Ford Fiesta czy Citroen C3?
W ciągu ostatnich lat: pojazdy "urosły", a znane z wersji droższych klimatyzacja i ABS, stały się standardem w wielu popularnych samochodach. Obecnie wyznaczany jest nowy poziom w segmencie B. Zwiastują go, dostępne już w salonach nowości: Citroen C3 i Ford Fiesta. Który samochód jest lepszy, który ma bogatsze wyposażenie, wreszcie który jest po prostu tańszy? Odpowiedź na te pytania znajdziecie w tym tekście.
Choć oba to typowe "mieszczuchy" auta te znacznie różnią się od siebie. Citroen ma łagodną linię dachu, zaokrągloną komorę silnika i ponadprzeciętną wysokość nadwozia (152 cm, podczas gdy Fiesta 146 cm). Ford jest natomiast klasycznym hatchbackiem z wyraźnie zaakcentowanym przedziałem pasażerskim i przestrzenią silnika. W obu przypadkach zaprojektowano przetłoczenia nadkoli oraz krótkie zwisy, co podkreśla szeroki rozstaw kół i doskonałą przyczepności. Zresztą rozstaw kół wynoszący ponad 144 cm to tyle samo co w należącej do segmentu wyższego Xsarze.
Zarys karoserii spowodował inne zagospodarowanie wnętrza. W Fordzie jest ono "pomniejszeniem" Focusa. Wprawdzie rozstaw osi, sugerujący przestrzeń pasażerską, jest mniejszy o 13 cm, ale szerokość karoserii jest prawie identyczna. Dzięki temu pasażerowie siedzący z tyłu mają komfort jak w większym samochodzie.
Odmienną filozofię przyjęli styliści Citroena. Wysokie nadwozie umożliwiło umieszczenie siedzeń wyżej i przyjęcie bardziej pionowej pozycji siedzących. To zaś sprawiło więcej miejsca na nogi pasażerów, przy niezmienionej odległości między fotelami. Ponieważ szerokość wnętrza jest prawie tak duża jak w Xsarze, trzy osoby siedzące z tyłu mają komfort jazdy dużo lepszy niż siedzący w dotychczas oferowanych "maluchach".
Jeżeli preferujemy pojemniejsze bagażniki to warto wybrać C3. Oferuje on wprawdzie tylko 305 litrów (ford 285 litrów), ale po złożeniu siedzeń do dyspozycji mamy 1310 litrów (ford tylko 950 litrów).
Złoty środek Forda?
W Citroenie wybrać można trzy silniki benzynowe (60 KM, 75 KM i 110 KM) i dwa wysokoprężne (70 KM i 92 KM). Ford sprzedaje Fiestę tylko z jednym silnikiem benzynowym 70 KM i jednym diesel 68 KM. Dużo mniejsza oferta Forda nie stawia go jednak na przegranej pozycji. Jednostka 60 KM w C3 jest bowiem trochę za słaba do samochodu o masie 950 kg, a szesnastozaworowa 110 KM kosztuje prawie 49 000 zł. Tak więc najlepszym wyborem pozostaje silnik 75 KM. Pozwala on na jazdę z prędkością 167 km/h (fordowski 70 KM rozpędza pojazd do 158 km/h) i przyspieszenia 13,6 sek (dla Fiesty 15,8 sek). Zużycie paliwa w obydwu wersjach jest identyczne i wynosi: przy 90 km/h ? 5 l/100 km, przy 120 km/h - 6,2 l 100 km, w jeździe miejskiej 8,2 l/100 km. Gdyby kierować się jednostkami napędowymi to lepszą pozycję miałby zatem Citroen.
Cena i wyposażenie
W salonach Forda są dwa standardy wyposażenia: fiesta i ambiente. Różnica między nimi dotyczy stosowania bocznych poduszek i kurtyn powietrznych, oraz centralnego zamka i elektrycznych szyb. Citroen oferuje swe pojazdy w klasach "X" i "SX", z którzy tańsza nie obejmuje poduszek bocznych i elektrycznych szyb (centralny zamek w jest każdej wersji, a kurtyny są zawsze za dopłatą). Jednak tańszy Citroen C3 "X" jest oferowany tylko z silnikiem 60 KM oraz diesel 70 KM. Kupując C3 siedemdziesięciopięciokonne mamy wyposażenie SX. Cena katalogowa C3 1,4i to 40 800 zł (i tu uwaga! Cena katalogowa jest ceną producenta i nie obejmuje zniżek i upustów w promocjach centrali i dealera). Tyle samo kosztuje Fiesta 1,3 Duratec ambietne. W stosunku do Citroena ma on kurtyny powietrzne i koło kierownicy obszyte skórą (w każdej fieście jest standardem). Jeżeli poszukujemy tańszej wersji możemy wybrać między fordem z wyposażeniem fiesta za 35 900 zł, lub C3 "X" z silnikiem 60 KM za 36450 zł. Jednakże w tym przypadku mamy gorsze wyposażenie w Fordzie, albo trochę lepsze w C3, ale za to słabszy silnik.
Gdy chcielibyśmy wyposażyć samochód w dodatki to musimy liczyć na koszt 2000 zł za ABS, 4500 zł. (Ford) lub 4000 zł (Citroen) za klimatyzację, czy 2000 zł (Ford) i 2300 zł (Citroen) za otwieranych dach. Ten ostatni to także nowość w segmencie. Citroen zaproponował bowiem obszerny otwierany dach, zbudowany ze stałej szyby z tyłu i ruchomej szklanej płyty z przodu.
Przed kupnem pozostaje zatem pogodzić cenę, wyposażenie i... własne wyczucie piękna.
Bogusław Korzeniowski