Radosne daewoo

Żaden liczący się w świecie producent samochodów nie może zlekceważyć niezwykle dynamicznie rozwijającego się w ostatnich latach rynku minivanów (samochody zbudowane na płycie podłogowej aut klasy niższej średniej. Odpowiedzią Daewoo na szybko rosnące zainteresowanie takimi pojazdami, łączącymi nieosiągalną do niedawna funkcjonalność z komfortem prawdziwej limuzyny, jest tacuma.


Słowo "tacuma" w języku Afrykanerów oznacza "radosny styl życia" i dobrze oddaje charakter nowego modelu Daewoo. Projektanci tego samochodu nie ukrywają, że od początku ich ambicją było dorównanie liderom segmentu minivanów, za których uznaje się renault scenic a ostatnio citroena picasso. Czy udało się ten cel osiągnąć? Ocenią to użytkownicy auta. W każdym razie tacuma już od pierwszych przedpremierowych pokazów wzbudzała powszechne zainteresowanie.

Na rynku europejskim - także polskim - pojawi się wkrótce podstawowy model tacumy oferowany, do wyboru, z dwiema czterocylindrowymi jednostkami napędowymi. Pierwsza z nich, to silnik typu SOHC o pojemności 1.8-litra, rozwijający maksymalną moc 100 KM przy 5200 obr./min., co zapewnia pojazdowi prędkość do 170 km/godz. i przyspieszenie od O do 100 km/godz. w 12 sekund. Auto z mocniejszym - 127 KM przy 5600 obr./min - szesnastozaworowym silnikiem typu DOHC (z dwoma wałkami rozrządu) o pojemności 2.0 l. rozpędza się do 100 km/godz. w 10,6 sekundy, osiągając prędkość maksymalną 188 km/godz. Według zapewnień producenta tak napędzana tacuma zużywa średnio nie więcej niż 9,7 litra paliwa na 100 km. W 2001 r. omówione wyżej silniki uzupełni 1.9-litrowy diesel.

Reklama

W zawieszeniu tacumy zastosowano kolumny McPhersona (z przodu) i układ wielowahaczowy (z tyłu). Konstruktorzy nie zapomnieli oczywiście o niczym, co zwiększa bezpieczeństwo podróżowania. Koreański minivan ma zatem odpowiednio zaprojektowane nadwozie, wentylowane tarcze hamulców, system ABS, pełnowymiarowe poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera itp

Tacuma liczy 4,35 m długości, 1,755 m szerokości i 1,58 m wysokości. Są to rozmiary, które w połączeniu z niewielkim promieniem skrętu (tylko 5,26 m) ułatwiają jazdę w gęstym ruchu miejskim i znalezienie miejsca na ciasnych parkingach. Jednocześnie przy niewielkich gabarytach tacuma zaskakuje przestronnością wnętrza, które swobodnie mieści 5 osób i 455 litrów bagażu. Konstrukcja tylnej kanapy, dzielonej w stosunku 50:50 lub - montowane opcjonalnie zamiast niej - trzy oddzielne fotele, pozwalają zwiększyć przestrzeń bagażową do 1155 litrów.

Na temat zewnętrznego wyglądu tacumy, wspólnego dzieła trzech ośrodków: Design Forum of Daewoo Motor, Pininfariny i Ital Design, nie będziemy się rozpisywać. Każdy może wyrobić sobie własne zdanie na podstawie zamieszczonych zdjęć.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy