Giulietta. Pierwsza jazda!
Nad pięknym Lago Maggiore i na torze w Balocco niedaleko Mediolanu odbywają się zorganizowane dla dziennikarzy z całego świata pierwsze jazdy nowym modelem Alfa Romeo - giuliettą.
Włosi nie kryją, że nowy model jest dla nich kamieniem milowym. To pierwsze auto koncernu Fiat zbudowane w oparciu o zupełnie nową platformę "compact". Projektując nową płytę dla przyszłych kompaktów Włosi postawili sobie ambitne zadanie. Celem było stworzenie takiego produktu, który pozwoliłby uzyskać najlepsze w klasie osiągi. Szczególny nacisk położono na właściwości jezdne, komfort i bezpieczeństwo.
Największy krok poczyniono pod względem użytych do produkcji materiałów. Nowa platforma wykonana jest z materiałów o bardzo wysokiej wytrzymałości, m.in. ze stali hartowanej prasowaniem na gorąco. Dzięki temu, w stosunku do poprzednich konstrukcji, udało się uzyskać większą wytrzymałość, która nie spowodowała jednak zwiększenia masy.
Platforma ma konstrukcję modułową (m.in. "wymienne" panele podłogi środkowej), dzięki czemu można ją zastosować do produkcji wielu pojazdów o różnych rozstawach osi.
Nowa platforma zwiększa też zdolność pochłaniania energii powstającej w czasie wypadku pochodzącej z przodu pojazdu i zmniejsza zarówno siły bezwładnościowe, jak i deformacje kabiny pasażerskiej, zapewniając w efekcie wyższe bezpieczeństwo podróżnym. W przypadku giulietty na kwestię bezpieczeństwa poświęcono ponad 15000 godzin pracy, 80 crashtestów, 150 symulacji na urządzeniu HyGe i ponad 100 prób wykonanych na elementach i podzespołach. Nic dziwnego, że włoski producent spodziewa się, że nowy model w testach zderzeniowych zostanie oceniony na pięć gwiazdek.
Alfa romeo giulietta ma 4,35 m długości, rozstaw osi to 2,63 m, szerokość wynosi 1,80 m, a wysokość - 1,46 m. Pojemność bagażnika wynosi 350 litrów. Samochód napędzany będzie jednym z czterech silników - dwóch benzynowych (1,4 multiair 140 KM i 170 KM) i dwóch wysokoprężnych (1,6 JTDm 105 KM i 2,0 JTDm 170 KM). Każda z jednostek napędowych wyposażona jest w turbosprężarkę i spełnia normy emisji spalin Euro 5. Wkrótce pojawi się także wersja QV napędzana silnikiem TBi o pojemności 1.75 i mocy... 235 KM.
Wszystkie jednostki napędowe będą współpracować z manualną, sześciostopniową skrzynią biegów. Opcją dla silnika 2.0 JDTM będzie zupełna nowość - zautomatyzowana skrzynia dwusprzęgłowa.
Standardem będzie układ start/stop. Ponadto wszystkie giulietty wyposażone będą m.in. układ VDC (czyli ESP), z hill holderem i ASR, system chroniący pasażerów podczas uderzeń z tyłu, sześć poduszek powietrznych, a także klimatyzację.
Alfa romeo giulietta trafi do polskich salonów w czerwcu. Dopiero wówczas poznamy oficjalne ceny. Z informacji nieoficjalnych oraz cen na rynku włoskim (od 20 300 euro) wynika jednak, że za najtańszą giuliettę trzeba będzie zapłacić około 80 tysięcy złotych.
Zapraszamy na filmy. W roli głównej giulietta