Do 100 km/h w zaledwie 1,72 sekundy. Rimac pokonał Koenigsegga
Rimac znów przebił Koenigsegga i to z hukiem. Elektryczna Nevera R nie tylko odzyskała tytuł najszybszego auta w sprincie do 400 km/h, ale też ustanowiła nowy rekord świata w prędkości pojazdów elektrycznych. To wynik, obok którego Szwedzi z Koenigsegga nie przejdą obojętnie.

W skrócie
- Rimac Nevera R ustanowił nowy rekord przyspieszenia elektrycznych samochodów, osiągając 400 km/h w 17,35 sekundy.
- Model został gruntownie zmodyfikowany - dysponuje mocą 2107 KM i ulepszonym dociskiem aerodynamiczny, by pokonać rywala – Koenigsegga.
- Wyprodukowanych zostanie tylko 40 egzemplarzy, a polska Grupa Pietrzak odpowiada za dystrybucję tych wyjątkowych aut.
- Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej serwisu
Chorwacki Rimac nie należy do najbardziej znanych firm. Mówimy o producencie, który skupia się na bardzo wąskim gronie odbiorców i produkuje samochody dedykowane dla prawdziwej elity. Jego głównym konkurentem jest szwedzki Koenigsegg, z którym rywalizuje zarówno na rynku, jak i w kwestii ustalania kolejnych rekordów przyśpieszenia oraz hamowania.
Rimac, w którym 55 proc. udziałów ma Bugatti, a pozostałe 45 proc. Porsche, specjalizuje się w produkcji elektrycznych hipersamochodów, których głównym zadaniem jest zdetronizowanie Koenigsegga. Historia tych zmagań jest wyjątkowo ciekawa i zaczęła się w 2019 r., gdy Koenigsegg Agera RS ustanowił czas 0-400 km/h na poziomie 31,49 sekundy. Odpowiedź Rimaca była natychmiastowa, a model Nevera przyspieszył w czasie 29,93 sekundy. Następnie wygrał Koenigsegg Jesko Absolut (27,83 sekundy), więc Chorwaci nie mogli pozostać bierni wobec zabrania tytułu.
Rimac Nevera R to elektryczny hipersamochód o mocy 2107 KM
Model Nevera musiał przejść gruntowne poprawki, dzięki którym w nazwie pojawiła się litera R. Zmieniono sporo, bo chociaż wydawać się może, że uzyskanie czasu lepszego o 2 sekundy to łatwizna, to w przypadku takich prędkości niezbędne jest wprowadzenie poprawek na każdej płaszczyźnie, które kosztują miliony dolarów.

Nevera R napędzana jest czterema silnikami elektrycznymi, które generują łącznie 2107 KM. To absurdalna wartość, która w połączeniu z zaawansowaną aerodynamiką pozwala na rozpędzenie się do 100 km/h w czasie zaledwie 1,72 sekundy. Aby przy wysokich prędkościach samochód prowadził się pewnie, poprawiono siłę docisku o 15 proc., stosując bardziej agresywny spojler oraz większy tylny dyfuzor, a także zoptymalizowano system sterowania wektorem momentu obrotowego.
Kiedy wprowadziliśmy na rynek pierwszą Neverę, mieliśmy wrażenie, że osiągnęliśmy szczyt osiągów hipersamochodów. W ciągu jednej generacji dokonaliśmy skoku, który zająłby dekady. Ale dzięki nieustannym innowacjom, posunęliśmy Neverę R jeszcze dalej, zachowując jednocześnie znaczną część komfortu i praktyczności, które sprawiają, że Nevera to samochód prawdziwie codziennego użytku

Nevera R rozpędza się do 400 km/h w zaledwie 17,35 sekundy. Koenigsegg traci tytuł
Zadanie postawione przed inżynierami było proste - tak ulepszyć Neverę, aby w kategorii przyspieszenia od 0 do 400 km/h pokonać największego konkurenta, czyli Koenigsegga.
9 lipca chorwacki Rimac zaprezentował elektryczny hipersamochód, który do 400 km/h rozpędza się w 25,79 s i równie sprawnie potrafi hamować, bo podany czas liczony jest od startu zatrzymanego do osiągnięcia 400 km/h, a następnie całkowitego zatrzymania. Samo rozpędzanie do 400 km/h zajmuje tylko 17,35 s.
Rimac Nevera R ustanowił również rekord prędkości dla pojazdów EV, rozpędzając się do 431,45 km/h.
Test / Zakres | Czas |
0–60 mph (0–96,6 km/h) | 1,66 s |
0–100 km/h | 1,72 s |
0–124 km/h (0–200 km/h) | 3,95 s |
0–300 km/h | 7,89 s |
0–400 km/h | 17,35 s |
100–200 km/h | 2,22 s |
200–250 km/h | 1,65 s |
200–300 km/h | 3,89 s |
0–100–0 km/h | 3,32 s |
0–200–0 km/h | 8,58 s |
0–300–0 km/h | 14,49 s |
0–400–0 km/h | 25,79 s |
0–250–0 mph (0–402–0 km/h) | 26,20 s |
Ćwierć mili (1/4 mili ≈ 402 m) | 7,90 s |
1 mila ze startu zatrzymanego | 19,71 s |
Prędkość maksymalna | 268,2 mph |
Powstało 40 egzemplarzy. Każdy kosztuje 2,7 mln dolarów i możesz go kupić także w Polsce
Rimac świętuje, chociaż z pewnością Szwedzi nie pozostaną obojętni na sukces chorwackiego producenta i z pewnością już pracują nad kolejnym samochodem, dzięki któremu Koenigsegg odzyska tytuł. Nevera R limitowana jest do zaledwie 40 egzemplarzy, a cena każdego z nich wynosi niespełna 10 mln zł. W Polsce dystrybucją aut marki Rimac zajmuje się Grupa Pietrzak, która sprzedaje również m.in. Bugatti czy Pagani.