Furgonetki przyszłości
W 1994 roku, Renault zaprezentował pojazd studyjny o nazwie Modus, oparty na zupełnie nowej koncepcji małego samochodu dostawczego. Teraz pojawia się kolejna wersja tego auta. Sympatyczny, a zarazem wyrazisty styl, wysoka funkcjonalność i wielofunkcyjność, zwarta budowa i "czysty" napęd hybrydowy, to cechy wyróżniające modusa jako pojazd skonstruowany specjalnie z myślą o potrzebach użytkowników prowadzących działalność gospodarczą.
Popularność zdobył niewielkimi wymiarami (3,65 m długości), niespotykanym rozwiązaniem kabiny kierowcy, osłoniętej dużą szklaną kopułą z otwieranym dachem i okrągłymi szybami bocznymi. Pomysły te były przeciwieństwem utartych rozwiązań, według których użytkowy charakter pojazdu nie szedł w parze z ładnym wyglądem....
Nowe concept-vany modus 2 i operandi stanowią kontynuację projektów Renault w dziedzinie samochodów dostawczych przeznaczonych do eksploatacji w mieście. Srebrny lakier dodaje pojazdom elegancji, której brakuje czasem samochodom dostawczym, lecz nie jest on ich jedynym znakiem rozpoznawczym.
Design pojazdów wyraźnie zaznacza związek obu nowych miejskich samochodów dostawczych z pierwszym prototypem o nazwie Modus: ten sam łagodny kształt, te same zaokrąglenia z przodu nadające pojazdom płynną i łagodną linię, a przede wszystkim charakterystyczna, przypominająca kopułę, przednia szyba. Taki nowoczesny i stonowany design sprawia, że samochód dostawczy wygląda estetycznie i sympatycznie, co odróżnia go od tradycyjnego furgonu, któremu często brakuje tych cech. Dzięki swemu designowi idealnie wkomponowują się w pejzaż miasta.
Operandi i Modus 2, to pojazdy o wyjątkowo małych gabarytach: tylko 3,60 m długości, 1,63 m szerokości i odpowiednio 1,75 m i 1,54 m wysokości. Zostały zaprojektowane z myślą o przewozach miejskich. Możliwość kształtowania wnętrza i ich funkcjonalność ułatwiają załadunek i rozładunek towaru. Przestrzeń w kabinie została zaprojektowana w sposób racjonalny, by zapewnić optymalny komfort i wykorzystanie miejsca. W wersji modus 2 silnik jest umieszczony z przodu. Samochód ten, posiadający cztery fotele, jest raczej przeznaczony do przewozu osób.
W operandi silnik został umieszczony z tyłu, a w celu zwiększenia przestrzeni ładunkowej kabina kierowcy została przesunięta maksymalnie do przodu. W tym samochodzie firma Renault zastosowała koncepcję "asymetrycznego załadunku". Fotel pasażera może być złożony i całkiem schowany pod deskę rozdzielczą umożliwiając zwiększenie przestrzeni ładunkowej. W ten sposób samochód przekształca się w jednomiejscowy pojazd, którego podstawową funkcją jest przewóz towaru. Kierowca natomiast może oddzielić swoje miejsce od części ładunkowej przy pomocy niewielkiej, przesuwanej przegrody.
Dostęp do przestrzeni ładunkowej jest bardzo łatwy dzięki odsuwanym tylnym drzwiom otwieranym niezależnie z lewej i prawej strony.
Wnętrze concept-vanów również zapewnia wiele możliwości kształtowania przestrzeni. Zaletą tych pojazdów jest możliwość dostosowania do indywidualnych potrzeb użytkownika w zależności od rodzaju dostaw i przewożonych towarów. Samochód oferuje więc różne aranżacje wnętrza przystosowane do poszczególnych rodzajów eksploatacji: do przewozu małych paczek można zamontować dodatkową platformę ładunkową zaś boczne schowki mogą służyć do przewozu różnych narzędzi lub jednocześnie elektrycznego w czasie jazdy na terenie podmiejskim.
Zwarta budowa nadwozia i niewielkie wymiary znacznie odpowiadają potrzebom jazdy w ruchu miejskim, ułatwiając poruszanie się użytkownikom wykorzystującym samochody w działalności gospodarczej.