Koniec mandatów za retrofity LED? Kierowcy starszych aut odetchną z ulgą
Kierowcy starszych aut zyskali nową możliwość poprawy oświetlenia. Unia Europejska dopuściła do użytku pierwsze homologowane retrofity LED. To zmiana, na którą wielu czekało od lat, choć na razie dotyczy tylko jednej kategorii żarówek.

W skrócie
- Unia Europejska zalegalizowała stosowanie homologowanych retrofitów LED H11 do samochodów, umożliwiając kierowcom starszych pojazdów poprawę oświetlenia.
- Legalizacja dotyczy tylko retrofitów H11 z homologacją UNECE, które można montować bez dodatkowych badań w odpowiednich lampach halogenowych.
- Inne popularne typy żarówek, jak H4 i H7, nadal nie mają legalnych odpowiedników LED i wciąż nie mogą być stosowane w autach.
- Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej serwisu
Retrofity LED legalne w całej Unii Europejskiej
Do tej pory montaż retrofitów LED w miejsce tradycyjnych halogenów był w Polsce i większości krajów UE zakazany. Kierowcy ryzykowali mandatem do 3 tys. zł, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego i koniecznością ponownego badania technicznego. Powód był prosty - reflektory homologowane na żarówki halogenowe nie mogły pracować z innym źródłem światła.
Sytuacja zmieniła się w 2025 r. dzięki regulacjom unijnym. Nowe przepisy zalegalizowały stosowanie homologowanych retrofitów LED kategorii H11. Oznacza to, że właściciele starszych aut mogą teraz legalnie korzystać z takich zamienników w całej UE pod warunkiem, że posiadają one odpowiednią homologację UNECE.
LED H11 - co wolno, a czego nie?
Homologowany retrofit LED H11 można zastosować w każdej lampie samochodowej przystosowanej do żarówki halogenowej tej samej kategorii. Taka wymiana nie wymaga dodatkowych badań ani indywidualnego dopuszczenia pojazdu do ruchu.
W praktyce oznacza to jednak głównie możliwość legalnej wymiany żarówek w światłach przeciwmgłowych oraz niektórych reflektorach mijania. Najpopularniejsze na rynku żarówki H4 i H7 nadal nie mają homologowanych odpowiedników LED i wciąż pozostają nielegalne.
Dlaczego kierowcy chcą LED-ów?
Oświetlenie w starszych samochodach, zwłaszcza tych korzystających z żarówek H4 i H7, jest często uznawane za niewystarczające. Na tle nowoczesnych reflektorów LED różnica w jakości świecenia jest wyraźna. Retrofity LED oferują jaśniejsze i bielsze światło, większy zasięg oraz dłuższą żywotność - nawet do 3 tys. godzin, czyli kilka razy więcej niż klasyczne halogeny.
Koszt homologowanego zamiennika to 100-250 zł. Montaż jest prosty - wystarczy wyjąć starą żarówkę i włożyć nową. To właśnie łatwość instalacji i realna poprawa widoczności sprawiają, że kierowcy od lat interesują się tego typu rozwiązaniami, mimo ryzyka mandatów.
Co dalej z retrofitami LED?
Dopuszczenie retrofitów H11 to dopiero pierwszy krok. Eksperci zapowiadają, że w kolejnych latach proces homologacji obejmie także inne typy żarówek. Największe znaczenie będzie miało wprowadzenie na rynek zamienników LED dla H4 i H7, bo to właśnie one są najczęściej stosowane w samochodach poruszających się po polskich drogach.
Do tego czasu kierowcy muszą zachować ostrożność. Legalne pozostają wyłącznie retrofity LED H11 z homologacją UNECE. Wszystkie inne zamienniki, nawet jeśli pasują do reflektora, wciąż mogą skutkować mandatem, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego czy negatywnym wynikiem badań technicznych.