Latynoska nuta
"Concept car" o nazwie salsa to pojazd Seata pokazany po raz pierwszy podczas salonu samochodowego w Genewie. Nasi Czytelnicy znają go już z galerii zdjęć z Genewy. Teraz przyszła pora na szczegółowy opis tego interesującego pojazdu, który został zaprojektowany w Design Centre w Martorell i jest zwiastunem nowej koncepcji w motoryzacji zwanej MDC (Multi Driving Concept). Pod nazwą tą kryje się zdolność pojazdu do adaptacji do potrzeb użytkownika.
Zaprojektowany, by cieszyć
Seat salsa to śmiała, pełna temperamentu, latynoska sylwetka, która charakteryzuje się gładkimi i atrakcyjnymi liniami, 250 konnym, 6 cylindrowym silnikiem w układzie V, 5 biegową skrzynią Tiptronic i napędem na 4 koła. Osiąga maksymalną prędkość 245 km/h i przyspieszenie od O do 100 km/h w 7,5 sekundy.
Trzy w jednym
Samochód może być prowadzony w trzech różnych opcjach otoczenia. Za pomocą przełącznika MDC na desce rozdzielczej, kierowca może wybrać jeden z trzech trybów: Sport, Comfort lub City. Stosownie do wybranej opcji, wygląd poszczególnych elementów samochodu ... ulega zmianie. Zmienia się rozkład deski rozdzielczej, ustawienie napędu i oświetlenie wnętrza.
Sportowy compact
Zewnętrzna linia salsy jest nie tylko praktyczna ale i sportowa - samochód wyposażony został w dwoje drzwi, posiada dwa otwierane elementy tylniej klapy (górna część wysuwa się w górę, ponad dach; dolna rozkłada do tyłu), auto nie posiada maski z przodu - dostęp do silnika jest od spodu.
Obsługa samochodu została zredukowana do minimum, klient nie musi nic robić przy silniku. Wszelkie niezbędne czynności, takie jak napełnianie zbiornika spryskiwaczy szyby, mogą zostać łatwo wykonane z zewnątrz (podobne rozwiązanie widzieliśmy już w studialnym fiacie ecobasic i w wprowadzanym wkrótce do sprzedaży audi A2) poprzez osłony umieszczone pod przednią szybą. Przód wykonany jest zatem z pojedynczego elementu, co przyczynia się do zwiększenia skuteczności przednich struktur w razie kolizji.
Dynamiczny kształt seata salsa podkreślają srebrne wykończenia nadwozia. Jedną z najbardziej charakterystycznych i wyróżniających się cech jest boczny pas, biegnący w dół, ku tyłowi. Na tym profilu znajdują się klamki, które po dotknięciu wysuwają się na zewnątrz ułatwiając tym samym otwieranie samochodu. Sportowe cechy i proste linie przyjemnie komponują się w każdym szczególe: wycieraczki przedniej szyby (uruchamiane sensorem deszczu) ukryte są w przednich słupkach dla uniknięcia aerodynamicznych turbulencji; potężne reflektory ustawiają się automatycznie wraz z obrotem koła kierownicy, zaś światła boczne i kierunkowskazy zostały zaopatrzone w specjalne żarówki włókowe. Podwójna rura wydechowa umieszczona centralnie jest doskonale wkomponowana w tył auta.
Najnowsza technologia
Kolejnym godnym wyróżnienia elementem jest zestaw imponujących kół (ponad 18 calowych), w których wykorzystano najnowsze technologie stosowane w ogumieniu: tzw. Michelin Pax System. Opona pozwala na przejechanie ponad 200 km z prędkością 80 km/h mimo jej przebicia.
Koncepcja wnętrza
Wnętrze zostało zaprojektowane w sposób zapewniający maksymalnie ergonomiczne otoczenie. Przestrzeń zdominowana została przez aluminium z niebiesko-szarymi matowymi wykończeniami, oraz przez nowoczesne plastiki, które mimo swej delikatności, są także bardzo mocne i solidne. Cztery wygodne i bardzo dobrze dopasowane do kształtu ciała pasażerów fotele pokryte są tapicerką z przezroczystego materiału i wypełnione silikonowym podszyciem. Fotele przednie są regulowane, zaś tylnie mogą zostać ukryte poprzez obniżenie oparcia. Nie tylko znacznie zwiększa to pojemność przedziału bagażowego, ale daje całkowicie płaską przestrzeń ładunkową. Na podłodze w przedziale bagażowym uchwyty mocujące dają wiele możliwości zakotwiczenia bagażu lub sprzętu sportowego. Dla zaakcentowania czystości formy, głośniki systemu muzycznego oraz zmienne oświetlenie wnętrza ukryte są pod panelami tapicerki, pokrycia dachu i pod siedzeniami. Szyby czułe na światło przyciemniają się automatycznie powodują, że nie ma potrzeby korzystania z okularów przeciwsłonecznych.
Człowiek i maszyna
Ergonomia i łatwość obsługi są w salsie elementami składającymi się na mechanizm wzajemnego przystosowywanie się człowieka i maszyny. System MMI (Man-Machine Interface) działa w taki sposób, że żadne polecenie nie wymaga odwrócenia uwagi od najważniejszej sprawy - prowadzenia pojazdu. Jedną z głównych zalet w tej dziedzinie jest urządzenie rozpoznające głos, pozwalające na aktywowanie i obsługę głosem niektórych funkcji, takich jak między innymi telefon system nawigacyjny i klimatyzacja. Nawet kluczyk uruchamiający zapłon identyfikuje kierowcę i automatycznie dostosowuje fotel, kierownicę i lusterka (lusterko wewnętrzne działa jako obwód telewizyjny z kamerą ukrytą w trzecim świetle "stop").