Golf czy astra?

Istnieje kilka samochodów, które od lat walczą o prymat na samochodowym rynku. Najbardziej znana para, to volkswagen golf i opel astra, czyli pojazdy będące w wielu krajach na pierwszych miejscach list sprzedaży.

Pomimo, że obydwie firmy oferują samochody dla tej samej grupy klientów, ich propozycje są zupełnie różne. Inżynierowie Volkswagena zachęceni dotychczasowymi sukcesami samochodu, nie zdecydowali się na zasadnicze zmiany sylwetki. Golf IV ma więc identyczne rozwiązania stylistyczne, do jakich przyzwyczaiły nas poprzednie wersje pojazdu. Jednakże wrażenia stylistyczne są bardzo złudne. Nowy golf został opracowany od podstaw i w przeciwieństwie do poprzednika ma większy rozstaw osi i kół, bardziej zaokrąglone kształty i korzystniejszy współczynnik oporu powietrza (współczynnik Cx wynosi 0,31). Ponadto nowa płyta podłogowa i nowe technologie zgrzewania nadwozia spowodowały, że znany z wysokiej trwałości golf, stał się jeszcze bardziej trwały i bezpieczny.

Reklama

Zupełnie inną drogę rozwoju przyjęli styliści firmy Opel. Ich samochody zmieniały kształt, odpowiadając na zapotrzebowanie rynku. Podstawą zabudowy obecnej astry stała się nowa płyta podłogowa, której rozstaw wynosi aż 2614 mm (rozstaw osi astry classic wynosi 2515 mm, a golfa IV - 2511 mm). Na niej zbudowano nadwozie w którym połączono "sportowy styl" kompakta i stylistykę Opla, znaną z modelu vectra.

Klasa samochodów kompaktowych w ciągu ostatnich kilkunastu lat znacznie się zmieniła. Jej reprezentantami nie są już małe auta o skromnym, najtańszym wykończeniu. Opisywane pojazdy, bardzo często oferują tyle samo miejsca, co samochody klasy średniej mające swe premiery dziesięć lat temu. Posiadają także identyczny jak tamte poziom wyposażenia.

Najpopularniejszymi wersjami, kupowanymi w Polsce, są modele z silnikami 1600 ccm. Obydwie jednostki uzyskują moc maksymalną 100 KM, trudno więc oczekiwać znacznych różnic w osiągach obydwu pojazdów. Tak też jest w rzeczywistości. Prędkość maksymalna wynosi powyżej 180 km/h, a przyspieszenia ok. 11 sek. Średnie spalanie w obydwu przypadkach wynosi poniżej 7 l/100 km. Większe różnice dostrzegalne są w konstrukcji układów jezdnych, a zwłaszcza w układzie hamulcowym. Astra posiada bowiem klasyczny układ z hamulcami tarczowymi z przodu i bębnowymi z tyłu. W golfie zastosowano natomiast na wszystkich kołach hamulce tarczowe. Ponadto w wyposażeniu standardowym volkswagen oferuje system ABS.

Za samochód, w obydwu przypadkach, musimy zapłacić ok. 54.000 zł. Jeżeli zadawala nas brak elementów bezpieczeństwa jak ABS, możemy wybrać opla. Zaoszczędzimy wówczas 2200 zł, czyli tyle ile kosztuje zestaw elektrycznych szyb i centralnego zamka.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama