W samochodzie przewidziano miejsca na dodatkowe akcesoria, np. na desce rozdzielczej i w bagażniku.
BAIC BJ40. Luksusowe wnętrze z pięcioma ekranami
Kabina BJ40 ma dawać poczucie luksusu. Elektrycznie sterowane fotele przednie są podgrzewane i wentylowane, a mogą nawet posiadać funkcję masażu. Fotel pasażera z przodu wyposażono w elektrycznie regulowany podnóżek, który można pochylić pod kątem 50 st.
Ekrany na środku deski rozdzielczej i przed pasażerem mają przekątną 12,8 cala. Sterowanie wybranymi funkcjami jest możliwe również głosowo. Umieszczony przed kierowcą ekran cyfrowych zegarów mierzy 10,25 cala. W miejsce klasycznego lusterka wstecznego może być zastosowane 9-calowy ekran przekazujący widok zza samochodu.
Wyróżnikiem BAIC BJ40 jest m.in. wyświetlacz o przekątnej 1,92-cala położony centralnie na środkowej konsoli, między nawiewami. Domyślnie służy on jako przycisk włączania silnika, ale realizuje też i wyświetla wiele innych funkcji. Może pokazywać m.in. godzinę, wybrany tryb jazdy, prognozę pogody, temperaturę zewnętrzną, kompas, poziom wychylenia pojazdu, a nawet wysokość nad poziomem morza.
BAIC BJ40. Benzynowy silnik i napęd 4x4
BAIC BJ40 jest napędzany przez pracujący w cyklu Millera czterocylindrowy, doładowany silnik benzynowy o pojemności 2,0 l, który generuje 245 KM i 386 Nm. Jednostka współpracuje z ośmiostopniową automatyczną skrzynią biegów produkcji ZF. Auto rozpędza się do 100 km/h w 9,8 s.
Napęd wszystkich kół BAIC-a BJ40 może pracować w jednym z kilku trybów. Tryb 2H to przeznaczony do jazdy po asfaltach napęd na jedną oś, 4H - to napęd 4x4, który sprawdzi się np. na śniegu, a 4L to przeznaczony do jazdy w terenie napęd wszystkich kół z reduktorem. Dodatkowo BJ40 pozwala ponadto wybrać jeden z siedmiu trybów jazdy: Sport, Economy, Comfort, Intelligent Off-road, Snow, Sand oraz Mud. W przyszłości, dzięki możliwości zdalnej aktualizacji FOTA, liczba dostępnych trybów jazdy ma się zwiększyć się do jedenastu.
BAIC BJ40. Systemy wsparcia kierowcy
Podstawę dla systemów asystujących kierowcy ADAS w BJ40 stanowi 17 radarów, siedem kamer i jeden kontroler. Wyposażenie obejmuje m.in. systemy ostrzegania przed kolizją (FCW) i automatycznego hamowania (AEB), asystent utrzymania pasa ruchu (LKA) czy układ monitorujący i ostrzegający o obiektach w martwym polu (BSD). Ponadto są systemy wykrywające ruch poprzeczny przed pojazdem (FCTA) oraz podczas cofania (RCTA). Wyróżnikiem BAIC-a BJ40 jest system zdalnego parkowania RPA, umożliwiający zdalny wjazd lub wyjazd w miejsca parkingowego. To rozwiązanie przydaje się na ciasnych parkingach, na których wsiadanie do samochodu może być utrudnione.
Wiadomo już, że BAIC BJ40 na pewno trafi do Polski. Póki co producent nie podaje jednak ani daty rynkowej premiery, ani cen.
Długość/szerokość/wysokość (mm)
|
4790x1940x1929
|
---|---|
Rozstaw osi (mm)
|
2760
|
Konstrukcja
|
Nadwozie zbudowane na ramie klasy wojskowej
|
Rodzaj napędu
|
Na cztery koła, z możliwością blokady przedniego i tylnego mostu
|
Prześwit przy pełnym obciążeniu (mm)
|
220
|
Kąt natarcia/kąt zejścia/kąt rampowy (°)
|
37 / 35 / 27
|
Maksymalna głębokość brodzenia (mm)
|
750
|
Tryby jazdy terenowej
|
7
|
Tryb pełzania
|
12 prędkości (1-12 km/h)
|
Skrzynia rozdzielcza
|
BorgWarner
|
System wsparcia
|
Asystent pojazdu/zjazdu ze wzniesienia (HAC/HDC)
|
Uciąg przyczepy hamowanej (kg)
|
2500
|
Średnica zawracania (m)
|
9,8 (najmniejsza w segmencie, dzięki funkcji U-Turn)
|
Liczba miejsc
|
5 - 7
|
Pojemność zbiornika paliwa (l)
|
85
|
Silnik
|
2.0 turbo, benzynowy
|
Maksymalna moc silnika w kW (KM)
|
180 (245)
|
Maksymalny moment obrotowy (Nm/przy obr.min.)
|
386
|
Przyśpieszenie 0-100 km/h w sek.
|
9,8
|
Skrzynia biegów
|
ZF 8AT
|
Rodzaj paliwa
|
benzyna
|
Norma emisji
|
Euro VI
|
Typ napędu
|
4x4
|
Zawieszenie przednie
|
Niezależne zawieszenie ze sprężynami śrubowymi i podwójnymi wahaczami
|
Zawieszenie tylne
|
Wielowahaczowe, niezależne
|
Koło zapasowe
|
Pełnowymiarowe montowane na tylnych drzwiach
|