Sprytny smart tridion4

Firma MCC smart GmbH zaprezentowała na salonie samochodowym we Frankfurcie nad Menem nowy pojazd koncepcyjny - smart tridion4. Jest to samochód, który dowodzi, że marka spod szyldu grupy DaimlerChrysler potrafi z powodzeniem konstruować również auta pięciodrzwiowe, czteroosobowe, zachowujące równocześnie cechy tak typowe dla smarta. Tridion4 napędzany jest nowoczesnym systemem "smart hyper" łączącym w sobie silnik diesla z silnikiem elektrycznym. Gwarantuje to zachowanie dobrych parametrów jezdnych przy równoczesnej redukcji zużycia paliwa i emisji spalin.


Do tej pory ludzie kojarzyli nazwę smart z supermałym, dwuosobowym samochodem. Teraz nadszedł czas zmian. Salon we Frankfurcie nad Menem okazał się być najlepszą okazją do zaprezentowania nowego pomysłu marki - koncepcyjnego pojazdu pięciodrzwiowego, czteroosobowego. Mimo powiększonych rozmiarów (z długości 2,5 metra, do 3,65 m.) nowe auto nie straciło nic ze swojego "smartowskiego" charakteru. Przy proporcjach większych od City Coupe tridion4 posiada podobny, największy możliwy rozstaw osi. Wysokość auta to 145 cm, co gwarantuje swobodne wsiadanie i wysiadanie oraz dobrą widoczność podczas jazdy.

Reklama

Nadwozie, to już niemal dzieło sztuki w wykonaniu firmy smart. Przód auta podkreślają wysoko umieszczone przednie reflektory oraz charakterystyczne wloty powietrza i grill chłodnicy. Tył auta również wyraźnie podkreśla przynależność do swojej marki. Najważniejsze jego elementy to duża szklana powierzchnia tylnych drzwi, spoiler na krawędzi dachu, wysoko umieszczone światła oraz liczne wyżłobienia nadwozia. Podobnie jak to miało miejsce w City Coupe oraz w Cabrio, smart tridion4 został wykonany przy użyciu dwóch kolorów i dwóch materiałów: stali do konstrukcji klatki bezpieczeństwa oraz plastiku do stworzenia karoserii.

We wnętrzu auta znajdziemy wiele rozwiązań i elementów, które zostały zastosowane w celu wywołania poczucia niezależności i indywidualności. Przykładem mogą być zegary umieszczone bezpośrednio nad kołem kierownicy w osobnych, okrągłych skrzynkach. Poziome wzmocnienia drzwi bocznych służą jako podłokietniki dla kierowcy i pasażerów. Najwyższa część panelu sterowania zajmują wloty powietrza wykorzystywane też przez system klimatyzacji. Centralną konsolę formuje okrągła aluminiowa rama, na której znajdują się system audio, wyświetlacz oraz dodatkowe funkcje komunikacyjne, takie jak system "smart webmove". Jest to swojego rodzaju połączenie telefonu komórkowego z komputerem i organizerem. Oferuje ono dostęp do wielu informacji poprzez internet oraz obsługę urządzenia głosem (bez użycia rąk).

Ciekawym rozwiązaniem jest możliwość wykorzystania foteli smarta do wygodnego wypoczynku. Kiedy złożymy oparcia przednich siedzeń w stronę deski rozdzielczej i przesuniemy je do przodu ułożą się one w wygodną sofę. Tył oparć foteli obity jest miękką skórą co dodatkowo poprawia komfort. W tak zaadaptowanym wnętrzu podróżni po długiej jeździe będą mogli wypocząć na tylnym siedzeniu i wyciągnąć nogi na sofę. Spędzenie czasu może dodatkowo uatrakcyjnić system multimedialny umieszczony na centralnej konsoli. Na ekranie poza grafiką nawigacyjną z powodzeniem można oglądnąć telewizję, czy też odtworzyć, opcjonalnie montowane DVD. System nagłośnienia wnętrza wyraźnie poprawia jakość odbioru.

Jednak najważniejszą rzeczą w smarcie tridion4 jest to, co kryje się pod maską czyli nowy system napędowy "smart hyper drive". Łączy on w sobie tradycyjną jednostkę diesla wspomaganą dodatkowo silnikiem elektrycznym. Pozwala to zmniejszyć zużycie paliwa do 13% w porównaniu z tradycyjnym dieslem. W teście nowy smart spalił na 100 km poniżej trzech litrów oleju napędowego. Na ekonomiczność auta wpływa też system "start-stop", który automatycznie wyłącza silnik, kiedy samochód pozostaje w spoczynku, a uruchamia go w chwili naciśnięcia na pedał gazu. Chwile przerw w napędzie spalinowym wypełnia działanie 20-kilowatowego silnika elektrycznego. Pomimo tak małego zużycia paliwa, jednostka ta dostarcza wiele przyjemności podczas jazdy. Od 0 do 100 km/h smart tridion4 przyspiesza w 17,8 sekundy, dwie sekundy szybciej od porównywalnego auta z konwencjonalnym silnikiem diesla. Pomysł złożonego silnika powstał przy współpracy z Departamentem Rozwoju DaimlerChryslera i brytyjską firmą Zytek.

Z silnikiem współpracuje nowoczesna automatyczna skrzynia biegów. Pracuje ona w dwóch trybach - sekwencyjnym oraz w pełni automatycznym Softouch. Kiedy chcemy sami zmieniać biegi wystarczy sterować dźwignią do przodu (bieg w górę) i do tyłu (bieg w dół). Kiedy zaś wciśniemy przycisk "SOFTOUCH" elektroniczna przekładnia przejmuje pełną kontrolę nad zmianą biegów. Elektrycznie jest też sterowane sprzęgło, dzięki czemu pedał sprzęgła w smarcie tridion4 jest niepotrzebny i nieobecny. Energii elektrycznej dostarcza natomiast system hamulcowy. W momencie hamowania akumulator jest ładowany przy pomocy silnika elektrycznego, działającego w tym momencie na zasadzie prądnicy.

Tak mały samochód jak smart tridion4 musi przejść szczegółowe testy pod względem bezpieczeństwa. Wiadomo, że kierowca i pasażerowie są bardziej narażeni na niebezpieczeństwo w niewielkich pojazdach. Konstruktorzy wyposażyli nowe auto w najwyższej klasy stalową klatkę bezpieczeństwa, która skutecznie chroni podróżnych w momencie wypadku. W smarcie tridion4 dodatkowo dochodzi zagrożenie zapalenia się silnika podczas kolizji od iskry elektrycznej powstałej z dodatkowego silnika. Ten problem został wyeliminowany w ten sposób, że w momencie uderzenia specjalny czujnik informuje o zdarzeniu i obwód elektryczny zostaje automatycznie wyłączony.

Kierowcy pozostawiono pełen wybór co do sposobu napędu. Może to być zarówno silnik elektryczny, który tak, czy tak włącza się przy niskich prędkościach, albo tradycyjna jednostka diesla. Jeżeli kierowca nie interweniuje, wszystkie opcje ustawiają się automatycznie, generując najbardziej ekonomiczną pracę napędu. Dodatkowe przyrządy kontroli dla kierowcy nie są jeszcze znane na obecnym etapie projektu nowego smarta. Na razie nie wiadomo nawet czy pojazd ten trafi do seryjnej produkcji.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy