W trasę z cross country
1 lipca zostało otwarte morskie połączenie pomiędzy Danią a Szwecją. Ta 16-kilometrowa przeprawa przez Bałtyk składa się ze sztucznie utworzonej wyspy i wychodzącego z niej tunelu oraz mostu Oresund. Premierze mostu towarzyszyła też inna premiera nowego samochodu Volvo V70, o nazwie cross country. Model ten wejdzie do sprzedaży we wrześniu.
Trzy twarze
Przywykliśmy już do tego, że nowe samochody oferują nam bardzo wiele. Popularne stało się łączenie w jednym modelu aut z kilku segmentów. Podobnie jest z nowym pojazdem Volvo. Łączy on w sobie cechy trzech koncepcji - sedana, kombi i SUV. Komfort mamy taki, jak w tradycyjnej limuzynie, funkcjonalność, jak w kombi, a zdolność do jazdy po bezdrożach, jak w pojazdach typu SUV. Poruszając się nowym cross country nie jest ważne, czy jedziemy w mieście, czy w trudnym terenie. Warunki są bardzo podobne - to dowód na solidną szwedzką robotę.
Większy brat
Konstrukcję cross country oparto na volvo S80, do którego jest bardzo podobne. Podstawową różnicą jest większy (20 cm) prześwit oraz ciemne plastikowe listwy ochronne po bokach i z tyłu. Listwy te nadają elegancji szwedzkiemu autu, ale również (a może przede wszystkim) zapewniają ochronę przy przedzieraniu się przez trudny teren. Nowe volvo ma również szerszy, o 60 mm, rozstaw kół niż wersja standardowa.
200 koni pod maską
Sercem nowej wersji cross country jest 2,4-litrowy silnik z turbodoładowaniem o mocy 200 KM i maksymalnym momencie obrotowym 285 Nm. W zasadzie jest to ta sama jednostka co w poprzedniej wersji, ale dokonano w niej wielu zmian i modyfikacji. Według szwedzkiego producenta, prawie żadna z ruchomych części tego silnika nie jest taka sama.
Automat pod ręką
Jedną z nowości w cross country jest pięciostopniowa, automatyczna skrzynia biegów (poprzedniczka była czterostopniowa). Montowane będą dwie wersje tej przekładni - jedna standardowa i druga z systemem geotronic, który pozwala również na manualne (sekwencyjne) przełączanie biegów. Ponadto dostępna będzie konwencjonalna, manualna, pięciobiegowa przekładnia. Kolejnym nowym rozwiązaniem zastosowanym w cross country jest system antypoślizgowy - TRACS, który wykorzystuje hamulce, by utrzymać stabilność prowadzenia.
Elegancki i ergonomiczny
W typowy dla Volvo sposób wykończono wnętrze samochodu, utrzymując je w eleganckim i ergonomicznym stylu. Krótko mówiąc głównie z myślą o kierowcy. Prawdziwa rewolucja nastąpiła w konstrukcji tylnego siedzenia. Otóż każde współczesne kombi ma tylne siedzenie dzielone na dwie części. Konstruktorzy cross country poszli o krok dalej: tylne siedzenie dzieli się na trzy części. Podziału dokonano w proporcji 40/20/40. Przy złożeniu środkowej części możemy zatem przewozić długie przedmioty, zachowując wciąż wolne miejsca z tyłu dla dwóch osób.
W sprzedaży volvo V70 cross country znajdzie się po wakacjach. Na ten rok przewidziano sprzedaż 14 tys. samochodów. W przyszłym roku szwedzki producent pragnie potroić tę liczbę.