Odporne stilo
Czy nowy Fiat Stilo jest bezpiecznym samochodem? Poniżej przedstawiamy wyniki prac specjalistów od testów zderzeniowych ADAC nad reakcjami tego pojazdu na trzy typy zderzeń (czołowe, boczne i ze słupem). Pierwszy test, któremu został poddany Fiat Stilo to zderzenie czołowe (patrz zdjęcie). Już na pierwszy rzut oka widać siłę kabiny, która po uderzeniu wykazuje pewne zniekształcenia jedynie tam, gdzie przedni słupek przechodzi w dach..
Co do reszty, pomimo stosowania dużych nacisków, przestrzeń wokół kierowcy pozostaje niemal całkowicie nienaruszona. Nie dziwi więc fakt, że drzwi otwierają się z łatwością, co ułatwia pracę służbom ratowniczym. Jedynie całkowite otwarcie drzwi od strony kierowcy sprawia pewne trudności. Czas aktywacji napinaczy (po 20 tysięcznych sekundy) i poduszek powietrznych (boczne od strony kierowcy: 29 tysięcznych sekundy; od strony pasażera 35 tysięcznych sekundy), jet równie do testowanego fiata korzystny. Kierowca jest dobrze chroniony, w momencie czołowego zderzenia, choć - i tu od ADAC minus - uderza jednak dość mocno w centralny słupek. Według specjalistów nieco za wysoki nacisk na klatkę piersiową kierowcy i pasażera pokazuje, że współdziałanie pomiędzy poduszkami powietrznymi a pasami bezpieczeństwa powinno zostać dodatkowo usprawnione.
Jeśli chodzi o wpływ zderzenia na kolana kierowcy, niektóre elementy systemu regulacji kierowniczej i blokady układu kierowniczego nie mają wystarczająco mocnego obicia, co spowodowało odjęcie punktów (z powodu zwiększonego ryzyka urazów). ADAC jest natomiast zadowolny z powodu niewielkiego przebicia pedałów w kierunku wnętrza i małego zniekształcenia obszaru przeznaczonego na stopy.
Przy zderzeniu z boku sprawdzano czas reakcji poduszek bocznych i poduszek chroniących głowę. Obie otwierają się natychmiast - w czasie 15 tysięcznych sekundy. W tym bardzo wymagającym teście szczególnie dobrze wypadła ochrona głowy. W teście bok samochodu deformuje się zazwyczaj równomiernie na dużej powierzchni. Jedynie w okolicach centralnego słupka, próg wygina się w taki sposób, że boczna poduszka powietrzna nie jest w stanie utrzymać się poniżej progu krytycznego ryzyka urazu żebra. ADAC odjął w tym wypadku punkty z powodu tylnych drzwi, które przy uderzeniu wychodzą z zawiasów wpływając ujemnie na funkcję ochronną wnętrza.
Dobrze wypadło kończące crash-test uderzenie w słup (samochód uderza bokiem w stalowy pal z prędkością 29 km/godz.), który potwierdził "żywotną" funkcję, jaką pełnią poduszki powietrzne (kurtyna powietrzna "wbija" się pomiędzy kierowcę i karoserię w odpowiednim czasie).
Fiat stilo za test "czołowe zderzenie" otrzymał 12 punktów na 16 możliwych , co daje mu miejsce w czołówce, w swojej kategorii a za zderzenie boczne i ze słupem uzyskał 16 punktów na 18 możliwych. Całkowity wynik 28 pkt jest więc zadawalający jak na samochód czterogwiazdkowy. Według przedstawicieli Fiata rezultat jest tak dobry, że pozwala myśleć nawet o 5 gwiazdkach - tylko w niektórych detalach potrzebne są udoskonalenia techniczne. Turyński zespół już intensywnie pracuje nad detalami w celu usprawnienia bezpieczeństwa stilo. Jak tylko zakończy się ten etap udoskonaleń, zostanie ustalone spotkanie na następny crash-test ADAC w Landsbergu. Czy po takiej "kuracji" Stilo zdobędzie 5 gwiazdek? Jeżeli tak byłby pierwszym samochodem w tej kategorii, który osiągnie taki wynik.